26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Thomas van der Hogt

Een vraag over .htaccess

Beste OMT’ers,

Ik ben bezig met een instellingenpanel voor mijn klanten, en ik wil gebruik maken van Apache Authentication (Web Login). Echter weet ik niet hoe ik bepaalde gebruikers naar een bepaalde file moet sturen.

Gebruiker1 zou dan naar gebruiker1.php moeten gaan, enzovoort.

Ik heb overal gezocht, maar al die tutorials vind ik persoonlijk nogal onduidelijk!

Alvast bedankt voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,
    T. van der Hogt

Bijdrager
    Wyodor

Een paar topics lager staat deze :

Nog een PHP vraagje

Daarin staan wat voorbeelden hoe ik het doe.

Bijdrager
    Koning Frank

Heeft niks met .htacces te maken.

Bijdrager
    Wyodor

Klopt, maar als je goed leest merk je dat de vragensteller wil dat een gebruiker na het inloggen naar een bepaalde pagine gaat.

Met de voorbeelden die ik geef kan je dat doen. Eventueel met wat aanpassingen.

Maar als je niet verder kijkt dan is het inderdaad geen htaccess.

Het is geen 100% perfect antwoord. Excuses daarvoor.

Inactief
    Anoniem

Misschien kan de TS duidelijker uitleggen wat hij probeert te doen, want het woord htaccess komt in de vraag helemaal niet voor.

Bijdrager
    Fingerlicking

Misschien moet koen snappen wat Apache Authentication is..

Inactief
    Anoniem

Misschien moet Fingerlicking geen voorbarige conclusies trekken:)

Bijdrager
    Wyodor

Dit wordt zoals te doen gebruikelijk een heel lang topic waarin nooit antwoord op de vraag wordt gegeven.

Gelukkig is er een wereld voorbij de grenzen van dit forum.

Zoals hier :

http://httpd.apache.org/docs/current/howto/auth.html

Bijdrager
    Fingerlicking

Misschien moet koen dan nog eens de vraag goed lezen, want het is volgens mij vrij duidelijk wat hij wil, ondanks dat het woord .htaccess er niet in staat. Echter net als die andere met de php vragen is dit waarschijnlijk voor hem boven de spreekwoordelijke pet..:)

Bijdrager
    Thomas van der Hogt

Iedereen bedankt voor hun reactie(s)!

@Wyodor, helaas zie ik hier niet hoe het mogelijk is om een bepaalde user naar een bepaalde file te redirecten. Excuses voor het ongemak als ik het fout heb.

Inactief
    Anoniem

Misschien moet Fingerlicking … ach laat maar, ik zie in zijn/haar profiel dat hij 2 jaar oud is.:lol:

Bijdrager
    Fingerlicking

Maarem Thomas, misschien een tip om een aantal tutorials te volgen:

http://www.lynda.com/

http://net.tutsplus.com

vooral linda ( ook wel op het net te vinden ) is erg duidelijk, duurt wel even, maar uiteindelijk valt het kwartje!

Succes!

Bijdrager
    Shmoo

@Thomas,

Even voor de duidelijkheid ik neem aan dat je weinig tot geen ervaring hebt met PHP of andere termen die om de hoek komen kijken bij het maken van een website ?

Als dat zo is waarom maak je dan niet gebruik van één van de vele Gratis Open Source CMS’en die er online te vinden zijn – daar zit vaak al een kant-en-klaar leden systeem ( Users table ) in.
    Dus zodra je het CMS kan installeren heb je dus eigenlijk al wat jij zoekt. Iemand die zich registreert + kan inloggen en dan op een profiel-pagina terecht komt.

Zodra je dat hebt kun je verder gaan kijken naar specifieke Tutorials over hoe je deze leden bepaalde opties geeft en die opties iets laats veranderen op een website..
    Want als jij nu op dit moment ergens moet gaan leren hoe je een login maakt in PHP + een redirect daar komt je echt geen *** verder mee. En de meeste webdevelopers op vandaag werken ook met Prefab scripts die dit al allemaal doen. Een CMS naar keuze.
    Zodra je weet met welk CMS je wilt gaan werken , kun je je serieus verder gaan verdiepen in de materie. – Dan is het ook leuk want PHP leren vanaf NUL is geen *** aan, jij hebt continue dat login-systeem in je hoofd of dat Facebook -scriptje dat je wilt namaken maar al die onderdelen leer je pas in hoofdstuk 7. Geloof mij voor die tijd heb je al lang opgegeven als je opzoek bent naar het maken van een login.

Als je het andersom leert gaat het veel fijner. Eerst een CMS – daar een beetje mee stoeien zodat er passie ontstaat en dan iets gaan leren en je er verder in verdiepen.

Bijdrager
    Thomas van der Hogt

Beste @Shmoo,

Ik heb ervaring met HTML en CSS, nu ben ik PHP en SQL aan het leren. Mijn ‘CMS-fase’ heb ik al gedaan;)

Maar in elk geval, voor een vriend die juist helemaal niets van computers weet, haha, ben ik een simpele website aan het maken. Echter wil hij dat elke vriend van hem een eigen pagina krijgt. Vandaar. Een tutorial is misschien handig voor later, maar dit is een soort ‘spoedklusje’.:lol:

Groeten,
    Thomas

Inactief
    Anoniem
    Thomas op 19 juni 2013

Maar in elk geval, voor een vriend die juist helemaal niets van computers weet, haha, ben ik een simpele website aan het maken. Echter wil hij dat elke vriend van hem een eigen pagina krijgt.

Zo is Mark Zuckerberg ook begonnen;)

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    Thomas op 19 juni 2013

Beste @Shmoo,

Ik heb ervaring met HTML en CSS, nu ben ik PHP en SQL aan het leren. Mijn ‘CMS-fase’ heb ik al gedaan;)

Maar in elk geval, voor een vriend die juist helemaal niets van computers weet, haha, ben ik een simpele website aan het maken. Echter wil hij dat elke vriend van hem een eigen pagina krijgt. Vandaar. Een tutorial is misschien handig voor later, maar dit is een soort ‘spoedklusje’.:lol:

Groeten,
    Thomas

een spoed klusje ? Dus eigenlijk verwacht je wij, het script voor je schrijven?

Waar heb je op gezocht op internet, en wat ben je tegen gekomen wat bij jouw idee een beetje in de buurt kwam?
    want htacces, is voor bepaalde dingen bedoeld, meet niet voor alles. En wat jij wil, is het niet voor bedoeld.
    Want als dat het geval was, hadden we geen login scrips meer nodig gehad.

Bijdrager
    neals

Mogelijke oplossing:

# link naar je passwordfile
    AuthUserFile /htpasswd/www/.htpasswd 
    Require valid-user

Options +FollowSymLinks
    #Options +Indexes
    RewriteEngine On
    RewriteBase /

#controleren op loop
    RewriteCond $1 !^Vriend1\.html
    #voorwaarde waarin je een authenticated user wil hebben
    RewriteCond %{REMOTE_user} ^Vriend1$
    #doorverwijzing.
    RewriteRule (.*) /secure/Vriend1.html [R,L]

RewriteCond $1 !^Vriend2\.html
    RewriteCond %{REMOTE_user} ^Vriend2$
    RewriteRule (.*) /secure/Vriend2.html [R,L]

Wel even de users aanmaken.

Bijdrager
    wdele

Beste Neals,

Ik zoek ook voor een login scriptje zoals deze.

Heel erg bedankt! Ik denk dat dit de goede richting is!

Echter heb ik een probleem: elke keer als ik inlog met de goede gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik een Internal Server Error. Dat is niet zo handig:|

Iemand enig idee hoe dit te fixen is?

Alvast bedankt

Inactief
    Anoniem

Een Internal Server Error kan van alles zijn, met meer info kunnen we je niet helpen. Heb je al in de error log van de server gekeken?

Bijdrager
    wdele
    koen op 20 juni 2013

Een Internal Server Error kan van alles zijn, met meer info kunnen we je niet helpen. Heb je al in de error log van de server gekeken?

Hoe moet dat?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Verdiep je eerst een in htaccess en je server configuratie. Voor dat je met 100 vragen kom die je zelf kan google…
    *hint* juiste pad verwijzing.

Bijdrager
    neals

Een server error kan van inderdaad van alles wezen, een typefout, een apache module die niet geïnstalleerd is, etc. etc.

Mijn tip: Dit is blijkbaar nog een beetje te hoog gegrepen voor je. Geeft helemaal niets. Je zult ergens moeten beginnen.

Ik raad aan om eerste de volgende dingen te kunnen.

1. Begin met iets simpeler, zoals een IP block.
    2. Probeer zonder een login systeem een rewrite uit te voeren.
    3. Probeer met htpasswrd iets beveiligen

Bijdrager
    wdele

Neals,

ik probeer nu toch iets met htpasswd te beveiligen?

En de rest heb ik allemaal al gedaan, aangezien dit erg makkelijk is.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

wdele, zoek eens en kijk eens naar htaccesss beveiligen please :).

Inactief
    Anoniem
    wdele op 20 juni 2013
    koen op 20 juni 2013

Hoe moet dat?

Dat kun je hier lezen: http://bit.ly/10D0b7L

Bijdrager
    neals

@WDele:
    Ik doel eerder op een versimpelde beveiliging. Dus meer een gevalletje je mag er wel / je mag er niet in =)

Welke webserver gebruik je? Gebruik je een hoster? Gebruik je MAMP of XAMPP? Niet alle webservers hebben standaard .htpasswrd op enabled

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.