7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    paljasken

Een vierkantje uit een foto (bij)snijden

Ik zoek al tijden een makkelijke manier om uit een foto een vierkant deeltje uit te croppen. Ik weet dat je dat met iphoto kan, maar dan moet je die foto importeren in iphoto, dan bijsnijden en weer exporteren. Ook in Photoshop kan dat, maar dat duurt dan weer lang eer het programma is opgestart.

In voorvertoning kan je makkelijk bijsnijden en opnieuw opslaan, maar je kan niet instellen dat de selectie een 1:1 verhouding moet hebben.

Iemand die een makkelijke manier kent die voorzien is in Mac OSX of of een klein (gratis) programmaatje weet dat dit in razend tempo kan?

Bijdrager
    Renzsz

toch gewoon voorvertoning, selecteer gewoon een rechthoek, versleep daarna een ankerpunt (GEEN HOEKPUNT) terwijl je shift ingedrukt houdt!

Voilá!

Bijdrager
    Yaris

Als je heel veel foto’s moet bijsnijden kun je Automator inschakelen: Voorvertoning > Snij afbeeldingen bij.

Bijdrager
    DrStrange
    ”paljasken”

Ook in Photoshop kan dat, maar dat duurt dan weer lang eer het programma is opgestart.

Huh?!

Tip: ga naar je Programmamap, open de map Photoshop, klik op het programmaicoon van Photoshop (niet dubbelklikken dus maar het programma selecteren).
    Klik Appeltje+’i’.
    Vink ih net infovenster alle talen uit die je niet gebruikt.
    Herstart Photoshop (en merk hoeveel sneller het opstart).

Bijdrager
    paljasken
    ”DrStrange”
    ”paljasken”

Ook in Photoshop kan dat, maar dat duurt dan weer lang eer het programma is opgestart.

Huh?!

Tip: ga naar je Programmamap, open de map Photoshop, klik op het programmaicoon van Photoshop (niet dubbelklikken dus maar het programma selecteren).
    Klik Appeltje+’i’.
    Vink ih net infovenster alle talen uit die je niet gebruikt.
    Herstart Photoshop (en merk hoeveel sneller het opstart).

Fantastische tip… maar ‘k kan me niet voorstellen dat crop niet voorzien is in Apple OSX?

Bijdrager
    nigelllv

hoe kan je in voorvertoning foto’s bijsnijden dan? Zit al lange tijd uit te zoeken hoe het moet maar kom er nog steeds niet achter, zal wel dom zijn

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo:

Wat dit niet kan, is een willekeurig stuk uit een foto halen — wat de laatste taak zo te zien* doet is een zo groot mogelijk stuk van de originele foto overlaten, dus er zal alleen aan de zijkanten of alleen aan de boven- en onderkant bijgesneden worden, en dan ook nog eens symmetrisch.

* Ik heb deze takenreeks niet geprobeerd:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.