10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    eliasheuninck

een video op verschillende computers afspelen

Hallo!

Dit is een vraag waar geen levens van afhangen.
    Ik zou op drie computers (in een netwerk) dezelfde video willen laten beginnen, op min of meer hetzelfde moment. De video’s moeten niet perfect in sync zijn. De video’s staan op elk van de computers, er hoeft dus niet gestreamd te worden. Het startsignaal zou best handmatig gegeven worden (op een van de computers, of een andere computer in het netwerk), en niet met een iCal sheduler bijvoorbeeld.
    Ik dacht aan applescript, maar het blijkt niet evident om een script vanop afstand te laten starten.
    Screen sharing is een oplossing, maar een tikkeltje onelegant.
    Ik heb al wat heen- en weer gezocht, maar ik vind vooral informatie over het streamen van video’s.

merci!
    Elias

Geblokkeerd
    Anoniem

SSH:)

Het is mogelijk om via SSH een filmpje te openen met het… jawel! het “open” commando. Je kan dan op een van de Macs (of een vierde Mac die van jou is) een scriptje starten dat naar elk van de Macs SSHt, inlogt, het fimpje start en weer uitlogt. Dat gebeurt razendsnel.

Bijdrager
    Tempest

Script dat op een bepaald tijdstip het filmpje start? Als de klok van de computers gelijk staat, zal het op hetzelfde moment starten. Dan hoef je geen ingewikkelde dingen te doen via het netwerk:-)

EDIT: had erover gelezen dat je het handmatig wou.

Bijdrager
    First Edit

Probeer deze eens:

http://www.macupdate.com/app/mac/27498/multiscreener/

(geen ervaring mee, maar in theorie doet dit volgens mij precies wat je zoekt…)

Bijdrager
    eliasheuninck

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Over SSH had ik al iets gelezen, maar het lijkt me voorlopig wat te ingewikkeld. Er is nogal weinig tijd om het op te zetten. Multiscreener lijkt me inderdaad een mooi programma’tje. Ik probeer ’t seffens of morgen uit! Super!

Bijdrager
    iep

Dat klinkt als narrowcasting en zou je kunnen doen met VLC. Het kan ook met streaming zoals shoutcast/icecast. Dan stream je het gewoon over het netwerk waardoor alle machines het zo’n beetje gelijktijdig afspelen (je kunt altijd wat lag hebben maar dat is vrij minimaal als van een bedraad netwerk gebruik maakt). Ik weet niet of iets als AirPlay een optie kan zijn.

Bijdrager
    eliasheuninck

oei, berichtje van gisteren was er niet doorgekomen:

Hoi iep,
    Ik hoopte dat VLC zo iets zou kunnen doen. Maar ik was wat argwanend tegenover streaming omdat het aan kwaliteit zou indoen. Het is namelijk een draadloos netwerk en geen bedraad. Airplay lijkt voor muziek geoptimaliseerd, maar misschien het proberen waard. vandaag probeer ik alvast multiscreener uit.

ygboX lijkt me ook wel wat.

Bijdrager
    ernst.

Oie,wederom een vraag beantwoord.:yum: Wat is OMT toch een heerlijk forum van allerlei antwoorden op mogelijke vragen waar je mee zit.:grin:

Bijdrager
    iep

Dan ligt het geheel aan de kwaliteit van het draadloze netwerk (snelheid en stabiliteit) in hoeverre je er problemen mee kunt krijgen. Ook de gebruikte streaming techniek en applicaties kunnen een rol spelen (denk bijv. aan het bufferen). De meeste veilige keuze is inderdaad alles gesynchroniseerd lokaal doen. Dan kom je uit bij een scriptje dat via ssh een commando geeft om een bepaald filmpje te openen en af te spelen zoals men al eerder gesuggereerde (filmpje moet dan wel lokaal staan).

Bijdrager
    eliasheuninck

Ja, heel fijn, dit forum!

Ik heb gekozen voor ygboX, omdat het ietsje flexibeler is dan de max oplossing ‘multiscreener’. En dat ssh script-idee moet ik later eens doornemen. Lijkt me heel nuttig om te weten hoe zoiets in z’n werk gaat.
    ygboX is een programma dat zonder geluid werkt (omdat het met de eerdere versies van Quartz composer nog niet mogelijk was), maar ik heb de patch wat aangepast, en nu doet ie het prima mét klank.

Het draait nu af en toe op het Internationaal Film Festival Rotterdam (Not Kidding in ‘Your Space’)

Ik moet er wel bijzeggen dat ygboX -dacht ik- niet synchroniseert, maar gewoon de playlist gelijktijdig laat beginnen. Het lokale draadloze netwerk was eerst hopeloos (nu beter) maar de synchronisatie werkte prima. Streaming had onmogelijk geweest. Netwerk-configuratie gebeurt helemaal vanzelf, maar het het flexibel veranderen van playlist kan beter. (maar daar was ygboX oorspronkelijk niet voor geschreven denk ik).

Bedankt!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.