8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    JanWeijers

Een tweede harde schijf

Dag allemaal,

Ik wil mijn Powermac G4 graag voorzien van een extra harde schijf.

Zij er goede of juist slechte ervaringen met bepaalde leveranciers? Merken?

Bedankt

Jan

Bijdrager
    Mazl

Heb maakt tegenwoording niet zo veel meer uit… waar je wel ff op moet letten is het aantal jaren garantie dat je meekrijgt. Laat je niet afschepen met maar 1 jaar (fabrieks)garantie.

Bijdrager
    Steves lovechild

Het maakt wel degelijk uit wat voor merk je koopt. Ik ben niet gelukkig met de terugkeer in Mac’s van de IBM schijven. De deskstar geeft heeel veel problemen en wordt al spottend de ‘Deathstar’ genoemd. Vastlopers en snel versleten lagers en dus gierende schijven. Met name de schijven van Seagate en Western Digital zijn beter.

Bijdrager
    Torz

Oef net twee westerndigitals gekocht.theoretisch zou er een verschil moeten zijn tussen een normale en een met 8mb cache,qua snelheid.
    Vraag met af of het in de praktijk ook zo werkt.??
    Seagate maakt de stilste schijven,qua Decibels.De Barracuda’s 80/120.

Bijdrager
    Mazl
    ”Steve’s

Het maakt wel degelijk uit wat voor merk je koopt. Ik ben niet gelukkig met de terugkeer in Mac’s van de IBM schijven. De deskstar geeft heeel veel problemen en wordt al spottend de ‘Deathstar’ genoemd. Vastlopers en snel versleten lagers en dus gierende schijven. Met name de schijven van Seagate en Western Digital zijn beter.

Ik heb ervaring met schijven van Maxtor, WD, Seagate en Fujitsu… als IBM dus echt zo slecht is ben ik blij dat ik daar nog geen ervaring mee heb gehad:wink:

Ik heb trouwens laatst nog ergens vernomen dat de garantievoorwaarden van Maxtor nogal zijn verslechterd, als dit echt zo is, dan is Maxtor dus ook geen aanrader meer…

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”Torz”

Oef net twee westerndigitals gekocht.theoretisch zou er een verschil moeten zijn tussen een normale en een met 8mb cache,qua snelheid.
    Vraag met af of het in de praktijk ook zo werkt.??
    Seagate maakt de stilste schijven,qua Decibels.De Barracuda’s 80/120.

Om te testen worden er steeds blokken data gelezen en geschreven.
    Aangezien de snelheid zwaar afhankelijk is van de grootte van die blokken data wordt er bij veel verschillende blok-groottes gemeten.
    Bij hele kleine blokken gaat het extra traag omdat zowel de Mac als de harddisk tijd verdoen met huishoudelijke taken.
    Alle courante harddisks bevatten een cache-geheugen (of cache-buffer). Dit is een stuk geheugen waar de harddisk tijdelijk de te schrijven data in kan opslaan zodat hij het even later alsnog op de schijf kan weg schrijven, of waar de van de schijf gelezen data geparkeerd kan worden voordat hij naar de computer gestuurd wordt. Zolang u dus blokken data leest die lekker in de cache passen heeft u profijt van de intelligentie in de harddisk die stiekem vooruit leest. Bij het schrijven van een blok dat net binnen de cache past hoeft de computer niet te wachten tot de harddisk de data daadwerkelijk weggeschreven heeft. De harddisk maakt de klus achteraf ‘in zijn vrije tijd’ af. Schrijft u echter een net iets groter blok dat niet binnen de cache past dan moet de computer wel wachten op het schrijven van de data op de platen.
    Bron: Chipmunk

Bijdrager
    Torz

simpele conclusie dus:Groter is Sneller.

Bijdrager
    Torz

Het wachten is nu op de serial ATA,die zou sneller moeten draaien.Ik heb gelezen 150 mbps in plaats van 133.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.