18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    barrytethlek

één….. twee….. drie…… KERNEL PANIC!!!!!

hey, ik koop me een 2dehands Imac 21,5 inch. ik verander het passwoord en wil het geheel formateren.
    Ik steek de mac OS X er in , druk op C , en nu komt er na een halve minuut steeds het typische kernel panic kader: COMPUTER OPNIEUW OPSTARTEN!

HOE KAN DIT? ik geloof namelijk niet dat zo plots men harde schijf of moederbord stuk is. komt dit door de software die ik heb willen instaleren? de mac werkte perfect voordien…

en weet iemand misschien een oplossing? zou fantastisch zijn.

Bijdrager
    PowerMacje

PRAM reset?
    Apple Hardware Test draaien?

Bijdrager
    fatboysmart

Zijn het de originele OS/X cd’s die bij de computer horen, of heb je andere cd’s gebruikt die je nog had liggen?

Bijdrager
    PretPedKadet

Zo’n probleem had ik met de powermac G5 van mn vader nadat ik nieuw geheugen er had ingestoken. Maar ik weet niet of er in die mac recent nieuw geheugen is geïnstalleerd….

Bijdrager
    michelvdb

Alle onnodige randapparaten haal je van die Mac. Controleer of de contacten van het geheugen schoon zijn. Een vlakgom is een prima werktuig om die schoon te maken. Klik het geheugen goed vast.

Bijdrager
    barrytethlek

ik heb niet de orginele cd gebruikt die bij het toestel hoort. ik heb er zomaar een gebruikt die ik nog had liggen. Een iets oudere versie…

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Uit welk jaar komt de iMac en uit welk jaar komt de DVD? Het kan zijn dat de DVD KEXT’s ontbreekt die de KP veroorzaken.

Bijdrager
    fatboysmart
    barrytethlek op 30 november 2010

ik heb niet de orginele cd gebruikt die bij het toestel hoort. ik heb er zomaar een gebruikt die ik nog had liggen. Een iets oudere versie…

Daar zit dan waarschijnlijk het probleem. De grijze schijven die bij een Mac geleverd worden werken alleen met dat model Mac. Alleen de zogenaamde ‘retail’ schijven (die zijn niet grijs) werken op alle machines.

Misschien kun je de vorige eigenaar vragen of hij die schijven nog heeft, of anders even naar de apple winkel een nieuwe Snow Leopard kopen (€ 29,-). Die zou wel moeten werken.

Bijdrager
    Oppie

De oorzaak is weer eens zo duidelijk en simpel dat ik verbaasd ben dat er nog een draadje aan geweid wordt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Oppie op 30 november 2010

De oorzaak is weer eens zo duidelijk en simpel dat ik verbaasd ben dat er nog een draadje aan geweid wordt.

Slim he? Die Mac gebruikers:eek:

Bijdrager
    Mattheus

Oppie 8 uur geleden #

Als je al jaren met Apple computers werkt en daarnaast ook al jaren dagelijks op dit forum rondstruint dan zul je je inderdaad verbazen over sommige vragen. Echter voor de TS is het een serieus probleem. Hoewel oorzaak en antwoord voor een aantal van ons heel erg voor de hand liggen, zit hij met z’n handen in het haar. Ik hoop voor hem dat zijn probleem opgelost is. (Mijn tip: koop die Snow Leopard DVD)

Bijdrager
    barrytethlek

ik ben de nieuwe cd gaan halen. ik heb de mac opgestart en c ingehouden. er verschijnt na een tijdje een knipperend mapje met een vraagteken op…

nog iemand sugesties?

Bijdrager
    Oppie

Dan is die cd dvd niet goed, of de speler…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even opstarten met een PRAM reset (Apple-Option-P-R ingedrukt houden tot na de boing).
    In het PRAM staat o.a. data m.b.t. je opstartschijf, mogelijk is dat nu corrupt.

Bijdrager
    barrytethlek

oke, kijk. ik heb alle mogelijk combinaties al uitgeprobeerd als je de mac terug opstart: c inhoude, alt+cmd+p+r, x inhoude, n inhoude,….

het enige dat iets doet is ALT inhoude als ik hem opstart. Dan springt het scherm op een scherm met een groot slot waar ik een paswoord moet invullen. dit paswoord heb ik niet.

i er een manier om dit te ‘kraken’ of denken jullie dat het effectief is om een nieuwe harde schijf te steken?

mvg

Bijdrager
    Goodheart

Met dank aan Michel:

michelvdb 39 minuten geleden #
    Zet de Mac uit
    Maak die Mac open
    Haal er een geheugenlatje uit
    Start de Mac
    Zet hem weer uit
    Stop het uitgehaalde geheugenlatje terug
    Start de Mac.
    Et voilà OpenFirmware wachtwoord is… foetsie. Zo veilig is een Open Firmwarewachtwoord.

Komt uit een ander draadje

Bijdrager
    Vinhelper
    barrytethlek op 01 december 2010

……………….denken jullie dat het effectief is om een nieuwe harde schijf te steken?
    mvg

Dat lost niets op, want er zit een openFirmware-wachtwoord op kennelijk. Zit dus in je moederbord, niet op de harde schijf.

Erg slordig van de verkoper om dat niet te vermelden en ook de originele schijven niet bij te leveren.

Voortaan altijd op letten bij de aankoop van een Mac!

Trucje uit de bovenstaande post toepassen.^^

Bijdrager
    michelvdb

En dat OF-wachtwoord haal je eraf zoals hoger.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.