23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Compact

Een paar vragen

Er wordt vaak gezegd dat windows veel crashed. Maar ik heb ook genoeg gelezen van mensen die net 3 dagen een mac hadden en al 2 crashes hadden. Ik heb zelf de nodige problemen gehad met windows, maar een deel daarvan is natuurlijk ook helemaal hoe je er mee om gaat. Nu is mijn vraag, crashen macs echt minder dan pc’s? Of is dat een fabeltje?

Mijn tweede vraag: wordt je OS ook geupdate? En dan bedoel ik als je bijvoorbeeld Tiger hebt en Leopard komt uit, krijg je dan ook meteen een gratis online update? Of moet je weer apart kopen?

Drie: Noem alle nadelen aan je mac die je kan bedenken, of dingen die je mist van windows.

4. Als je windows xp wilt installeren naast Mac OS X, kan je dat dan op de gewone manier doen of raak je dan je Mac OS X kwijt? Of moet je dat dus via een ander programma doen? Kortom, hoe moet dat?

Misschien later meer…

Moderator
    unSOUND

Alle vragen die jij steld, zijn al vaker gesteld EN beantwoord… Als je een beetje rond kijkt in het switchers-forum, en de zoekfunctie gebruikt kun je alle antwoorden binnen 5 minuten vinden… Dit forum is er uiteraard om mensen te helpen, maar je moet zelf ook een beetje moeite (leren) doen.

Bijdrager
    Pieterr

(1) Windows crasht tegenwoordig (XP) ook niet meer zo vaak. De meeste crashes worden veroorzaakt door slechte drivers.

(2) Als je ongeveer 1.5 maand voordat Leopard uitkomt, een nieuwe Mac koopt, of Tiger, dan krijg je een coupon om tegen gereduceerd tarief Leopard te krijgen. Vraag naar de condities in je Apple Store.

(3) Dingen die ik mis van Windows: virussen:-)

(4) Zoek naar Parallels of Boot Camp in dit forum voor een antwoord.

Bijdrager
    josephusjg
    ”Compact”

Er wordt vaak gezegd dat windows veel crashed. Maar ik heb ook genoeg gelezen van mensen die net 3 dagen een mac hadden en al 2 crashes hadden. Ik heb zelf de nodige problemen gehad met windows, maar een deel daarvan is natuurlijk ook helemaal hoe je er mee om gaat. Nu is mijn vraag, crashen macs echt minder dan pc’s? Of is dat een fabeltje?

Ligt er natuurlijk aan wat je ermee doet. Alles kan kapot en alles kan vastlopen. Ik heb nog te kort mac om dit zinnig te beantwoorden, maar iedereen die ik erover spreekt is er van overtuigd dat een mac stabiler is dan een windows pc.[/color]

Mijn tweede vraag: wordt je OS ook geupdate? En dan bedoel ik als je bijvoorbeeld Tiger hebt en Leopard komt uit, krijg je dan ook meteen een gratis online update? Of moet je weer apart kopen?

Kreeg je vista gratis als je xp had? Dacht het niet. En Pieterr, ik heb vorige week een mac gekocht en zowel de helpdesk van de apple store als de dealer weet niets van zo’n deal. Jij noemt 1,5 maand, iemand anders had het al over 3 maanden en ik lees ook dat bij tiger het maar een paar weken of zo was. Rustig afwachten dus. Als je perse leopard wilt, kun je het beste wachten tot deze uitkomt of tot er een officiel aankondiging komt. Dan weet je het zeker dat je hem hebt en er niet extra voor hoeft te betalen (behalve dan 15 euro of zo). Nog 1-2 maanden, dat moet toch wel lukken met je PC?

Drie: Noem alle nadelen aan je mac die je kan bedenken, of dingen die je mist van windows.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het allemaal net even iets anders werkt. Is dat echt en nadeel? Tja, het is in ieder geval wel even lastig, maar went snel. En soms is het eigenlijk een voordeel, maar besef je dat pas na een tijdje zoeken. Dan krijg je en soort aha belevenis.

Voorbeeld: ik wilde mijn printer installeren. Kon niet vinden hoe. Driversoftware gedownload van de farikant, maar nog niet gevonden. Toch maar opgezocht hoe dit te doen en ik schoot meteen in de lach. Het is zo simpel dat ik er niet aan gedacht had. Ik zocht met een windows bril op naar de oplossing, maar vergat dat ik een mac had. Oplossing: geef een printopdracht, geef aan dat je een printer wilt toevoegen, kies in een lijstje en klaar. en het zou me niet verbazen als het nog simpeler kan.
    conclusie: het kostte me veel tijd een printer te installeren. Is dat lastig? Ja, was het nodig? Nee.

4. Als je windows xp wilt installeren naast Mac OS X, kan je dat dan op de gewone manier doen of raak je dan je Mac OS X kwijt? Of moet je dat dus via een ander programma doen? Kortom, hoe moet dat?

Misschien later meer…

Bijdrager
    macmartijn

-1- uhm, geen ervaring met windows vista, maar mijn mac crashed zo goed als nooit.

-2- Je OS wordt geüpdate met het programma Software Update, maar natuurlijk niet naar de nieuwe Leopard voor niets, het is de nieuwe (zoals Steve Jobs het noemt) Major Release van Apple en dus kost het geld. Er is gelukkig maar 1 versie met alles erin en die kost 129 euro, maar wacht gewoon even tot oktober, dan zit hij er gewoon op.

-3- Dat vroeg ik ook toen we gingen switchen in de Apple Store in Apeldoorn en het is inderdaad voornamelijk het wennen, maar dat gebeurt heel snel, het is namelijk veel gebruiksvriendelijker dan Windows. Meer nadelen… dat sommige programma’s niet voor Mac zijn zoals die voor Windows zijn. bijvoorbeeld: er is geen Movie Maker, maar iMovie. het is een ander programma, maar werkt wel veel fijner. en iTunes ipv Media Player. er zijn ook programma’s die wel voor mac zijn, zoals Microsoft Office. Word, Excel en Power Point. Maar ook hier heeft Apple zijn eigen producten voor: iWork. snuffel maar eens rond op de Apple site:

Switchers Info
    iWork (kost 79 euro)
    iLife (zit er al gratis bij)
    Leopard (zit er in oktober bij)

-4- In Leopard (wacht to oktober) heb je sowieso Boot Camp erbij, waardoor je Windows erbij op kunt installeren. Dan ben je dus niet je mac os x kwijt, maar kun je tijdens het opstarten kiezen welk OS je wilt.

Bijdrager
    Compact

Als eerste wou ik ff zeggen:
    Ik wou wel zoeken, maar ik kreeg een error als ik op zoeken klikte.:P

”josephusjg”
    ”Compact”

Kreeg je vista gratis als je xp had? Dacht het niet.

Ja, kijk, ik zou het natuurlijk wel begrijpen dat als je van OS 9 naar OS 10 gaat dat je dan een nieuwe moet kopen. Maar als je van Tiger naar Leopard gaat… Het is toch nog allebei OS 10, alleen is de ene net iets uitgebreider. Ik zie het een beetje als een servicepack bij windows en die krijg je ook gewoon gratis.

Nog een paar vragen:
    Kan je ergens bij Apple ook suggesties doorgeven voor hun OS? :innocent:

Je kan een .mac account gebruiken voor iChat en om via internet met je iMac thuis te verbinden, heb ik begrepen. Is .Mac gratis net zoals passport? Dat begreep ik namelijk niet helemaal.
    Oh, ik weet het al, nee.:(

Kan iChat ook met messenger-contacten werken? Ik ken namelijk niemand die een mac heeft, maar iChat lijkt me wel een heel gaaf programma.:P

Die video-gesprekken met iChat die ik op filmpjes heb gezien hebben hele hoge kwaliteit, maar ik heb geen snelle internet verbinding. Ik kan maximaal met 160 kbps downloaden en ik weet niet me upload-snelheid. Hoe snel moet je verbinding zijn voor zulke kwaliteit film?

Werkt (bijna) alle randapparatuur die je in nederland kan kopen op een mac of moet je speciale mac-printers enzo kopen?

Misschien later meer…

Inactief
    Anoniem
    ”Compact”

Ja, kijk, ik zou het natuurlijk wel begrijpen dat als je van OS 9 naar OS 10 gaat dat je dan een nieuwe moet kopen. Maar als je van Tiger naar Leopard gaat… Het is toch nog allebei OS 10, alleen is de ene net iets uitgebreider. Ik zie het een beetje als een servicepack bij windows en die krijg je ook gewoon gratis.

Sorry, maar een 10.x versie bij Apple is totaal niet te vergelijken met een service pack. Tiger heeft veel nieuwe functies in vergelijking met Panther, een service pack bij Windows zijn enkel bugfixes en dergelijke. Alle updates binnen een bepaalde versie van het os zijn uiteraard gewoon gratis (bijvoorbeeld van OSX 10.4.0 t/m 10.4.10).

Bijdrager
    macmartijn

noem Leopard alstublieft geen Service Pack… want een service pack heeft security updates en stabiliteits update’s, maar Leopard heeft een ander interface, en meer dan 300 nieuwe functies.

je kunt bij Apple suggesties van Applicaties doorgeven, maar OS weet ik niet

.Mac kost 99 euro per jaar, maar dat heb ik niet. je kunt gewoon een proef versie van 60 dagen nemen, dan een mac email adres invullen en die heb je dan voor altijd:D en daar kun je mee op iChat, maar dat kan ook wet een AIM account, wat je zelf wilt. Als je wel .Mac koopt, heb je 10GB opslag (!) op de zogeheten iDisk.

Ja, alles werkt gewoon. Alle camera’s in ieder geval. Printers volgens mij ook. drivers heb ik nog nooit gebruikt. Ik heb wel een scanner die het niet det op mac. verder moet je echt even kijken op http://www.apple.com/nl/getamac

Bijdrager
    macmickey2
    Moderator
    unSOUND
    ”Compact”

Maar als je van Tiger naar Leopard gaat… Het is toch nog allebei OS 10

De term OS 10 staat niet voor de versie… Het is de voornaam, net als dat Windows de voornaam is van 98, ME, XP en Vista. Je hebt dus Windows XP en Windows Vista, op dezelfde manier als dat je OS 10 Panther” en OS 10 Tiger” hebt…

Binnen de versies heb je vervolgens updates, net als dat een bepaalde versie van Windows zijn service packs heeft. Zo gebruikt Windows de term SP1 of SP2 achter de naam van de Windows versie, en gebruikt Apple de .1 en .2 achter de naam van de OS 10 versie.

Kort samengevat:

Windows XP SP2 = Windows, versie XP, Service Pack 2
    10.4.10 = OS 10, versie Tiger, Servie Pack 10.

Bijdrager
    Compact
    ”macmartijn”

Waar/hoe kan dat dan?

Bijdrager
    macmickey2
    Bijdrager
    macmartijn
    ”Compact”
    ”macmartijn”

Waar/hoe kan dat dan?

In de nieuwe Leopard kan het als volgt: als je een programma hebt geopend kun je op de naam bovenaan klikken en dan “geef feedback”. Als je het nergens vinden kunt, klik je op help bij het programma, typ je “feedback” en je bent er.

maar makkelijken is nu: ga naar http://www.apple.com/feedback/

”macmickey2″

[email protected]

whaha, ja..:wink: was het trouwens niet [email protected]?:P

Bijdrager
    macmickey2

nee [email protected] is voor speciale baantjes… :innocent:
    Maar we dwalen af, zou het wel knap vinden als iemand die switcht met een briljant idee voor Apple OS zou aankomen…:evil:

Bijdrager
    macmartijn

ja, precies, laat hem het OS gebruiken en laat hem zijn mond houden:wink:

Bijdrager
    Compact

Ik heb gewoon een aantal ideeën die volgens mij OS X nog beter maken dan het al is. (imo)
    Ik heb zelf dan wel geen mac, maar ik heb ontiegelijk veel filmpjes gezien over macs, de nieuwe iMac en OS X Leopard. En ik denk dat als je een aantal dingetjes anders zou doen dat die dan nog beter zou worden.
    Bijvoorbeeld, je hebt al tabbed-browsing in Safari en tabbed-chats in iChat, waarom geen tabbed-browsing in Finder? Neemt minder ruimte in beslag, meer ruimte voor andere dingen.

Inactief
    Anoniem
    ”Compact”

Bijvoorbeeld, je hebt al tabbed-browsing in Safari en tabbed-chats in iChat, waarom geen tabbed-browsing in Finder?

Te laat… dat zit al in Leopard.:wink:

Bijdrager
    Compact

Gaar, nooit gezien op zo’n filmpje………………………..

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Compact

Vandaar, ik kijk nooit op dat soort sites, werkt het filmpje heel sloom bij mij. Bij mij is het meestal youtube of google video.

Bijdrager
    Esquare

Het filmpje (uit 2006) is achterhaald. Dat ziet er door CoverFlow nu allemaal heel anders uit:
    http://www.apple.com/macosx/leopard/features/finder.html

Bijdrager
    Compact
    ”Esquare”

Het filmpje (uit 2006) is achterhaald. Dat ziet er door CoverFlow nu allemaal heel anders uit:
    http://www.apple.com/macosx/leopard/features/finder.html

Hè? CoverFlow heeft toch niks met tabs te maken?

Bijdrager
    Esquare

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het er nu allemaal heel anders uitziet, en dat er van die tabs geen spoor meer te bekennen is.:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.