20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Tim K.

Een nieuwe Macbook of de accu vervangen

Goedemiddag OMT,

Vlak na de release mid 2014, heb ik een MacBook Pro 13″ Retina gekocht, waar ik nog steeds enorm blij mee ben. Voor mijn studie gebruik ik enkele ‘zware’ programma’s, voor de rest alleen wat Netflix / browsen.

Na bijna 6 jaar presteert de laptop nog uitstekend en is nog lekker ‘snappy’. Echter, is de accu wel aan het einde van zijn latijn. Met 950+ laad cycli valt hij na 1-3 uur uit.

Ik twijfel nu tussen de volgende alternatieven:

1. Een nieuwe MacBook aanschaffen, bijv. de nieuwe Air.
    2. Accu vervangen.

Ik realiseer me dat dit een keuze is die ik zelf moet maken. I.e. heb ik het geld over voor de nieuwste snufjes, wat zijn de risico’s van de oude hardware, levensduur etc.

Echter, ik vroeg me af of jullie ervaring hebben omtrent dit onderwerp. Zijn er mensen die spijt hebben? Of juist positieve ervaringen met het vervangen van de accu?

Hoe dan ook, bijna 6 jaar presteren zonder een enkel mankement… topspul!

Een fijne avond alvast,

Tim

Bijdrager
    RW076

Ik zou hem verkopen, en bijleggen voor een nieuwe. Het is er al een die niet meer de hoofdprijs oplevert tweedehands, nog langer wachten en je loopt toch wel veel mis. Heb je nu gewoon het geld niet (er voor over), en is je enige klacht dat het draagbare van je laptop te wensen overlaat. Dan vind ik een nieuwe accu een prima investering. Ook na 6 jaar (op een MacBook).

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou ook kiezen voor verkopen met de mededeling dat de accu vervangen moet worden en dan een nieuwe kopen.

Niets om je voor te schamen, zes jaar met een computer doen en hem dan vervangen wanneer deze slijtage bevat. Niemand zal je uitlachen of uitmaken voor Fanboy. No worries!

Bijdrager
    fred44nl

als alles goed gaat, dan heb ik over enkele weken een Macbook Pro – 13″ – 2 usb-c poorten, 8 GB Ram en 256 GB SSD in de aanbieding:)

onlangs zijn zowel accu als toetsenbord vervangen.

Let op: het toetsenbord is US.

Bijdrager
    Tim K.

<p class=”cite”>RW076 op 13 april 2020 om 18:14</p>
    Ik zou hem verkopen, en bijleggen voor een nieuwe. Het is er al een die niet meer de hoofdprijs oplevert tweedehands, nog langer wachten en je loopt toch wel veel mis. Heb je nu gewoon het geld niet (er voor over), en is je enige klacht dat het draagbare van je laptop te wensen overlaat. Dan vind ik een nieuwe accu een prima investering. Ook na 6 jaar (op een MacBook).

Bedankt voor je reply. Ik stond er van versteld dat ze nog rond de €400-500 gaan. Prima jaarlijkse afschrijving, (1300-400) / 6 = €150.

Bijdrager
    Tim K.

<p class=”cite”>fred44nl op 13 april 2020 om 18:26</p>
    als alles goed gaat, dan heb ik over enkele weken een Macbook Pro – 13″ – 2 usb-c poorten, 8 GB Ram en 256 GB SSD in de aanbieding:)

onlangs zijn zowel accu als toetsenbord vervangen.

Let op: het toetsenbord is US.

Ik hoor juist veel goeds over de nieuwe Air, waarom zou je voor de Pro gaan?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Tim K. op 13 april 2020 om 18:52</p>
    <p class=”cite”>Ik hoor juist veel goeds over de nieuwe Air, waarom zou je voor de Pro gaan?</p>

omdat een gebruikte Macbook Pro minder kost dan een nieuwe Macbook Air:)

Bijdrager
    Max_G

Nieuwe Macs hebben een belangrijk nadeel: je kunt er alleen het nogal brakke Catalina op draaien (en natuurlijk wat daarna komt). Persoonlijk zou ik even wachten tot er een nieuw, stabiel MacOS is en pas dan overwegen een nieuwe Mac te kopen.
    .
    Voor nu: een MBP uit 2014 is nog steeds een prima machine! Dan maar even aan de stekker voor een tijdje.. Of koop desnoods een zware powerbank, komt altijd wel van pas.

Bijdrager
    Tim K.

<p class=”cite”>fred44nl op 13 april 2020 om 19:01</p>

<p class=”cite”>Tim K. op 13 april 2020 om 18:52</p>
    <p class=”cite”>Ik hoor juist veel goeds over de nieuwe Air, waarom zou je voor de Pro gaan?</p>

omdat een gebruikte Macbook Pro minder kost dan een nieuwe Macbook Air:)

Ik koop liever een ongebruikte.

Doelde ik meer op de hardware prestaties: MB Air met Quad-core i5, 2020 (€1249) vs MB Pro instapmodel, 2019 (€1499).

Bijdrager
    Shmoo

Nieuwe Macs hebben een belangrijk nadeel: je kunt er alleen het nogal brakke Catalina op draaien

Nutteloze informatie op basis van een persoonlijk mening. Slaat nergens op. Totaal niet belangrijk wat jij vindt van een versie macOS.

Bijdrager
    Max_G

De MBP 2019 heeft nog het brakke toetsenbord. De MBA 2020 heeft het (vernieuwde) oude keyboard. De nieuwe MBP 13/14 inch heeft ongetwijfeld ook het (vernieuwde) oude keyboard.

Bijdrager
    Tim K.

<p class=”cite”>Max_G op 13 april 2020 om 20:42</p>
    MBA 2020 vs MBP 2019: https://www.macworld.co.uk/review/mac-laptops/macbook-air-vs-pro-3481192/
    .
    MBA 2020 vs MBP 2020
    : https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/04/11/go-for-the-2020-macbook-air-or-wait-for-the-2020-macbook-pro-specs-processor-and-what-to-expect/

Precies, de MBP 2019 is niet meer de moeite waard. Het is dan of de 2020 Air of wachten op de 2020 Pro.

Bijdrager
    Max_G

Als de paar honderd euro verschil geen dealbreaker is,  zou ik zeker gaan voor de MPB 2020 en niet voor de MBA. Betere hardware en nauwelijks zwaarder.

Bijdrager
    fnk

Heb mijn 15″ Retina uit 2012 door apple een nieuwe batterij in laten zetten en zelf de wifi naar moderne standaard gebracht.
    Voordeel van de oudere modellen is dat ze nog te “pimpen” zijn heeft me geloof ik 400 euro gekost.
    Geen spijt van gehad want Apple kwam met niets beters in de pro afdeling.
    Dit was een paar jaar geleden en hij is nog steeds up to date en loopt als een trein.
    Niet alles werkt (sidecar) maar Catalina draait zonder problemen.
    Grootste verschil met de moderne MacBooks is vooral het gewicht, het zijn zware bakken vergeleken met de nieuwe generaties.
    De nieuwe generaties zijn nu een betere upgrade dan enkele jaren geleden, maar vergeet niet jouw Macbook kan nog even mee.

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>fnk op 13 april 2020 om 21:34
    Grootste verschil met de moderne MacBooks is vooral het gewicht, het zijn zware bakken vergeleken met de nieuwe generaties.</p>

Nou… we hebben het dan echt over een onsje meer of minder. Uitgaande van de MBP van TS tenminste.

Bijdrager
    JJ

Ik wilde mijn MBPro uit 2015 te koop zetten toen hij aangaf dat de accu moest worden vervangen. Ik heb toen een goede vervangingsaccu aangeschaft en zelf vervangen door met flosdraad (ik had geen vislijn in huis) de oude gelijmde accu los te trekken van de body. Op YouTube is goed te zien hoe dat gaat. Nieuwe eigenaresse werkt er met volle tevredenheid mee.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ik heb een MBP15″Late 2013. Vorig jaar de batterij laten vervangen. Werkt allemaal prima en net zoals die van jou lekker snappy.

Dus om nu een nieuwe te kopen, terwijl deze het nog prima doet, vond ik een beetje geldverspilling. Daarbij vond ik het ook jammer dat ik dan ineens geen MagSafe meer heb, wat met twee kinderen in huis wel een must is.

Maar goed, het is wat je wil natuurlijk. Een nieuwe MBP is natuurlijk altijd leuk.

Bijdrager
    Shmoo

Probeerde je daar nou serieus MagSafe te schrijven in 2020? Als je perse wil aantonen dat je een gebruiker bent uit het eerste uur kun je dat ook gewoon zeggen hoor. 😂

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>Shmoo op 14 april 2020 om 14:14</p>
    Probeerde je daar nou serieus MagSafe te schrijven in 2020? Als je perse wil aantonen dat je een gebruiker bent uit het eerste uur kun je dat ook gewoon zeggen hoor. 😂

Ik weet het Shmoo, we zijn hier samen oud aan het worden 😏.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.