One More Thing » Community » Forum » Pro » Audio & Video » Een nieuwe HiFi-set met wensen en eisen… :)

Een nieuwe HiFi-set met wensen en eisen… :)

Profielfoto van ElTollo1978

ElTollo1978 op 16 juli 2017 #

Wat zoek ik? Een nieuwe HiFi-set:

– belangrijkste: mooi, kamervullend (50m3) geluid bij muziek

– Hiernaast ook goed geluid voor tv/film kijken (surround optie dus wenselijk)

– enkele keer toch nog cd of dvd

– Verder veel muziek streamen (Apple Music) of bekabelde FM-radio

In die 50m3 kamer is het moeilijk om met kabels naar de andere kant van de kamer te komen (door openslaande deuren, open haard, ‘open’ ruimte naar de keuken etc.)

Conventionele, bekabelde speakers zouden het mooist zijn maar dit lijkt dus lastig realiseerbaar… Dan draadloos? Sonos, Denon, BlueSound, Raumfeld? Maar welke setup dan? Toch minimaal 4 speakers voor een kamervullend (all-channel) stereo-geluid, lijkt mij?

Iemand ideeën, suggesties?

Profielfoto van T-sec

T-sec op 16 juli 2017 #

Jij wilt eigenlijk het beste van twee werelden. En kamervullende muziek met meerdere speakers en een kabelloze speakeropstelling, dat wordt er lastig.
Zeker als je geen kruipruimte of andere onzichtbare kabelroute onder de vloer kunt maken, dan houdt normale speakers met kabels uit het zicht op.

Mijn eerste idee is de geprezen soundbar van Focal, inclusief de bijbehorende platte of separate subwoofer. Door de hoeveelhied gerichte tweeters in de sounbar wordt een breed stereobeeld gecreeerd en de subwoofer geeft het benodigde extra laag. Onder de TV deze soundbar en sluit er de TV plus audio apparatuur naar keuze op aan.

Anders zou je voor speakers moeten kiezen welke middels Bluetooth werken, of modules welke het audiosignaal draadloos bij de spealers brengen.
Blijf je altijd nog met de voedingskabels per speaker zitten, dus 100% zonder kabels is deze oplossing niet. Los van het hierdoor mogelijk inleveren op geluidskwaliteit.
Hier zou een Sonos set een redelijk reddende oplossing kunnen zijn, inclusief de soundbar. Maar goed, nogmaals wel bij elke speaker voeding voorzien.

Een alles in één optie kan ook, maar dan ook weer vanuit 1 punt en geen optelling meer meerdere speakers, dan kom je op dit soort oplossingen van Bose uit. Of andere merken die gelijksoortige all-in one modules produceren. Het geluid is over het algmeen goed maar niet te vergelijken met high end en een 7.1 beleving kun je sowieso vergeten.

Dan is er nog een optie om je CD en DVD collectie in de cloud of op een NAS te parkeren en alles streaming te gaan doen. Daardoor ben je niet meer afhankelijk van traditionele CD-spelers of complete hifi sets. Je kunt er voor kiezen om de CD’s in .wav files om te zetten zodat de geluidskwaliteit zo min mogelijk verslechterd. Dan kies je vervolgens een goede mediaplayer welke alles af kan spelen en een speakertechniek naar wens. Ook hier kun je voor een Sonos oplossing kiezen. Een Apple TV en toekomste set Apple Homepod speakers is hierbij ook nog een oplossing als je alles via iTunes en Apple Music wenst te gebruiken.

Profielfoto van McD44N

McD44N op 16 juli 2017 #

Da’s een behoorlijke oppervlakte. Maak aub eens een tekening (bovenaanzicht) van je ruimte, met luister- en kijkposities.
Ik ben zelf geen fan van Bose, Sonos en andere ‘mooi-speakertjes’. Gewoon een goeie versterker, surround in jouw geval, waarbij je de achterluidsprekers ook kunt inzetten voor muziek op andere plekken in je ruimte. Misschien is een subwoofer erbij een goed idee, als je van moderne muziek met veel lage tonen houdt.
Je zou die 2 achterluidsprekers, (of 4 bij een 7.1 versterker) draadloos kunnen nemen voor de ‘moeilijke’ plekken.

Naast apparatuur is je ruimte een belangrijke factor voor goed geluid; een vloerkleed, dikke gordijnen, een huis vol spullen, zijn zaken waarmee de akoestiek vaak verbetert (In tegenstelling tot een leeg, modern huis met een hoog plafond, daar moet je echt mee aan de slag).
Wat is je budget? Je hoeft niet persé voor nieuw te gaan..

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 16 juli 2017 #

McD44N op 16 juli 2017

Da’s een behoorlijke oppervlakte…

50 m3. Dat valt nogal mee hè?

Dat is een kamer van 5 x 3,5 bij gemiddelde hoogte.

Profielfoto van T-sec

T-sec op 16 juli 2017 #

McD44N op 16 juli 2017

Gewoon een goeie versterker, surround in jouw geval, waarbij je de achterluidsprekers ook kunt inzetten voor muziek op andere plekken in je ruimte. Misschien is een subwoofer erbij een goed idee, als je van moderne muziek met veel lage tonen houdt.
Je zou die 2 achterluidsprekers, (of 4 bij een 7.1 versterker) draadloos kunnen nemen voor de ‘moeilijke’ plekken.

Ik denk dat je de vraag van TS deels voorbij schiet met jouw traditionele voorstel. Zeker de meest wenselijke maar bij TS de meest lastige tot onuitvoerbare. Hij doelt op een volwaardige oplossing waar geen speakerskabels en leidingwerk bij behoort. Daardoor het het beste uit twee werelden en lastig uitvoerbaar.

Profielfoto van madcat

madcat op 16 juli 2017 #

Wat is je budget?
Gaat het om 50m2 of 50m3 ?

Als je voor kwaliteit gaat is bedraad altijd een betere optie, dus een goede receiver met fatsoenlijke speakers.
Wanneer je voor gemak wilt gaan kies je een draadloos setje.

Zelf heb ik een marantz receiver met speakers van kef en kan het wel aanbevelen

Het gaat om 50 m2, en het is een huis van 10 jaar oud, dus de hoogte vh plafond zal een meter of 3 zijn, dat maakt het 150 m3.

In de bijlage ‘de plattegrond’ met op de rode cirkelplekken de, zoals denk, ideale speakerplaatsen… 5.1 opstelling ben ik even vanuit gegaan, met een versterker die ‘m multichannel stereo kan afspelen.

Op deze manier zou ik op de bank een goede surround-ervaring moeten hebben, maar als ik aan de eetkamer-tafel zit (of op de bank) met visite en muziek aan zouden we door de hele kamer heen muziek moeten hebben volgens mij…

Max. budget zal iets van € 3.000 zijn. Versterker, blu-rayspeler, speakers, totaalpakket compleet, zeg maar…

Het gaat om 50 m2, en het is een huis van 10 jaar oud, dus de hoogte vh plafond zal een meter of 3 zijn, dat maakt het 150 m3.
In de bijlage ‘de plattegrond’ met op de rode cirkelplekken de, zoals denk, ideale speakerplaatsen… 5.1 opstelling ben ik even vanuit gegaan, met een versterker die ‘m multichannel stereo kan afspelen.

Op deze manier zou ik op de bank een goede surround-ervaring moeten hebben, maar als ik aan de eetkamer-tafel zit (of op de bank) met visite en muziek aan zouden we door de hele kamer heen muziek moeten hebben volgens mij…

Max. budget zal iets van € 3.000 zijn. Versterker, blu-rayspeler, speakers, totaalpakket compleet, zeg maar…

Profielfoto van Geldersscheepje

Geldersscheepje op 16 juli 2017 #

Voor dat bedrag kun je je prima laten adviseren bij een ‘echte’  hifi winkel. Dus niet naar de Mediamarkt of Correct.
In de grotere steden is altijd wel een goede zaak te vinden.

En LUISTEREN voordat je wat koopt!

Serieuze hifi en een surroundset gaat overigens maar moeizaam samen, dus laat je goed adviseren

Profielfoto van HJ

HJ op 16 juli 2017 #

Mogelijk dat dit je kan helpen bij je keuze, er zijn bv nieuwe surround standaarden
en technologieën.

https://www.homecinemamagazine.nl/home-cinema-informatie-gids/

Een suggestie:

– Een Yahama of Sony, Denon AV receiver.
– Oppo BR speler, kan oa ook DVD’s afspelen.
– KEF Homecinema luidspreker set.

Profielfoto van goulashkanone

goulashkanone op 16 juli 2017 #

@ ElTollo1978 je schrijft “Het gaat om 50 m2, en het is een huis van 10 jaar oud, dus de hoogte vh plafond zal een meter of 3 zijn, dat maakt het 150 m3.”

Ik snap het verband tussen een huis van 10 jaar oud en plafonds van 3 meter hoog niet?

Profielfoto van madcat

madcat op 16 juli 2017 #

De achter speakers zullen iets dichter bij de bank geplaatst moeten worden voor een beter geluid voor films. Dan heb je achter/onder de bank wel een kabel lopen, TV kan je dan verplaatsten op het kastje rechts
Voor 3K kan je wel een leuk setje neer zetten, kijk eens naar de Kef Q/R of B&W 600/CM series De smaken verschillen inderdaad nogal qua geluid, ga gewoon langs bij een speciaal zaak en beluister wat speakers.

Persoonlijk zou ik geen draadloze speakers in mijn huis zetten tenzei je echt iets tegen kabels hebt.
Maar als het vooral om muziek gaat is de kwaliteit minder van belang zeker wanneer je vanaf internet diensten zoals spotify/apple music streamt
De opstelling voor muziek of films zijn wel wezenlijk anders, als dat de voornaamste doelstelling is kan je de achter speakers ook gewoon bij de eet tafel houden

Over dit topic

Gestart op 16 juli 2017 door ElTollo1978

Laatste reactie door madcat

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?