8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

Een mij onbekend proces vreet systeem op

Ik hoor nogal wat schijfactiviteit de laatste tijd, dus heb ik maar eens de activiteitenmonitor aangezet. Ik zie de hele tijd een proces dat mds heet en dat soms 90% van de processor vreet. Wat is dat en waar is het voor nodig? Soms is het helemaal weg en soms komt het weer terug. Het grafiekje onderin geeft dan vooral blauw weer (% nice, wat dat ook wezen mag). Ik heb het idee dat het er vooral is wanneer ik Entourage draai, maar dat was vroeger nooit een probleem.

Bijdrager
    Maurits

mds is (een van de) achtergrond processen die de spotlight index aanmaken en onderhouden.
    Heb je soms een externe disk aangesloten? dan wordt die geindexeerd, en dat kan tot enkele uren duren .
    Dus morgen is het voorbij……

Bijdrager
    TrackZero

Dat is spotlight die aan het indexen is. Er is wat bekend over je probleem en dat wordt hier beschreven en hoe je het moet oplossen. Je moet een soort re-index commando geven waarna je geen last meer hebt van die hoge CPU spikes. Linkje vind je hier. Succes!

Bijdrager
    vogel

Aha, m’n iPod was aangesloten en die kon ik ook niet loskoppelen. Dat verklaart alles, bedankt! Heb inmiddels 10.4.2 erop en alles lijkt rustiger. Ben benieuwd wat er gebeurt als ik de iPod weer aansluit.

Bijdrager
    sally

In de spotlight vookeuren sleep je je externe schijven naar Privacy; dat onthoudt hij en daar blijft dan verder af.
    Ik zou in jouw geval ook de map waarin je je audio opneemt naar privacy slepen om indexeren te voorkomen..

Bijdrager
    vogel

Mds houdt zich koest nu. Het lijkt opgelost. Heb de iPod aangesloten en hij blijft nu rustig, al weet ik niet zeker of dit hele circus weer begint als ik allerlei files wegschrijf. Dat wegzetten naar private? Ik weet het niet. Spotlight is wel handig om een zoekgeraakt audiobestand terug te vinden.

Moderator
    Jan David Hanrath

Zolang Microsoft het programma Entourage nog niet Spotlight enabled heeft gemaakt kun de de user data map van microsoft (in je documenten) uitzetten in de Spotlight opties van systeem voorkeuren.

Dat scheelde bij mij enorm. Entourage werd weer een stuk sneller en de schijf een stuk stiller.

Bijdrager
    vogel

En ja hoor, Spotlight gaat weer als een gek indexeren. Ik heb m’n audio en Microsoft user dat mappen in de privacy gezet en hoop dat ie zich nu wel wat rustiger houdt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.