13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    DESMEV

Een (Mac)zip-file laten openen op een PC?

Gezocht via zoekfunctie (zip and windows) maar kwam niets bruikbaars boven. Dus deze vraag. Als ik van een map met inhoud een zip.bestand maak (via systeemsoftware of via zippit) kunnen een paar klanten (op PC) het zip-bestand wel uitpakken, maar krijgt dan 2 mappen. 1 map heet ‘macosx’ en de ander heeft de naam van mijn map. In 1 van de twee mappen (welke weet ik niet meer) staat dan het dstore file and verder staat er niets in of een aantal bestanden die niet te openen zijn (bv html bestanden).

Omdat dit niet bij 1 klant voorkomt lijkt het op iets structureels. Maar wat? En hoe zorg ik ervoor dat iedereen mijn zip-bestanden kan openen?

Michel

Bijdrager
    tarun

Een .dstore bestand is de manier waarop de Finder bijhoudt hoe de betreffende map getoond moet worden, dus niet voor gebruikers. Heb je een hele map gezipt (met daarin een .dstore bestand!) of alleen een paar bestanden?

Als het niet zo lukt dan zou je kunnen proberen om met Stuffit te zippen. Misschien doet die software het netter.

Bijdrager
    DESMEV

Ah, ik noemde zippit maar bedoelde stuffit. Nee ook Stuffit geeft hetzelfde resultaat.

Bijdrager
    DESMEV

Zoals ik al aangaf heb ik een hele map gezipt. In deze map zitten de elementen voor een webpagina. Dus ik kan niet losse onderdelen pakken en die apart nemen. Dan kan mijn klant die niet meer als webpagina zien.

Bijdrager
    rnbprod

CleanArchiver maakt zip-bestanden zonder finder data, resources forks, etc.

Via iChat kun je trouwens gewoon complete mappen versturen, die dan ook aan de andere kant aankomen. Op Windows AIM gebruiken.

Bijdrager
    computer space

Ik dacht dat er alleen een hoop extra zooi bij vrij komt die normaal op je mac onzichtbaar is (de .versies van alle bestanden bijvoorbeeld), maar dat het in principe gewoon werkt. Waarschijnlijk probeert ie de site middels de . bestanden te bekijken, en dat zal niet gaan. FF de goede bestanden na het uitpakken openen!

Bijdrager
    TonE
    ”MGFotostudio”

Ah, ik noemde zippit maar bedoelde stuffit. Nee ook Stuffit geeft hetzelfde resultaat.

In Stuffit Deluxe: Rechtermuisknop (of control click) Contextuel menu–> Stuffit–> Archive–> Zip.
    Werkt gegarandeerd op PC, heb zo al honderden bestanden naar pc gebruikers gestuurd.

Bijdrager
    rnbprod
    ”Martiniman”

Ik dacht dat er alleen een hoop extra zooi bij vrij komt die normaal op je mac onzichtbaar is (de .versies van alle bestanden bijvoorbeeld), maar dat het in principe gewoon werkt. Waarschijnlijk probeert ie de site middels de . bestanden te bekijken, en dat zal niet gaan. FF de goede bestanden na het uitpakken openen!

De . bestanden zijn resource forks. Daarmee werkt(e) de Mac. Tegenwoordig worden vrijwel altijd bestandsextensies gebruikt, zodat de resourceforks niet meer nodig zijn. De resourceforks gaan verloren bij kopieren naar een niet-Mac, of ftp (daarom was vroeger binhex etc. nodig voor mac -> mac verzenden). Een pc-gebruiker heeft niets aan de bestanden, maar mocht het zip-bestand op een andere mac uitgepakt worden, dan heeft het z’n originele resourcefork weer.

”TonE”

In Stuffit Deluxe: Rechtermuisknop (of control click) Contextuel menu–> Stuffit–> Archive–> Zip.
    Werkt gegarandeerd op PC, heb zo al honderden bestanden naar pc gebruikers gestuurd.

Ik denk dat Michel dit al heeft geprobeerd…

Zoals ik al zei, Cleanarchiver is hiervoor de oplossing.

Bijdrager
    Oppie

Volgens mij is de simpele oplossing om niet de hele map te zippen, maar alle bestanden daarin te selecteren en dan te zippen. Dan zal het probleem zich niet voor doen.

(Maar ik ik heb weinig Windowsvrienden om lekker mee te zippen, dus zeker weten doe ik ’t niet…)

Bijdrager
    DESMEV

Ik zal een aantal oplossingen uitproberen. Zal het laten weten wat er goed gaat.

Bijdrager
    michelvdb

Ik selecteer de te zippen bestanden zelf, dus zonder de map waarin ze zitten.

[URL=http://imageshack.us][/URL]

Bijdrager
    CyberCiska

Oude vraag hier zie ik, maar ik krijg nu pas te maken met dit probleem.
    Ik heb een map met 300 jpg foto’s gezipt en verstuurd naar een windows pc. Daar kan men na het unzippen de foto’s niet openen, bestand type word niet ondersteund.
    Alle foto’s los sturen is niet echt een optie.

Iemand hier al een oplossing voor?

Bijdrager
    Pieterr

Het probleem is dat Apple een hoop rotzooi in die zipfile stopt waar men op Windows niks mee kan. De daadwerkelijke foto’s staan er overigens wel tussen (als het goed is). Er zijn tooltjes om een zipfile op te schonen alvorens je hem opstuurt.
    http://homepage.mac.com/roger_jolly/software/index.html#zipcleaner

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.