9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    macmartijn

Een .iso o.i.d. maken?

Ik heb een vraag. Hoe kan ik met de iMac een .iso bestand o.i.d. maken, zodat ik deze later op een andere cd-rom kan branden?

bedankt!

Martijn

Bijdrager
    greatpetie83

Iso is een windows formaat. Je kan met behulp van het schijfhulpprogramma (in Hulpprogramma;s) .img’s maken, maar het schijnt dat Toast ook iso’s kan maken.

hier meer informatie vinden.

Moderator
    unSOUND

Daar kun je een applescript voor gebruiken, en deze vervolgens in een automator plugin stoppen. Dan is het een kwestie van een map selecteren, rechtermuisknop, “maak ISO”

Dat staat al uitgelegd in dit topic over dezelfde vraag:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=92861

Bijdrager
    macmartijn

bedankt greatpetie83, het is gelukt met het schijfhulpprogramma zelf.

ik zal wel even dat automater doen, bedankt unSOUND!

Martijn

Bijdrager
    siemr

Hier nog een kleine toevoeging:

Een .img kun je heel simpel omzetten naaar een .iso door gewoon simpelweg de
    extentie .img te veranderen in .iso.

Bijdrager
    sedikit

En als je helemaal lui wilt zijn heb je dit nog:
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27172

Bijdrager
    macmartijn
    ”sedikit”

En als je helemaal lui wilt zijn heb je dit nog:
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27172

oooh, ik ben lui, dat ga ik gebruiken, thnx

Moderator
    unSOUND
    ”siemr”

Hier nog een kleine toevoeging:

Een .img kun je heel simpel omzetten naaar een .iso door gewoon simpelweg de
    extentie .img te veranderen in .iso.

En nog een toevoeging hier weer op: Dat werkt lang niet altijd.

Moderator
    Poezenbeest

Ik stuitte op ongeveer hetzelfde probleem; wilde een dvd, die ingepakt zit in een .dmg overzetten naar een harde dvd. Heb in mijn iBook alleen geen dvd-oven, in een windoos die hier staat zit wel een dvd-brander, maar die doet weer niet aan duble-layer en de .dmg is toch echt ruim zes GB (de kenners weten over welke dvd het gaat…).

Als eerste de dmg door middel van Toast (v7) gemount, zodat deze als een echte dvd op het bureablad kwam. Daarna in datzelfde toast de dvd naar het data-venster gesleept, waar je normaal je bestanden heen sleept. (moet via een kortere weg kunnen, maar ik wilde het risico niet lopen dat de dmg op de diskimage kwam in plaats van de bestanden)

Vervolgens in de lade (links of rechts van het hoofdvenster) aangevinkt dat ik een ISO-schijf wil (onder Advanced). Vervolgens onder het File-menu niet gekozen voor Save of Save As, maar voor Save as Diskimage. Dit zorgde ervoor dat ik een .toast-bestand heb, dat eigenlijk gewoon een .iso is met een andere extentie. Dit probleem was erg simpel te verhelpen (extentie veranderen in .iso dus).

Via het netwerk parkeer ik dit op de PC en gebruik daar een van de geijkte programma”s om de dvd te fikken… Klaar is Klara…

Overigens zijn voor het rechtstreeks kopiëren van Mac-dvd’s en cd’s Windozen ook te gebruiken, gewoon een trial van CloneCD (niet CloneDVD) downloaden en fikken maar! Scheelt als je systeem is gecrashed en je installatieschijf niet voor handen is, of zoals in mijn geval, kapot is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.