16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    anoniem

Een iPhone-bezitter over Windows Phone

Interessant artikel op Macworld.

Vooropgesteld: ik wil niet trollen en ik begrijp dat het hier misschien een ‘gevoelig’ thema is, maar ik vind het interessant om het er over te hebben op dit forum. De reden is mede dat ik afgelopen oktober dezelfde switch heb gemaakt. Mijn eerste ‘echte’ smartphone was een iPhone 3gs, gevolgd door een 5c. Tussendoor had ik een Lumia 720 (met WP7.5) en ik merkte vrij snel dat de logica en configureerbaarheid van het systeem me bijzonder aanspraken, ondanks een paar evidente tekortkomingen in WP7.5.

Zozeer zelfs dat de 5c ondanks de voordelen (meer apps en integratie met mijn Mac vooral) altijd een beetje teleurstellend bleef. In oktober schakelde ik weer over, ditmaal op een Lumia 830. En het is echt de beste telefoon die ik ooit heb gehad. Ik mis eigenlijk maar één app (een goede RSS-lezer) echt, dus de ‘app gap’ is voor mij geen probleem. En er staan voordelen tegenover, zoals de uitstekende (en gratis meegeleverde) Nokia navigatie-apps, de camera en het beste voorspellende toetsenbord dat ik heb meegemaakt. En uiteraard het feit dat ik na de tweedehands verkoop van de 5c en de aankoop van de Lumia nog ongeveer 80 euro overhield

Ik snap dat de keuze voor een smartphone en een smartphone-UI persoonlijk zijn, maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die geëxperimenteerd hebben met diverse telefoon-OS’en en wat ze ervan denken.

N.b. Android ook geprobeerd, maar daar word ik dus geen vrienden mee.

Bijdrager
    Gertjee

ik heb ook divers telefoons gehad geprobeert
    waaronder
    een samsung galaxy core
    een samsung galaxy s3
    een samsung galaxy s4
    maar ik word daar ook geen vrienden mee
    ik hou het de eerste 2 jaar nog even bij mijn iphone 5 top telefoon !

Bijdrager
    madcat

En heb je een vraag of zo iets of over windows phone?

Ik verwacht dat de meeste mensen hier IOS prefereren, maar veel plezier met je Lumia. Op gathering.tweakers.net kan je al je vragen en opmerking kwijt over windows phone na de overstap.

Windows phone heeft ook een walled garden net zoals IOS, waardoor het wat stabieler en veiliger is dan Android. Ik begrijp dus wel waarom je het fijn vind.
    Het nadeel is grotendeels dat er niet zo veel apps voor beschikbaar zijn, maar als je dat niet zo veel uitmaakt heb je mooi 80 euro bespaard.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  madcat.

Bijdrager
    anoniem

@madcat: Casual, dus. Geen specifieke vraag. Gewoon benieuwd naar ervaringen en meningen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  anoniem.

Bijdrager
    nebilem

Als ik nu een telefoon zou moeten kiezen zou het de Samsung S6 Edge worden. Wat een top apparaat!

Bijdrager
    Stipken

Mijn ervaring is niet zo goed, Na de eerste iPhone3 moest ik vanwege een werktelefoon in mei vorig jaar overstappen naar een Lumia 920. Op zich is het een fijn toestel en als starter in de smartphone wereld ook goed te ruiken. Na 6 maanden begon de AppGapp toch wel vervelend te worden en begon de irritaties aan onlogische instellingen een vorm aan te nemen dat ik toch weer teruggegaan ben naar de iPhone. Wel de ^plus gekocht, want een groter scherm was wel degelijk een groot voordeel.

Bijdrager
    KarelWillem
    nebilem op 03 april 2015

Als ik nu een telefoon zou moeten kiezen zou het de Samsung S6 Edge worden…

Ziet er prachtig uit.
    Maar hoe mooi het uiterlijk ook gaat worden, het OS blijft hetzelfde crappy Android als op een telefoontje van 63 euro.

Bijdrager
    poing

Ik heb een Lumia 930 windowsphone ben er superblij mee.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  poing.

Bijdrager
    GoeieDag

Superblij. Da’s mooi.
    Maar heb je nog iets te melden over de verschillen? Heb je een iPhone of een andere smartfoon gehad? Andere ervaringen?

Ik vind de Lumia’s mooie apparaatjes. En Windows Phone een mooi OS. Zou er best gebruik van kunnen maken.
    Maar de App-gap is (helaas voor MS) wel enorm. Bijna alle apps die ik dagelijks gebruik, zijn er niet voor de Windows Phone. Toch wel een hele grote beperking. En ook de iCloud sync in iOS met de Mac’s (en andere iOS dingen) is wel heel mooi. Net als Continuity: sms ontvangen en beantwoorden op mijn MB, en daar ook telefoontjes aannemen. Briljant.

Wel grappig, in het licht van de App-gap dat je een app noemt (Nokia navigatie-app) als belangrijkste asset.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    GoeieDag

Nog een opmerking: na een paar minuten gebruik van Windows Phone wordt ik al wel niet goed van de animatie als je van scherm wisselt. Went dat later weer? Op iOS heb ik die dan ook uitgezet.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    anoniem

@goeiedag: iCloud wordt goed ondersteund in WP8.1, althans mail en calendar. iMessage/Messages blijft een probleem, natuurlijk. De belangrijkste asset van WP is voor mij de UI; maar die navigatie-apps (en de Nokia kaarten-app, die van dezelfde kaarten gebruik maakt) spelen een belangrijke rol. En bijna alle apps die ik dagelijks gebruik zijn aanwezig. Ik heb er overigens een iPad naast, via tethering heb ik dan sowieso alles.

Die animatie stoort me niet echt, en het is minder overheersend dan al die ‘glijdende’ ikoontjes op iOS. Maar uitzetten kun je het niet, en op mijn iPad staat ook alles uit, inderdaad.

@stipken: het instellingenscherm van WP is inderdaad gruwelijk. Mag lijden dat ze daar in W10 toch iets aan gaan doen.

Bijdrager
    sunapple

Ik gebruik iOS sinds iPhone OS 2 op mijn iPod Touch 2G uit 2009, dat is nu dus 6 jaar. Heerlijk simpel OS en met een groepje enthousiaste app-ontwikkelaars die altijd hun nieuwste spelletjes, apps en updates meteen voor iOS uitbrengen (maar dat weten de meesten al).

Vorig jaar heb ik een paar maanden een bewuste switch naar Windows Phone gemaakt. Ik had toen anderhalf jaar een iPhone 5 gehad en wilde het gat van een half jaar vullen tussen mijn 5 en de 6 die nog uit moest komen. Maak je klaar voor een lap tekst.

Het toestel was een Lumia 1520 van 550 euro, top-of-the-line, 6″ 1080p, quad-core, 2GB RAM, 32GB intern + 64GB SD, draadloos laden, 3400mAh batterij, 20MP camera etcetera. Over de hardware had ik niks te klagen! (SD kaart met 60GB an muziek maakte de muziek-app overigens érrug traag, dat dan weer wel)

Hij draaide toen op WP7 meen ik. Een OS dat totaal niet geoptimaliseerd was voor een 6″ scherm, daar begon het al mee. Meer een telefoon voor slechtzienden dan dat je echt meer ruimte kreeg.

Twee grootste minpunten t.o.v. iOS: Apps en bugs. Het interface zelf vond ik niet zo bijzonder, maar wel prima te gebruiken.

Bugs zullen nu niet meer zo relevant zijn aangezien we al zowat naar WP10 gaan, maar toch voelde je aan veel dingen dat het OS pas relatief kort mee ging. Dingetjes als oneindig “Hervatten”, een laggy glitching lockscreen, vastlopers in apps, uit zichzelf opnieuw opstarten, Wi-Fi niet kunnen verbinden nadat hij uit sluimer komt.. In de praktijk betekende het dat ik meerdere malen (niet overdreven) mijn telefoon oppakte om even snel iets te doen, maar dat het gewoon te lang duurde en dat ik het maar liet voor wat het was. Daar kon ik echt gek van worden.

Dan de apps. Er werd destijds geroepen dat het al lang niet zo slecht gesteld was met de apps als dat iedereen zei. Op het eerste gezicht waren best wat apps beschikbaar die ik van iOS kende zoals NU.nl en Marktplaats. Maar goed, er is verschil tussen aanwezig zijn en kwaliteit. NU.nl bijvoorbeeld was toen slechts een webpagina-in-een-app. Eentje die nog slechter werkte dan de gewone mobiele website. Ook Marktplaats en andere apps liepen vaak vast of miste features die iOS of zelfs de website wel hadden. Ik gebruikte dus vaker Internet Explorer dan de apps.

HERE Maps en Drive waren geweldig (zijn nu ook volledig voor iOS en Android overigens) en ik vond dat je standaard een prima set apps kreeg. Ik ben alleen iemand die de nieuwste apps en spelletjes wil proberen en op Windows Phone vind je die niet, hoogstens een drie jaar oude versie of een kopie van het origineel (uitzonderingen zijn er natuurlijk, ik heb alleen geen voorbeeld..). Not even close tot die 160 apps die ik nu op mijn telefoon heb.

Nogmaals; dit was een jaar geleden en het OS en de apps zullen nu ongetwijfeld beter zijn. Toch is het nog altijd bij lange na niet het meest gebruikte OS en dat merk je vast en zeker. Ik tenminste wel.

Uiteindelijk heb ik mijn telefoon niet het hele half jaar gehouden tot aan de lancering van de 6, maar na een maand of twee weer verkocht. Ik kocht voor de resterende tijd een 16GB iPhone 4S tweedehands van 250 euro en daar was ik zó enorm tevreden mee dat ik hem bijna gehouden had in plaats van de iPhone 6 te kopen. De combinatie van een smooth OS, iCloud integratie icm de Mac en de berg apps maken dat ik niet meer anders wil. Naar Windows Phone gaan blijft dan een compromis, geef mij maar gewoon die 100% tevredenheid en comfort.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  sunapple.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat zeg je poing? We hebben je niet goed gehoord…

Bijdrager
    GoeieDag

Doet me eraan denken dat er al een draadje open stond met dezelfde strekking: http://www.onemorething.nl/community/topic/iphone-vs-lumia/

Bijdrager
    bozz

Voor mij is het simpel: 6 jaar geleden begonnen met een MacBook Pro, en omdat zo goed beviel een half jaar daarna ook een iMac 27″. Inmiddels is het assortiment Apple devices in de jaren daarna uitgebreid met een iPhone 4S, Airport Extreme + Express, Apple TV en recent een iPad Air 2. De 4S wil ik dit najaar na 4 jaar trouwe dienst vervangen door een 6S (of een 6S plus, dat wordt nog dubben).

Het is niet dat een ander OS niet zou kunnen voldoen (een tussendoortje met een Asus Memopad 7 heeft me overigens niet overtuigt van Android), maar de combi van de Apple hardware en iOS/OS X en het hierdoor ontstane eco-systeem bevalt me opperbest (m’n audiospul smult ook nog eens van Airplay!). Dat de prijs van de hardware in de regel wel wat hoger ligt dan van Android en/of Windows spullen deert mij niet – da’s een luxe die ik me kan veroorloven – nog los van de duurzaamheid die ik ervaren heb de afgelopen 6 jaar. Never Change a Winning Team zeggen ze wel eens…8-)

Bijdrager
    anoniem

Update: min of meer noodgedwongen terug naar een iPhone (5s). Reden? Windows Phone app werkt niet meer met Yosemite. Kennelijk is het toevallig goed gegaan tot nu toe, maar op hoe en op welke versie ik het mormel ook herinstalleer, het maakt allemaal niet uit. Aangezien ik toch echt af en toe weer een nieuwe deun op mijn Lumia 830 wilde zetten heb ik ‘m met pijn in het hart van de hand gedaan. Conclusie: de apparaten zijn fijn, maar als de integratie met je computer-OS niet behoorlijk is geregeld wordt het wel een moeilijk verhaal.

De terugkeer naar de iPhone is er een met voor- en nadelen. Het allergrootste voordeel is (uiteraard) de integratie, het probleemloos samenwerken met mijn Mac, iPad etc. Daarnaast moet worden toegegeven dat zowel het aanbod aan apps als de kwaliteit van die apps nogal in het voordeel van de iPhone uitvalt. Maar ik mis de aanpasbaarheid van de UI in WP8.1, het glance-screen en de notificaties erop, en na twee weken zit ik nog steeds dubbel te tikken op het scherm in de hoop dat-ie daardoor wakker wordt. De vingerafdrukherkenning van de iPhone is overigens wel briljant.

Als Apple iOS nou eens zo aanpast dat het home-scherm wat meer aanpasbaar wordt en meer informatie kan tonen (in plaats van alleen maar die grid met appjes) zou ik toch een blij mens worden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.