6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    zorbatov

Een Goede back-up setup

Bij het bekijken van wat prijzen van mobiele harde schijven kwam ik plots op een ‘NAS-schijf’ terecht.
    Daar ben ik dan wat over gaan opzoeken. En na veel te lezen ben ik er nu helemaal niet meer over uit.
    Ik las ook dat je bijvoorbeeld een Mac mini of zelfs een oude laptop als opslag kunt gebruiken.

Ik zal even situatie beschrijven.
    Ik heb nooit echt back-ups gemaakt. Ik heb hier en daar wel een dubbeltje van een belangrijk mapje op mijn mobiele harde schijf, maar die mobiele harde schijf fungeert ook als stocage plaats om ruimte vrij te maken op mijn Mac.

Wat ik gebruik is een Macbook Pro.
    Wat ik doe (en wat voor bestanden het dus voornamelijk zijn):

Film: – Serieuze projecten, Kortfilm, etc.
    – Kleine opdrachtjes voor anderen
    – Random captaties

Foto: – Serieuze projecten
    – Random captaties

Andere: Tekstbestanden, etc.

=> Bottomline is dat ik zelden iets in de prullenbak smijt, zo hou ik quasi altijd alle opgenomen beelden bij ook al is de opdracht volbracht.

Ik vind het dus moeilijk om een goed/aardig systeem te vinden.

Waarom NAS, wel vooral uit luiheid. Ook al zit ik met mijn laptop meestal met netsnoer aan tafel of zetel. Zo een externe harde schijf met netsnoer ligt meestal in een doos. Waardoor je dan heel bewust een back-up moet maken, terwijl het eerder iets zou moeten zijn dat vanzelf gaat.

Dingen waar ik mijn oog op liet vallen:

-Lacie Cloudbox 3TB voor 179 euro

-Mac mini late 2012 voor 350 euro (max. budget)

Bijdrager
    makasa

Synology NAS ondersteund ook Time Machine. Kan je gewoon draadloos backuppen met Time Machine. Hoef je dus niets vor te doen alleen eenmalig goed instellen.

Bijdrager
    zorbatov

Ik heb misschien nog een andere optie.
    Namelijk een Macbook Pro die Ik heb liggen.

Het gaat om een ouder model (2007). Echter boot hij alleen nog in safe mode, bij een normale boot blijft het scherm hangen (videokaart).

Ik dacht eraan om deze als NAS (center) te gebruiken. Waarbij ik dus aan de Macbook Pro een externe harde schijf zou hangen.

Hebben jullie enig idee of dit zou werken? Ook wanneer hij enkel in safe mode kan booten? En is het veilig om de mac enkel in safe mode te booten en te runnen?

Bijdrager
    zorbatov

Bump

Moderator
    Poezenbeest

Ik heb hier een DS4 staan (Synology), dat werkt prima, ook draadloos en je hebt er geen omkijken naar. Ik zou niet voor de optie met de oude MB gaan, omdat je dan toch tegen problemen aanloopt. Alleen als je Remote Desktop aanschaft kan je onbeperkt toegang hebben, anders nuet en dat gaat wringen.

Het voordeel aan een NAS is dat je redelijk onbekommerd er van alles op kan doen qua ruimte. Daarnaast is het ook makkelijk als je een nieuwe computer aanschaft. Verder kan je zoveel opschalen als je wilt in de toekomst. Draadloos werkt het prima voor de meeste toepassingen, voor hardcore filmbewerking zou ik wel bedraad gaan, maar in het dagelijks gebruik werkt het perfect door de lucht. Hier staat de NAS rustig te zoemen in de kast als mediacenter, als TM-schijf en als bestandsserver voor als ik onderweg ben.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.