30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    Jojobrobro

Een glas water over Macbook Pro (2010)

Hoihoi

Ik ben nieuw op dit forum en heb al direct een spijtige zaak mee te delen.
    Alleszins voor mij toch.

Ik heb zaterdag avond (nu 6 dagen geleden) een volledig glas van circa 1/2liter water over mijn 17″ macbook pro (2010) laten vallen.
    Dit recht op mijn keyboard, op het moment dat hij aan het opladen was.

Als eerste heb ik (heel in paniek) de stekker uitgetrokken en de laptop uit gezet.
    Dan heb ik hem direct onderste-boven gehouden (het water stroomde er letterlijk uit).
    Hierna voorzichtig afgedroogd.

MAAR aangezien ik helemaal niet wist wat doen en ik absoluut wilde weten of hij nog zou werken, heb ik hem na 5min terug aan gedaan.
    Ik weet het, heel dom lees ik nu.

Alles werkte toen nog perfect.
    De dag erna kreeg ik, na mijn wachtwoord in te typen, te maken met een ‘r’ en een ‘t’ die ingedrukt bleven. bv.: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr , terwijl ik maar 1 ‘r’ wilde typen.

Ik heb hem toen uitgedaan en de volgende dag weer aangedaan.
    Toen deed het toetsenbord niets meer. Dan weer een dag laten drogen en toen werkte enkele letters maar constant (rrrrrrrrrrr).
    Na 2 volle dagen weer te laten drogen met open achterkap (en met het toetsenbord naar onder), heb ik nog steeds hetzelfde:(

Mijn vraag is nu:
    1) moet ik hem nog langer laten drogen?
    2) zou dit onder inboedelverzekering kunnen zitten?
    3) als ik hem moet repareren, doe ik dit dan best bij een apple reseller?

Alvast bedankt!

Groeten

Bijdrager
    Lexis

Je MacBook is hoe dan ook overleden. Ookal is ie nog zo droog dan nog heeft het water schade aangebracht wat niet meer te herstellen is. Het zal vanzelf gaan corroderen. Niet alleen je toetsenbord zal beschadigd zijn…

Meestal zit zoiets niet in je inboedelverzekering. Het zou wel onder een aansprakelijkheidsverzekering kunnen vallen, maar aangezien je het zelf hebt gedaan valt dat weg.

Bijdrager
    jesper211232

Groot glas, een halve liter….

Bijdrager
    Koetjesreep

Hoe vaak is dit al behandeld?

Bijdrager
    Jojobrobro

Mijn excuses dat dit al vaak behandeld is, maar ik wilde alle zekerheid uitsluiten.

Mijn laatste vraag is hoeveel zou dit dan kunnen kosten?

Bijdrager
    Emielgroendijk

Spijtig om te horen. Als je hem had uitgelaten en laten drogen was er waarschijnlijk niks aan de hand. maarja, ik had hetzelfde alleen dan met Cola (En ik deed het niet maar een vriend). Bij mij deed het toetsenbord ook gek. Ben naar APR gegaan en die heeft hem laten repareren.

Macbook pro 13″ mid 2010
    rekening van ongeveer 350 euro.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je hebt in Nederland (ik weet niet of je daar woont) vrij veel rechten als consument zoals een tegemoetkoming in de kosten. In ieder geval geldt de minimum garantie van 2 jaar (niet die 1 jaar van Apple dus). Dus zit je nog binnen die twee jaar: sta op je rechten want een glas water van €350 Euro is belachelijk. (Alsof je het expres doet he?)

Bijdrager
    Hessel89

dat is super kut man!

bij mij is precies het zelfde gebeurd, alleen was het bij mij de SHIFT toets die constant ingedrukt bleef.

1) langer drogen kan je proberen. heb ik destijds ook gedaan maar bij mij hielp het niet. maargoed je kan het proberen je weet maar nooit.

2) de meeste inboedelverzekeringen vergoeden dit niet. maar je moet even tussen de voorwaarden kijken. als het al vergoed word dan moeten ze EERST de factuur zien.

3) als je niet 6 weken wilt wachten op je macbook pro ga dan NIET naar een Apple Reseller!
    Ik zelf heb hem laten repareren bij Mikrofix en ik had hem binnen een week terug! super goede service ook en ze zijn officieel apple gecertificeerd dus ze krijgen de parts direct van apple.
    Ik had er zelf bij gezegd dat ik hem voor mijn beroep gebruik en dat ik hem dus zo snel mogelijk nodig heb en dit namen ze echt serieus! Mijn macbook pro kreeg daarom dus voorrang.:)

bij mij moest te Topcase vervangen worden. Dat koste ongeveer 350 euro. (heb ook een 17 inch)

Als ik jou was zou ik morgen meteen naar Mikrofix bellen, en je probleem uitleggen, en om een indicatie vragen voor de kosten.

Dit heb je nodig als je met de verzekering gaat bellen.

succes ermee!

Bijdrager
    Jojobrobro

Dankjewel voor jullie snelle reply’s.
    350€ is spijtig genoeg wel een heel bedrag voor een student.

@Hessel89:
    Ik zelf ben van België en heb niet direct een idee van wat een goede computerwinkel is. Toch erg bedankt voor je reactie.

Bijdrager
    Emielgroendijk

Het ging toen wel om cola (plakkerig) en in de factuur las ik dat ze enorm veel hadden vervangen omdat ze nooit precies kunnen weten waar de schade ligt. Misschien eerst langs de plaatselijke computerwinkel om advies te vragen want bij de meeste APR’s sturen ze hem gelijk door.

Bijdrager
    dionysos
    hendrik op 26 januari 2012

Je hebt in Nederland (ik weet niet of je daar woont) vrij veel rechten als consument zoals een tegemoetkoming in de kosten. In ieder geval geldt de minimum garantie van 2 jaar (niet die 1 jaar van Apple dus). Dus zit je nog binnen die twee jaar: sta op je rechten want een glas water van €350 Euro is belachelijk. (Alsof je het expres doet he?)

Dus Apple moet het kosteloos herstellen omdat iemand er water laat over vallen?
    Als je morgen een deuk in je nieuwe auto hebt gaat de garage dit toch ook niet kosteloos herstellen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee, niet kosteloos. Dat hoor je mij toch niet zeggen? Ik heb het over een tegemoetkoming in de kosten. Veel mensen kennen hun rechten niet en betalen daardoor enorme bedragen. Ik zeg dus alleen dat je bij dergelijke hoge reparatiekosten op voorhand al je wenkbrowen omhoog moet halen en kijken of het wel allemaal gaat zo als het hoort. Iedere winkelier rekent naar zijn eigen toe ook als dit de rechten van een consument schaadt. Dergelijke ‘reparatiekosten’ die haast net zo hoog zijn als de prijs van een instap Dell ga ik niet gelijk betalen hoor. Ik zoek eerst uit of ik niet genaaid wordt.

Bijdrager
    Hessel89
    Jojobrobro op 26 januari 2012

Dankjewel voor jullie snelle reply\’s.

350€ is spijtig genoeg wel een heel bedrag voor een student.

@Hessel89:

Ik zelf ben van België en heb niet direct een idee van wat een goede computerwinkel is. Toch erg bedankt voor je reactie.

Okay. volgens mij is Mikrofix niet in België actief, maar als je via google zoekt, moet je even op ”Apple Authorised Service Provider” of ”AASP” zoeken. dit zijn bedrijven die officieel goedgekeurd zijn door apple.

dan weet je iig zeker dat je niet met een paar willekeurige beunhazen te maken hebt maar met professionals die hun onderdelen en support direct van Apple krijgen.

Bijdrager
    Marius1976

@hendrik ijzerbroot

Je weet dat ik je heel hoog heb zitten als het gaat om debatten m.b.t. garantie. Je bent wat dat betreft echt een kei, maar in dit geval klopt het niet volgens mij hoor…

In dat hele garantie verhaal hoor je al heel vaak terugkomen dat één van de twee partijen (verkoper of koper) moet kunnen aantonen dat de schuld bij de tegenpartij (of het product). In dit geval lijkt het me toch duidelijk wiens fout het falen van het product is. Ik kan me immers niet herinneren dat MBP’s worden aangeboden als zijnde (spat) waterdicht.

In dit geval lijkt het me evident dat geen enkele garantie- of coulanceregeling nog van kracht is.

Het valt onder een eventuele verzekering. Wellicht dat AppleCare dit dekt? Maar dat weet ik niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Zoals ook hier al besproken: http://www.onemorething.nl/community/topic/thee-over-mijn-macbook-helphelp

Zoiets mag gewoon niet gebeuren, (Mac gaat dood) zeker niet als je daarna niet voor de juiste manier hebt gekozen om schade (proberen) te voorkomen. (in rijst leggen, soort eerste hulp dus)

Dus als je het op een botte manier zegt: probeer aan een andere exemplaar te komen en zorg dat je er HEEL voorzichtig mee bent.:smile:

Bijdrager
    Moriarty

@hendrik ijzerboot

Ik sluit me aan bij Marius zijn commentaar, en ik weet wel zeker dat wat hij zegt juist is.

Waar haal je het vandaan, een prijsreductie omdat je zelf schade veroorzaakt aan je MacBook.
    Het moet niet gekker worden.

Straks ga je me nog vertellen dat je naar de garage gaat en een Ferrari koopt en die volledig aan barrels helpt tegen een boom met 200 km/h, je vervolgens terug gaat naar die dealer om te stellen dat je recht hebt op een prijsreductie?! (voor zover je nog kan lopen of ademen)

Die logica ontgaat mij volledig…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Marius1976

Je hebt gelijk als het om water (of brand) schade gaat. Dan hoeft er niet eens iets bewezen te worden door de verkoper en het valt ook niet onder de garantie maar je verzekering.

Maar dat staat natuurlijk los van hoeveel de eventuele reparatie dan wel moet gaan kosten. Het is dus altijd verstandig om om een indicatie van de kosten te vragen. Ik vind €350 idioot veel. Want je weet in eerste instantie niet wat er nu echt kapot was of wat weer werkte na slechts een professionele reiniging.
    Het is bij in ieder geval een Mac namelijk al jaren zo dat bij kortsluiting op b.v. het moederbord de voeding direct afslaat om ernstige schade te voorkomen. Dus hoeveel is er echt stuk en hoeveel werkt niet meer doordat het slechts verontreinigd is door b.v. aangekoekte suiker die in de thee zat?

In de OP kun je immers lezen dat elektrisch gesproken alles nog werkte, alleen niet meer zoals het hoort. Dan mag je aannemen dat b.v. het moederbord nog goed is. Als ook zijn reparatie straks €350 of zo wordt dan vraag ik mij af waar dat dan vandaan komt.
    En Hessel89 zegt:

bij mij moest te Topcase vervangen worden. Dat koste ongeveer 350 euro

Belachelijk hoge kosten vind ik!

Bijdrager
    MDF

Ben je echt heel zeker dat het niet een vriend is geweest die het glas water per ongeluk heeft omgestoten boven je Mac? :innocent:

Want in dat geval kan hij het wel aangeven aan ZIJN verzekering burgelijke aansprakelijkheid die jou zal vergoeden daar je vriend (ongewild) aan jouw goederen schade heeft toegebracht… .

Bijdrager
    Afroman

Hij heeft nu op internet gezegd dat hij het heeft gedaan…

Bijdrager
    SunKeeper

De boel oplichten kun je altijd doen, maar dat is je eigen keuze. Net zoals de eventuele gevolgen als het misloopt.

Bijdrager
    Jojobrobro

Ik heb zojuist naar een AASP uit de buurt gebeld.
    Het zou zo’n 30€ kosten om het te laten controleren (deze kosten vallen weg na herstelling).

Wel zei hij dat de kosten hoog kunnen oplopen als er meerdere zaken zijn beschadigd of aan het corroderen zijn (ook al werken de speakers bijvoorbeeld nog, toch kunnen deze na een tijd het begeven). Wat waarschijnlijk wel logisch is, maar mijn enigste vrees is dan dat ze zaken willen vervangen, zonder dat deze ernstig beschadigd zijn.

Achja, afwachten zeker..

Bijdrager
    seb88

Laat dit een waarschuwing zijn voor jezelf en de mensen die dit lezen (ja ik weet het nogal een inkopper)..

Nooit een glas, beker of fles met liquide naast een laptop plaatsen!!!!

Moderator
    Mac Daddy

Ik zou in eerste instantie die machine goed laten drogen. Niet direct op een verwarming leggen, maar met een doek ertussen en open laten staan. Zo minstens 2 dagen laten drogen.
    Gezien het enkel water is, is er kans dat dan alles verdampt is en de machine weer werkt.
    Maar probeer hem op dit moment in geen geval aan te zetten om te kijken of die werkt. Dat verhoogt de kans op kortsluiting namelijk.

Bijdrager
    Jojobrobro

Gisteren naar een AASP geweest.
    Ik vroeg hem wat de minimale en maximale herstelprijs was.

Antwoord: tussen de 200€ en 1000€.
    Laten we hopen dat het zo hoog niet oploopt…

@seb88: dat is inderdaad geen slechte tip. Ik denk dat ik mijn lesje wel geleerd heb.

Bijdrager
    Afroman

Zonde zeg maar de reactie van seb88 is nogal nutteloos.

Een wat serieuzer antwoord misschien:

Zoiets? Extern monitor is natuurlijk niet nodig maar als je nu drinken laat vallen is je Mac in ieder geval safe.

Bijdrager
    Jojobrobro

Ik kreeg vandaag de rekening opgestuurd.
    1.534,18 EUR

Nodige stukken en werkuren
    FN661-5473S HOUSING, TOP CASE, WITH
    KEYBD-TRACKPAD-BLUETOOTH ANTENNA, FLEMISH 310,44
    661-5472S Board, Logic, 2.53 GHz 1.103,74
    1683 WERKUUR STANDAARD 1,5 80,00 =120,00
    16200 SERVICE – vervangen van het keyboard en het moederbord wegens vochtschade.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? (met beperkt budget)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet te geloven… Ik ben sprakeloos.
    En gezien het uitblijven van verdere reacties de rest ook…
    (Ik bedoel maar, was het nu nog agressieve cola geweest, maar gewoon water???)

Bijdrager
    SunKeeper

Kalk kan ook veel doen…

Ik weet ook niet veel anders meer te zeggen dan: zorg dat je dit nooit meer gebeurt, en neem maatregelen zoals Afroman al zegt, en overweeg om plastic flessen i.p.v. glazen te gebruiken.

Nu kun je nog beter een nieuwe Mac kopen, anders betaal je straks de reparatie, en gaat er na 2 maanden alsnog een component stuk waardoor je Mac onbruikbaar is. Zul je net zien.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zit kalk in water ja, maar in vergelijking met b.v. de suiker e.d. in andere dranken zijn dat minuscule sporen en krijg je pas na herhaling een zichtbare aanslag.

Ik zou bij dergelijk belachelijk hoge reparatiekosten ook een nieuwe kopen. Als zoals in je OP staat de Mac nog wel aan gaat maar verder dus niet goed reageert kun je misschien een bedrijf of knutselaar opzoeken die hem professioneel kan reinigen i.p.v. het hele zaakje te vervangen. Elektrisch doet hij het toch nog? Alleen werken bepaalde contacten niet meer goed.

Bijdrager
    Jojobrobro

Ik ben er ook sprakeloos van geworden..

Maar ik heb een sterk vermoeden dat ze vanalles preventief willen vervangen. Het trackpad deed het bijvoorbeeld nog en toch zou deze hersteld moeten worden. (net als het moederbord vermoed ik)

Een nieuwe kan ik echt niet betalen, net als de reparatiekosten. Ik had in een mac geïnvesteerd omdat ik ervan overtuigd was dat hij lang zou meegaan (niet dus). En nu zit ik met de gebakken peren. Eigen schuld dikke bult zeker..

Ik heb toevallig gisteren contact gezocht met een knutselaar. hij raadde me aan om het eerst eens te proberen met een extern toetsenbord. Wie weet werkt het dan wel.

Moet ik het huidig toetsenbord dan ontkoppelen (ivm eventueel water wat er nog in zit)?
    Alvast bedankt voor de reacties, maar ik vrees dat als het met een usb-toetsenbord niet werkt ik een goedkope 2de hands pc ga kopen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.