7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    nieuwsgroepen

Een gigabit/100bit netwerk vraagje

Hallo,

een niet specifieke apple netwerkvraag, maar aangezien ik er apples op aansluit stel ik hem toch maar op omt.

De situatie: in de meterkast staat mijn adsl-router met een 100bit ethernet switch ingebouwd. Vanuit de meterkast loopt een ethernet kabel naar de woonkamer waar een 8 poorts 100bit switch aanvast zit. Aan deze switch zitten verschillende computers aangesloten en een printer. De computers hebben allemaal een gigabit ethernet aansluiting.

De vraag: heeft het zin om die 8 poorts switch in de kamer te vervangen voor een gigabit ethernet switch om zo de bestandsdeling tussen de diverse mac’s te versnellen? Is een mac-mac verbinding van twee mac’s aan dezelfde switch ook echt een mac-mac verbinding waar de router uiteindelijk geen rol meer inspeelt, of is het een mac-router-mac verbinding waardoor de 100bit router uiteindelijk de overdrachts snelheid bepaald.

Dank alvast voor het meedenken.

Arjan

Bijdrager
    macpro

Ja, dat heeft zin. De switch is intelligent en regelt het verkeer tussen de computers onderling. Daarbij hoeft deze niet via de router te gaan.
    De Macs gaan in dit geval dus profiteren van het snellere netwerk.
    Of je ook daadwerkelijk een gigabit snelheid haalt hangt weer van andere factoren af, zoals de snelheid van de harde schijf en de belasting van de Mac.
    Maar je zult zeker een verbetering merken.

Bijdrager
    coppess

Dit gaat geen snelheidswinst leveren. Het netwerk is afhankelijk van de router, die 100mbits is. De gigabit switch zal in snelheid beperkt worden door de router.

Bijdrager
    mfduffel

Dit heeft zeker zin: de overdrachtsnelheid tussen de macs, alle aangesloten op deze gigabitswitch zal veel sneller zijn. (wel afhankelijk van de hardware van de macs). Je adsl-router heeft 100 mbit, ruim voldoende voor internet, voor je internetsnelheid heeft een gigabitswitch dus geen nut.

Bijdrager
    mfduffel

Internet is bij mij ook 100mbit, mac en nas met gigabit. 6gb kopiëren in 2 minuten:-)
    Afhankelijk van de bestanden, normaal tussen de 30 en 60MB/sec….

Bijdrager
    macpro

@coppes: de gigabit switch wordt in snelheid alleen beperkt voor verkeer dat ook daadwerkelijk door de router moet. Dus internet verkeer. Maar de TS wil lokaal verkeer versnellen. En dat gaat niet door de router, alleen door de gigabit switch. Daarom zal de gigabit switch in deze situatie wel zorgen voor een versnelling van het netwerk.

Bijdrager
    iep

Dat is het mooie van een simpele switch: als hij ziet dat het verkeer naar een ander MAC-adres moet die op die switch is aangesloten dan gooit hij dat direct naar dat poortje ipv verder het netwerk op te gooien totdat het de goede kant op wordt gestuurd. De switch houdt dan ook netjes een tabel met MAC-adressen bij. Dat is dan ook de reden waarom je in dit geval zeker wel van een gigabit switch voordeel zal hebben. Dat de praktijk de theorie volgt kan ik uit eigen ervaring melden:) Natuurlijk is het erg mooi als heel je netwerk dezelfde snelheid is maar het hoeft dus niet.

Btw, er zijn ook zogenaamde layer 3 switches die heel duur zijn en vooral in grote bedrijven te vinden zijn. Die kunnen het zelfs met ip-adressen waardoor ze een zeer minimalistische router zijn geworden. Mocht je die tegenkomen in je zoektocht…sla ze maar over;)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.