10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Multimediaknaller

[Opgelost] Een gesplitste Fusion Drive herstellen

Normaal probeer ik veel dingen eerst zelf uit, en dan is het www een handig hulpmiddel maar hier kom ik niet uit.

Ik heb het voor elkaar gekregen om de Fusion Drive ‘los’ te maken van de HD, ik zie nu in Finder 2 aparte stations.

Ik heb een link gevonden maar als ik het commando diskutil list invoer dan krijg ik wel een lijst te zien maar daar kan ik niets wijzigen

Heeft iemand wat handvaten voor mij?

Moderator
    Night

Je moet het natuurlijk wel vanaf een andere disk doen. Je moet dus eventjes op een externe harddrive een aparte partitie aanmaken, daarop macOS installeren en daar vanaf opstarten. Het probleem ligt erin dat ook je recovery Disk een onderdeel is van de interne schijf.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Ik heb gedaan wat er in de link staat, maar daar kom ik zoals eerder beschreven niet verder mee

Ik zie in Finder nog steeds een HD en Fusion apart staan

Bijdrager
    Multimediaknaller

@night

Dank voor je bijdrage en het is geen probleem (mocht dat nodig zijn) om de Mac te formatteren

Moderator
    Night

Wil je dit voor elkaar krijgen, MOET je vanaf een andere disk, waarop MacOS is ge√Įnstalleerd, opstarten. Vanuit Recovery Mode werkt niet, aangezien dat een partitie is op √©√©n van de twee Fusion Drive disks.

Voor de rest: volg de stappen die bv. hier zijn omschreven:
    https://www.lifewire.com/setting-up-fusion-drive-mac-2260165

Bijdrager
    Multimediaknaller

Dank je, maar ik kan gewoon de schijf wissen en via internet recovery Mac OS er weer opzetten

Hij doet het verder prima, en ik zal je link eens goed bestuderen ūüĎĆ

Moderator
    Night

Natuurlijk kan dat. Het zou er slecht uitzien voor Recovery Mode als dat niet zou kunnen. De reden dat dat kan, is omdat Recovery Mode op een aparte partitie staat, waarin je opstart met de toetscombinatie¬†‚Ćė (‚Ć•) ‚Äď R tegelijk ingedrukt. Wil je echter twee disks samenvoegen tot een Fusion Drive, dan moeten beide disks geheel gewist (kunnen) worden. Dus √≥√≥k de partitie die Recovery Mode gebruikt. macOS is wel zo slim om ervoor te zorgen dat je een actieve drive/partitie niet te kunnen wissen. Vandaar dat je de opties verder ook niet kunt gebruiken. Dit moet je einddoel worden (SSD+HDD samengevoegd tot √©√©n CoreStorage volume):

Na succesvolle creatie zal deze disk helemaal leeg zijn. Pas op het moment dat je macOS installeert op de Fusion Drive zullen de onzichtbare partities, zoals PreBoot, Recovery, en VM, opnieuw worden aangemaakt.

Maar goed. Ik val in herhaling.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Ik probeer het…

Maar voor mij (als doorsnee gebruiker) zal dat een hele zware dobber zijn…

Dank voor je tijd Night!

Bijdrager
    Multimediaknaller

Ik heb toch stap voor stap de link van van Apple gevolgd en het is opgelost

Moderator
    Night

(y)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.