8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Darkgnome

Een (frustrerend) dagje nostalgie

Oktober 2006 zijn het in Belgie de gemeenteraads verkiezingen. Rik Deams neemt het in het dorp waar ik woon op tegen de huidige burgemeester Willy Cuypers. Maar vandaag waande ik mezelf even burgemeester over ons dorp. “Herent” werd opgericht in het bekende sim spel Simcity. De nostalgische waarde komt er dan ook bij doordat ik gebruik maakte van Simcity 2000 van Maxis, een kaskraker.

Zoals gewoonlijk begon ik met een industriepark te maken zodat mijn bevolking meteen aan de slag kon. De nodige voorzieningen voor veiligheid en gezondheid door het bouwen van het politiebureel, de brandweer en het ziekenhuis. Dan de nodige bouwgronden voor de gewone huizen en de dure flats. Om zeker te zijn dat ik meteen wat bevolking zou hebben sloot ik twee wegen aan bij de buren en zo begon “Nieuw-Herent” zijn eigen leven te leiden. Al na twee tot drie jaar kreeg ik mijn gemeentehuis. Twee jaar nadien het stadhuis wat wilde zeggen dat mijn stad steeds groter werd. De bevolking nam steeds toe en de vraag achter industrie werd steeds groter. De criminaliteit jammer genoeg ook waardoor er al snel een aantal politiekantren bij moesten worden gebouwd. De eisen van de burgers werden ook steeds groter. Ondertussen had de stad al een grote proporite aangenomen en nam al een groot stuk van mijn map in. De gevangenis had al 26% van zijn capaciteit verloren en de energiecentrales zaten ook aan hun limiet. Als ik iets geleerd heb in het spel van vandaag was dat de stroom voor de stad een dure zaak was.

Als bij wonder bleven veel problemen uit, tot ik naar de bank moest voor mijn lening van 10.000$, de nieuwe centrales voor de stroom waren een must. Net zoals wat geld voor de nodige wegen aan te leggen en nieuwe bouwgronden aan te leggen. Het lastige aan de bevolking is dat ze bij belastingsverhogingen resoluut naar de aanpalende steden trekken die veel kleiner werden. Het viel me immers op dat een van de dorpen naast mij slechts +-250 inwoners had terwijl mijn stad al over de 10 tot zelfs 100.000 zat. Al kan ik niet met zekerheid zeggen welke kaap ik had op dat moment. Ik vermoed de 10 omdat 100.000 me wel enorm lijkt. Maar de iets grotere steden van toch over de 2000 inwoners kregen de “eer” om een aansluiting te hebben met onze stad. Dit via route 666 dat één lange baan was en een spoorlijn. Al snel werd de stad wat leger en nam de groei van mijn stad aan.

Het meest moeilijke begon de bevolking te worden. Een klein probleem dat je als burgemeester niet over het hoofd kan zien. Zo werd de vraag achter scholen veel groter. Twee scholen en één unif kon je niet voldoende te noemen. Ondertussen moest de stad zich ook gaan neerleggen bij de finnancieele moeilijkheden die het begon te krijgen. Een “crisis” dat ons dwong om de belastingen te doen dalen. Een cruciale fout! Het duurde geen tien jaar of de stad kwam in schulde te staan. “Nieuw Herent” kwam in de schulden op een hoogtepunt van 46000 inwoners. Maar een gebrek aan inkomsten bracht ons in diepe schulde.

1982, het jaar dat de stad door de hoge belastingen begon leeg te lopen. Het begin van de frustratie omdat ik mijn spel niet kon uitspelen zoals ik het had gewenst. Er was nog een deel dat ik moest inpalmen met mijn stad. Maar tevergeefs, het lukte me niet.

Zo zit ik nog altijd met de volgende problemen:

-Hoe maak ik een autostrade
    -Een veilige luchthaven
    -Hoe zorg ik voor een hoogdraaiend aantal van inkomsten. Als je 40.000 inwoners hebt dan mag je toch wel meer als 1500$ aan inkomsten hebben.

Inactief
    Anoniem

Zo te zien een goed jaar voor hallucinerende paddestoelen.:roll:

Bijdrager
    sidartha

Maar toch zal je moeten toegeven dat het een vrijwel foutloos en fascinerend geschreven betoog is geworden. Redelijke kwaliteit paddestoelen dus.:-)
    Verder kan ik er ook geen touw aan vastknopen.

Bijdrager
    ram0n

SIM CITY
    :D :D :D

Bijdrager
    Darkgnome
    ”sidartha”

Maar toch zal je moeten toegeven dat het een vrijwel foutloos en fascinerend geschreven betoog is geworden. Redelijke kwaliteit paddestoelen dus.:-)
    Verder kan ik er ook geen touw aan vastknopen.

Was ook niet de bedoeling!
    Alleen ja, het viel me op toen ik het spel zelf begon te spelen paar maand teurg samen met anderen dat er veel niet slaagde om een goede stad te maken. Ik heb geprobeerd en met een klein beetje succes. Voor de rest schrijf ik graag zodus:P

Bijdrager
    Len

Bezoek even http://www.cnwcentral.com/ . Genoeg Sim City 2000 informatie :).

Zelf vind ik Transport Tycoon veel leuker. En die is er nu voor OS X.

Grijp de Windows Transport Tycoon Deluxe databestanden (makkelijk te vinden op het net) en download de Mac OS X versie van het programma:
    http://www.openttd.org/

Bijdrager
    matsoftmac

Ik kan die data bestanden nergens vinden:oops:

Bijdrager
    Tjeerd

afval contracten met andere steden sluiten:wink: … DE manier voor geld

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.