30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 103)
  • Q:
    Bijdrager
    Doulos

Een Dell is geen Apple, maar toch…

Sinds een halfjaar ben ik een Mac gebruiker. Ik heb een macmini en zou eigenlijk liever niet meer terugwillen naar een windows machine. Ik ben echt supertevreden.

Omdat ik thuiswerk en niet altijd gebonden wil zijn aan mijn studeerkamer, zou ik graag een laptop willen aanschaffen. Zomers in de tuin etc. etc.

Het liefst koop ik een iBook maar de prijs is bijna te gek voor woorden!

Ik las vanmorgen in de krant een waanzinnige advertentie van Dell waar (alleen dit weekend) een laptop wordt aangeboden voor 499,- EURO!

Oke, niet geschikt voor alle high techers onder jullie die veel bewerkingen doen op grafisch gebied, maar voor mij ruim voldoende. De spaarzame filmpjes die ik maak bewerk ik wel op de Mac.

Enige nadeel van deze deal is dat het om een windows machine gaat. Maar zeg nou zelf: ruim 500 euro verschil!

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx/nb_essentials?c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

Bijdrager
    Tinnieman

Dat is volgens mij wel een strakke aanbieding,

maar nu ik dit loop te typen bedenk ik me dat ik na mijn ibook toch echt niet terug wil naar zo’n lelijke zwarte stoeptegel. Het oog wil toch ook wat…maar 500 euro is ook veel geld…

laat ik je dit vertellen, ik snap je dilemma!

(ik zou echter voor dat geld niet terug gaannaar een windows machine)

Bijdrager
    Esquare
    ”Doulos”

Omdat ik thuiswerk en niet altijd gebonden wil zijn aan mijn studeerkamer, zou ik graag een laptop willen aanschaffen. Zomers in de tuin etc. etc.

Dat laatste kun je vergeten, tenzij je ’s avonds bedoelt. In het volle daglicht is op zo’n lcd-schermpje niet veel te zien.

En over die prijs: alleen al de meegeleverde software van de iBook is wat mij betreft meer waard dan die ‘zwarte stoeptegel’.

Bijdrager
    Buzz
    ”Doulos”

Apple laptops zitten in een wat hogere prijsklasse. Maar om nou te zeggen dat de prijs van een iBook te gek voor woorden is vind ik wat te ver gaan. Laptops met vergelijkbare specs en features als die van Apple zijn bij Dell ook te koop (voor min of meer dezelfde prijzen), maar laptops met eenzelfde hoge kwaliteit van ontwerp (en dan bedoel ik niet alleen voor het oog) en software hebben ze daar niet.

Deze Dell van €499 is trouwens inderdaad wel voordelig. Maar er is duidelijk bezuinigd op geheugen en harde schijf. Als je al voor zo’n Dell zou kiezen, neem dan het €659 model met 512 MB geheugen, 60 GB harde schijf en DVD-brander.

Bijdrager
    PietjePuk

Moeilijke keuze natuurlijk, de iBook is wel beter dan deze Dell als totaalpakket maar is 2x zo duur. Wat je wel rekening moet mee houden is dat je die laptop om de duur meer gaat gebruiken dan je van plan was (denk ik dan toch) en dan is een iBook mss beter.

Bijdrager
    Doulos
    ”Buzz_D”
    ”Doulos”

Apple laptops zitten in een wat hogere prijsklasse. Maar om nou te zeggen dat de prijs van een iBook te gek voor woorden is vind ik wat te ver gaan. Laptops met vergelijkbare specs en features als die van Apple zijn bij Dell ook te koop (voor min of meer dezelfde prijzen), maar laptops met eenzelfde hoge kwaliteit van ontwerp (en dan bedoel ik niet alleen voor het oog) en software hebben ze daar niet.

Deze Dell van €499 is trouwens inderdaad wel voordelig. Maar er is duidelijk bezuinigd op geheugen en harde schijf. Als je al voor zo’n Dell zou kiezen, neem dan het €659 model met 512 MB geheugen, 60 GB harde schijf en DVD-brander.

Vergelijkbare specs? Ook de iBook standaard heeft maar 40gb aan boord, dat is ook niet erg veel voor die prijs. Erg weinig zelfs. Apple bezuinigd daar ook op. Ik heb een externe DVD brander die ik zelden gebruik en dus makkelijk kan aansluiten op een iBook/Macmini/PC. Die hoeft dus niet aan boord van een laptop.

Wat de kwalitiet van het ontwerp betreft: mijn eerste mac was een iMac G4 (bolletje). Tweedehands gekocht, na een paar maanden ging het scherm kapot. Kosten? 600 EURO!

Ik kon nog wel een externe beeldbuis aansluiten, maar weg was daarmee het prachtige en nooit overtroffen design. Ik begreep van een Apple reperateur dat Apple de kosten van de onderdelen kunstmatig hoog houdt om mensen sneller te bewegen tot het aankopen van nieuwe hardware.

Apple is schitterend, maar commercieel gezien net zo klantonvriendelijk als alle andere bedrijven. Daar moet je je ogen niet voor sluiten.

Bijdrager
    tijn22

Wat mij altijd opvalt bij Dell, is dat bij alle aanbiedingen op televisie er nog in kleine lettertjes bij staat dat je nog even 89 euro verzendkosten moet betalen! Ik zie dat er nu een actie is dat je dat niet hoeft te betalen tot 7 maart, maar ik vind dit wel een belachelijk hoog bedrag.

Bijdrager
    a la Mac

En reken daar nog de BTW bij en je zit al aan 700 euro, even doorsparen en op 1 april heb je een MacBook.

Bijdrager
    Buzz

Eerst goed lezen à la Mac: Prijzen zijn inclusief BTW.

Dus voor €499 krijg je die laptop gewoon thuisbezorgd als je gebruik maakt van deze aanbieding.

Bijdrager
    a la Mac
    ”Buzz_D”

Eerst goed lezen à la Mac: Prijzen zijn inclusief BTW!

Normaal gezien niet;)

Grappig trouwens dat Apple altijd hogeresolutiefoto’s en een QuickTime VR van computers op hun site zet, en bij Dell altijd altijd een kleine thumbnail. Rara, hoe zou dat toch komen?

Bijdrager
    PietjePuk
    ӈ
    ”Buzz_D”

Eerst goed lezen à la Mac: Prijzen zijn inclusief BTW!

Normaal gezien niet;)

Grappig trouwens dat Apple altijd hogeresolutiefoto’s en een QuickTime VR van computers op hun site zet, en bij Dell altijd altijd een kleine thumbnail. Rara, hoe zou dat toch komen?

Nu ook geen spijkers op laag water beginnen zoeken hé

Bijdrager
    Doulos
    ӈ

Tsja, ook dat soort dingen kost geld en wordt allemaal keurig meegenomen in de kostprijs. Bij een standaard citroën heb je ook niet de fraaie folders, sleutelhangers en posters die je van een BMW wel hebt.

Bijdrager
    jeff

Gelet op het prijsverschil zou ik voor de Dell gaan. Apple vraagt idd belachelijk hoge prijzen. Kwalitatief is er niets mis met Dell. Je moet alleen wel extra uitgaven en moeite incalculeren voor de anti-virussoftware en af en toe herinstalleren. OSX is natuurlijk het betere besturingssysteem, maar met XP valt ook goed te werken.

Bijdrager
    magic-with-mac

let wel dat bij de de MacBook ook een uitgebreid software pakket wordt meegeleverd en bij de Dell niet

Bijdrager
    Peach

Ik zou sowieso nog wachten op de nieuwe versie van Windows of op de intel iBook. Beide vernieuwingen zijn relevant genoeg om nog te wachten.

Bijdrager
    Buzz
    ”Peach”

Ik zou sowieso nog wachten op de nieuwe versie van Windows of op de intel iBook. Beide vernieuwingen zijn relevant genoeg om nog te wachten.

Dat is inderdaad een erg goede tip, Peach! Helemaal mee eens.

Bijdrager
    DK master

Let ook op dat je voor de 500,- maar een 1.5 Ghz processor krijgt. en niet de 1.87 die in de eerste link staat, Zie hier
    en maar 256 mb ram

Bijdrager
    klaus

Tja, de specs van de iBook zijn ook al weer een paar maanden oud, en dus moeilijk vergelijkbaar. Wacht even op de MacBook, maar het is helemaal niet zeker dat die op 1 april komt, dat weet niemand, ook a la mac niet;-)

Bijdrager
    Appletaart

doei

Moderator
    unSOUND

En heb je ook gehoord van alle problemen die er zijn met de laptops van Dell ? Qua hardware dus ? Dat hun laptops het na gemiddeld 7 maanden begeven door een fout in de behuizing ? Dit is onlangs nog op TV en op internet geweest, en Dell ontkent nog steeds glashard, en laat de gebruikers de reparatie van honderden euro’s betalen.

Je moet het helemaal zelf weten, maar je bent gewaarschuwd.

Bijdrager
    Overstappertje

Ik moet ook niks hebben van die slettecomputers. 2 vrienden van me hebben zo’n ding en bij allebei ging ruim binnen 1 jaar de eigen merk harde schijf kapot….. wtf!

Bijdrager
    klaus

Naar mijn weten maakt Dell geen harde schijven..
    Dat kun je dus evengoed hebben bij een powerbook of eender welke andere mac.

Bijdrager
    Overstappertje

dell maakt inderdaad geen harde schijven, maar het lijkt er dan wel op dat ze niet al te beste kwaliteit schijven erin zetten. En in mijn iMac zit een Western Digital, die hebben een goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid.

Bijdrager
    klaus

B-merken zijn inderdaad niet zo betrouwbaar, maar zelfs Maxtor, Seagate en WD kunnen kapot gaan, daar moet je nu eenmaal rekening mee houden.

Edit : bedoel natuurlijk de B-schijven van deze merken.

Bijdrager
    Doulos

Ik heb een tijd lang een P3 Dell Latitude Cpi laptop gebruikt. Geen centje pijn. Ik sloopte er regelmatig de HD uit om er een andere met andere software in te knallen. Geen enkel probleem.

De batterijen van de Dell zijn wellicht een stuk minder.

Wat is er rond een Macbook en de maand April? Komt er iets nieuws aan? Worden de ibooks vervangen door macbooks (intel?).

Ik heb inderdaad nog wel even geduld.

Die hele overgang naar Intel en dat gedoe met Rosetta vat ik nog niet helemaal (ben geen geek ):D
    heeft iemand een linkje naar een site/discussie waar dat allemaal een beetje “for dummies” wordt uitgelegd???:mrgreen:

Moderator
    unSOUND
    ”klaus”

Naar mijn weten maakt Dell geen harde schijven..
    Dat kun je dus evengoed hebben bij een powerbook of eender welke andere mac.

Nee.

Er zijn verschillende kwaliteits-lijnen van elke schijf… goed, normaal en budget. Bijna elk merk doet dit. De budget schijven zijn niet of nauwelijks getest, en hebben dus veel meer kans op uitval… 3 keer raden welke serie Dell en Medion e.d. aanschaffen om de kosten te drukken… waarom denk je dar er zoveel klachten zijn bij Dell en Medion dat hun harde schijven zo vaak en zo snel kapot gaan ?

Bijdrager
    klaus

Unsound, ik heb hierboven al een reactie geplaatst mbt tot de B-schijven van deze merken;-)

Bijdrager
    Overstappertje

zelfs Maxtor, Seagate en WD kunnen kapot gaan, daar moet je nu eenmaal rekening mee houden.

uiteraard.

Moderator
    unSOUND

Ik heb het niet over B-merken. :wink:

Ook A-merken leveren B-kwaliteits-series. Die hebben hetzelfde merk en type, maar zijn goedkopere kwaliteit… dus ook al maak je zo’n Dell open en zie je een Western Digital, kan het toch een slechtere schijf zijn dan een Western Digital in een duurdere computer.

Bijdrager
    Oppie

Doulos, wat is nou eigenlijk je vraag of je punt?
    Wil je een Dell voor 500 Euro, of een iBook voor 1000 Euro? De keus is geheel en alleen aan jou. Alle argumenten Dell (Windows) versus Apple zijn hier al een triljoen keer gepasseerd, daar valt echt niks meer aan toe te voegen.
    Kom op joh, je bent 36 jaar; deze beslissing kun je vast wel zelf maken! Van mij mag je beiden kopen en wens je er veel plezier mee!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 103)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.