7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    MDF

Een cookie meesturen met een link, kan dat ?

Ik moet voor mijn werk een aantal reclamebanners plaatsen bij online media.

Er moet gelinkt worden naar een bepaalde product webpagina op onze bedrijfs website.
    Bij een eerste bezoek aan de website krijgt de bezoeker steeds een taalkeuzescherm (NL of FR). Eenmaal men de taalkeuze heeft gemaakt wordt een cookie geplaatsts en blijft de taalkeuze onthouden voor een volgend bezoek.

Maar als ik de banner laat verwijzen naar een bepaalde pagina op de website krijgt de bezoeker steeds het taalkeuzescherm te zien (logisch want voor hem is het de eerste keer dat hij de website bezoekt). Pas als de taalkeuze wordt gemaakt kan hij verder maar… hij krijgt dan de homepagina te zien. En dat is niet de bedoeling. Hij kan zelf wel beginnen zoeken ergens in de productenlijst maar dat is niet meteen de klantvriendelijkste oplossing en de kans dat hij het voor bekeken houdt is vrij groot…

Kan dit?
    Bestaat er een mogelijkheid om reeds een cookie mee te sturen met de link in de banner? Een cookie die zegt dat de klant NL is. Dus als men op de banner klikt, men gelijk een cookie plaatst en men dus onmiddellijk naar een bepaalde pagina kan linken?

Bijdrager
    Buzz

Cookies zitten niet in links. Ze worden apart mee verzonden in de communicatie tussen browser en server, aan de hand van scripts op de server.

Als ik het goed begrijp worden browsers zonder cookie nu allemaal door je server script geredirect naar de taalkeuze pagina. Dat moet je iets slimmer maken. Je zorgt ervoor dat je advertentie link er iets anders uit ziet, bijvoorbeeld met een extra query string parameter, bijvoorbeeld “?lang=nl”. Krijgt de server zo’n URL, zonder cookie, dan maakt hij direct de cookie aan en stuurt deze mee met de Nederlandstalige pagina.

Krijgt de server een ‘normale’ URL, zonder query string en zonder cookie, dan volgt de redirect naar de taalkeuze pagina. Als je het echt handig wil doen dan kan je ook in deze redirect weer de query string gebruiken om een verwijzing naar de oorspronkelijk gevraagde pagina mee te sturen, zodat altijd nadat de taalkeuze gemaakt is de gebruiker komt op deze gewenste pagina (nu met informatie over de juiste taal in cookie of query string), in plaats van de homepage.

Bijdrager
    MDF

Bedankt Buzz_D !

Inactief
    Anoniem

Een andere oplossing is om de gebruiker bij de eerste keer gewoon de taal te laten kiezen.
    Vanaf de taal gekozen is maak je daarvoor een cookie aan.
    Natuurlijk ga je dan een scriptje moeten schrijven die dit controleerd.

Maar wanneer de bezoeker dan een tweede keer op die banner klikt bestaat er al een cookie en kan je gewoon redirecten naar de site in de juiste taal.

Persoonlijk vind ik dit een betere oplossing dan de taal mee te geven in de url.
    Nu geef je de gebruiker nog de keuze om de taal te wijzigen de eerste keer.

Bijdrager
    MDF

Hoi W0utR

Jouw oplossing is voor mij niet zo direct te gebruiken. Reden is dat in België iemand ofwel Vlaams of Frans spreekt (ik laat even in het midden dat er ook tweetaligen zijn :grin:)

Op een vlaamse (portal) website komen enkel vlamingen. Nooit franstaligen…
    Het is dan wel zo klantvriendelijk dat als deze vlamingen op een link klikken, ze ook uitkomen op een vlaamse pagina. En niet eerst een taalkeuze hoeven te maken.

Voor de franstaligen hetzelfde systeem. Met dit verschil dat de franstaligen automatisch doorgestuurd worden naar een franstalige pagina.

Gewone bezoekers die niet via een advertentie “binnenkomen” maar gewoon via de algemene startpagina krijgen uiteraard bij hun eerste bezoek eerst de taalkeuze voorgeschoteld en zodra ze de keuze gemaakt hebben blijft hun keuze (via een cookie) ook onthouden voor een volgend bezoek.

Inactief
    Anoniem

Is je advertentie ook in 2 talen?
    In dat geval kan je gewoon werken met ?lang=nl of ?lang=fr

Maar ik zie dat je mijn oplossing eigenlijk al gedeeltelijk toepast.
    Beide zijn dus gewoon correct, hangt er van af hoe je het zelf wilt oplossen.

Bijdrager
    arri

een parameter in de querystring is de meest eenvoudige oplossing. een andere oplossing kan zijn om de banners gewoon vanaf je eigen server/domein te hosten (bv. in een iframe..) zodat je dezelfde cookie kunt gebruiken..

offtopic: zo’n ‘taal-keuze scherm’ is echt dodelijk voor de gebruikers-beleving en onnodig..
    de gebruiker is geïnteresseerd in de content, pas daarna in de vraag of hij deze wellicht in een andere taal wil zien..

nu wordt de content geblokkeerd, en het moeten maken van de keuze door de strot geduwd. veel gebruikers haken dan direct al af… nog voor ze überhault content gezien hebben…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.