24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Danim

Een 20 of 24 inch iMac?

Hallo,

Ik wil mijn G5 vervangen maar kan geen keuze maken uit een 20 of 24 inch model. Ik wil de nieuwe iMac vooral gebruiken voor fotobewerking , HD videomontage en het maken van eenvoudige websites (Rapaidweaver en iWeb). De 24″: 3,06GHz zou je dan zeggen, groter beeldscherm en daardoor meer bewerkingsruimte, snellere processor en een betere grafische kaart. Maar zijn deze betere specificaties de meerprijs van ruim € 600 ten opzichte de 20″: 2,66GH waard. Met andere woorden, kiezen voor de “beste” specs of voor de prijs gaan?

Wat is jullie mening?

Danim

Bijdrager
    behappy

Ik zou gewoon voor de 24 inch gaan

Ik heb 3 jaar de 20 inch gehad, en heb nu twee 24 inch imacs op mijn studio staan. En echt nu ik mijn 20 inch zie, denk ik echt hoe ik ooit op dat kleine scherm heb kunnen werken.

suc6

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het scherm van de 24 inch is beter. Ik zou niet twijfelen.

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Of een 20 inch met een 2e scherm van 200 euries voor je tools

Bijdrager
    Vai Martino Vai

24 inch is de moeite echt waard. Ik heb er ook een sinds een jaar en het bevalt me prima! Geen spijt van gehad.

Maar het geld is natuurlijk een lastig argument om te beoordelen. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus een advies voor de 24′ is makkelijk gemaakt.

Bijdrager
    jeroenth

Ja, 24″ die is geweldig:wink:

Bijdrager
    reddog

24″ is voor mij helemaal top. De eerste dag lijkt het te grot maar neem van mij aan dat dit erg snel went….hahaha
    Kwaliteit van het beeld is beter dan de 20″ want het gaat niet om de zelfde schermen!

Bijdrager
    Danim

Niemand voor de 20 inch? En is de NVIDIA GeForce 8800 GS van de 24 inch ook een argument om voor de 24 inch te gaan?

Danim

Bijdrager
    Yannes

Kwaliteit van het scherm? 20″ is prima hoor. Een 24″ display vind je na een week ook niet zo groot meer. Maar als je HD videomontage gaat doen kun je denk ik toch beter, een 24″ iMac kopen.

Bijdrager
    G-Force

20″ is prima ja, 24″ is beter. De 24″ heeft veel betere kijkhoeken en kan meer kleuren weergeven zonder gebruik te maken van dithering.

Bijdrager
    macosxfreaky

24 inch
    als je niet naar de prijs moet kijken
    aan een 24 ga je meer plezier beleven

Bijdrager
    Danim

En het verschil in de grafische kaart? Is dat een reden om voor de 24 inch 3.06 te gaan of voldoet de 24 inch 2.8? De 2.8 is hier in Utrecht op voorraad en de 3.06 niet. Dus als er geen reden is om voor de 3.06 te gaan kan ik vanmiddag al aan de slag met een nieuwe iMac.

Danim

Bijdrager
    Pieterr

Die 2.8GHz iMac kun je optioneel ook met die NVIDIA krijgen als je dat wilt. Ik zou als ik jou was echter eerder geld uitgeven aan een grotere hard disk in je iMac. Dat kan ook als optie.

Bijdrager
    G-Force

Ik denk niet dat de NVIDIA 8800 GS een groot verschil zal maken met jouw werkzaamheden, in een aantal gevallen zijn technisch tragere ATI kaarten zelfs sneller op het moment.:)

Bijdrager
    Rub3n
    ”behappy”

Ik heb 3 jaar de 20 inch gehad, en heb nu twee 24 inch imacs op mijn studio staan. En echt nu ik mijn 20 inch zie, denk ik echt hoe ik ooit op dat kleine scherm heb kunnen werken.

suc6

Je hebt er dus al die tijd op kunnen werken? En vast ook nog met plezier ofniet :P?

Moderator
    unSOUND
    ”Danim”

En het verschil in de grafische kaart? Is dat een reden om voor de 24 inch 3.06 te gaan of voldoet de 24 inch 2.8?

De 8800 is vooral gericht op het spelen van games, en is op het gebied van Apple’s Pro Apps niet bijzonder veel beter dan de standaard kaart. Ook die 0,26 GHz extra ( 9% meer dus ) is niet echt van meerwaarde, aangezien bijna geen enkel programma de processor volledig mag benutten… Het coderen van een film zal dus niet 9% sneller gaan, eerder 3 a 4 %… Ik zou in dit geval de 24 inch 2.8 GHz pakken. Wat schijfruimte betreft kun je beter de interne schijf aten voor wat het is, en een FireWire 800 schijf kopen.

Bijdrager
    Danim
    ”unSOUND”

Wat schijfruimte betreft kun je beter de interne schijf aten voor wat het is, en een FireWire 800 schijf kopen.

Wat is het voordeel van een externe firewire 800 tov een grotere interne HD? En is de Iomega ultramax 1 TB een goede keus voor een externe HD?

Danim

Moderator
    unSOUND

Als je 2 schijven hebt, kun je sneller lezen en schrijven van grote videobestanden.. Lezen en schrijven binnen dezelfde schijf gaat immers trager dan lezen van de ene, en schrijven naar de andere. Tevens heb je gelijk de mogelijkheid tot het maken van backups, en reageert de meeste software ook sneller als je ze laat scratchen naar een andere schijf dan die waar OS X op staat.

Bijdrager
    RiFF

Ik zou ook wel een iMac 24″ willen, daar zou ik zeker voor kiezen als ik er één zou kopen. Jammer genoeg kunnen er geen PCI(e) of ExpressCard dingen in dat apparaat, en dat heb ik toch wel nodig voor mijn plugins…

Bijdrager
    dspiers

Als je het kan betalen, dan die 24″ nemen. Heb je ook langer plezier van. En je hebt de extra ruimte voor je tools.

Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt, dan ben ook blij met je 24″.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”Rub3n”
    ”behappy”

suc6

Je hebt er dus al die tijd op kunnen werken? En vast ook nog met plezier ofniet :P?

En dan te denken dat ik jarenlang achter een 17″ CRT bak zat:P , toen de 19″ TFT kwam moesten mijn ogen wenne, wat een verandering toen :P

Bijdrager
    Danim

Zo net de 24″: 2,8GHz gehaald en nu de gegevens overzetten. Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Danim

Bijdrager
    G-Force

Veel plezier ermee.:)

Bijdrager
    Danim

Wat een geduld moet je hebben om de bestanden over te zetten, zeker als je niet kan wachten om met je nieuwe aanwinst aan de gang te gaan. Hij is nu al twee uur bezig en heeft nog 1,5 uur te gaan alvorens de G5 met pensioen kan gaan.

Danim

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.