30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Bijdrager
    LUUD18

Echte slaapstand op mac?

Hallo,
    Ik zou graag een ‘echte’ slaapstand voor me mac willen.
    zoals in windows.
    Want sluimerstand is namelijk op windows: Stand-by.
    Weet iemand hoe dit kan?

PS. Ga nou niet vragen wat er mis is met de sluimerstand. Vind het niet fijn als je al een ding aanraakt dat hij dan meteen aan gaat

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dus je wilt een soort van ‘hibernate’ modus op de Mac? Probeer DeepSleep eens.

Bijdrager
    LUUD18

Oeps,
    Ik had Dashboard uitgeschakeld op de mac vanwege snelheid enz.
    Maar weet niet meer hoe die aan moet!:P

Bijdrager
    Vinhelper

Hoe heb je het uitgeschakeld?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dashboard aanzetten:

<br />
    defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean NO; killall Dock<br />

Overigens maakt het uitzetten van DB weinig verschil.

Bijdrager
    LUUD18

Heb het al Dankjewel.
    Niet echt wat ik zocht want me fan blijft gewoon draaien :(.
    Ik wil bijna exact zoals in windows

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dus dat de Mac alle data uit het geheugen wegschrijft naar de schijf en dan uitschakelt? Waarom zou je dat eigenlijk willen? Dan kan je je Mac net zo goed gewoon in de slaapstand zetten. Of gaat het om energie besparing?

Bijdrager
    Oppie
    LUUD18 op 16 januari 2011

Ik wil bijna exact zoals in Windows.

Windows draaien op je Mac of een PC kopen.

Bijdrager
    fatboysmart

Of je zet hem gewoon uit :slant:

Moderator
    Poezenbeest

Uitzetten… Gezien de opstarttijd denk ik dat je net zo snel bent als op een winterslapende Windows…

Bijdrager
    LUUD18

Niet zozeer om energie besparing want ik woon nog bij me ouders :P.
    -Maar als ik bijvoorbeeld me mac even uit de stroom wil halen om hem te verplaatsen en dergelijke dan moet ik hem uitzetten en gaat alles verloren.
    -Wil dat toetsenbord en muis uitgeschakeld zijn
    -Dat de poetsvrouw niet schrikt als de mac weer eens aangaat als ze met de plumeau(<Hoe schrijf je dat eigenlijk?) over me toetsenbord gaat
    -En nog vanalles

PS. @Vinhelper: Zie: http://www.macworld.com/article/46236/2005/08/disabledashboard.html

Bijdrager
    LUUD18

Iedereen die zegt: Uitzetten.
    Als ik hem uitzet dan is alles weer gesloten

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer dan deze alternatieve DeepSleep widget eens. (hibernate op de Mac heet overigens Deep Sleep) Die andere widget is iets wat out-dated.
    Voordat het werkt moet je wel dit Terminal commando draaien:

<br />
    sudo pmset -a hibernatemode 3<br />

Bijdrager
    Vinhelper

Kun je dan niet beter een MacBook kopen?

Bijdrager
    LUUD18

@Waffle De widget werkt wel maar als ik hem uit de slaapstand haal doet me muis het niemeer en die moet ik dan eruit halen en er weer in stoppen

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

-Maar als ik bijvoorbeeld me mac even uit de stroom wil halen om hem te verplaatsen en dergelijke dan moet ik hem uitzetten en gaat alles verloren.

Als hem gaat verplaatsen moet je toch sowieso de muis loskoppelen? Dat is dan toch geen probleem?
    Simpelste oplossing:
    -DeepSleep widget gebruiken als je gaat verhuizen
    -Uitzetten als je naar school/sport/whatever gaat om te voorkomen dat de schoonmaker hem wakker maakt, en anders de optie ‘Vraag om wachtwoord na afbreken van slaapstand’ aanzetten.
    -Anders: sluimerstand gebruiken.

Bijdrager
    LUUD18

sudo pmset -a hibernatemode 3
    Hoe maak ik die ongedaan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

sudo pmset -a hibernatemode 0

Bijdrager
    LUUD18

Dankje.
    Dan hou ik het maar op sluimerstand:D
    Kan ik niet instellen dat me muis en toetsenbord uitgaan bij sluimerstand?

Bijdrager
    Pieterr

Mon dieu…. “sudo pmset bladiebla”‘.
    En Macs waren toch zo simpel…. maar “helaas” niet bijna exact als Windows.
    :sealed:

Deze jongen gaat ook maar eens in de slaapstand.:grin:

Bijdrager
    LUUD18

Macs zijn simpel als je ze simpel houd.
    Maar sommige mensen willen hem personalizeren en dan word het moeilijker :P.

Bijdrager
    Pieterr

Doe vooral wat je niet laten kunt zou ik zeggen.

Bijdrager
    LUUD18

:D
    weet iemand hoe je usb-apparaten kunt uitschakelen in sluimerstand? Zodat ze de mac niet uit sluimerstand kunnen halen

Bijdrager
    Macosxachist

Ja hoor, gewoon het stekkertje eruit trekken.:razz:

Bijdrager
    LUUD18

Niet echt wat ik bedoel…:p

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Antwoord:
    Simpel: nee.
    Moeilijk: na wat rommelen met kext’s (absolute afrader): ja.

Sla gewoon je werk op en sluit af. Desnoods zet je al je documenten dan weer even bij je opstartonderdelen, dan openen ze meteen.

Bijdrager
    johnkeates

Het is bij een Apple Computer de bedoeling dat je gebruikt wat je krijgt. Daar is lang over na gedacht.
    Stel dat je het anders wil gebruiken ga je vaak als gebruiker al de mist in. Bijvoorbeeld;

Apple heeft Sleep en Shut Down. Sleep is om stroom te sparen, Shut Down om hem uit te zetten. Stel dat je aan het werk bent en even koffie gaat zetten en je Mac is niks aan het doen, dan gaat die in Sleep (Sluimerstand) om stroom te sparen. En stel dat je weg wil zonder dat je Mac aan blijft staan, dan kan je hem uitzetten.

Er is dus geen situatie berekend waarbij je je Mac stroomloos wil hebben, maar ook aan op het zelfde moment (in Deep Sleep). Misschien als je de stekker er uit wil halen, maar dan wordt altijd aangeraden om gewoon het systeem uit te zetten. Misschien als je super veel stroom wil besparen, maar dan is uitzetten ook economischer. Stel dat je niet wil dat je computer aan gaat, dan moet je hem dus niet in een versie van ‘aan’ hebben staan.

In jouw situatie wil je dat je Mac niet aan gaat als een USB apparaat iets doet. Maar helaas is het bij de integratie van USB in Apple Computers sinds 1997 al zo dat de optie om Wake on USB permanent aan staat. Dit is gedaan om een consistente functionaliteit voor alle Macintosh computers te bieden. Dit is een van de belangrijkste dingen in het bedrijfsleven, dat je systemen berekenbaar, en consistent zijn. Voor support medewerkers ook, en voor verkopers ook.

Toen USB in de PC-markt geïntroduceerd werd, waren de fabrikanten (zoals dat nu nog is) het niet met elkaar eens over hoe ze het gingen implementeren. Dat is vrij idioot, om dat het hele punt van een standaard, zoals USB, is, dat je een constante, consistente, betrouwbare, berekenbare manier van aansluiten hebt. Nu is het grotendeels bijgetrokken, en de meeste OEM PC’s die een beetje goed in elkaar steken, en vrijwel alle zelfbouw PC’s, hebben nu gewoon ook standaard dat ‘wake on USB’ achtige ding aan staan. (Dat is niet de echte term, maar dat doet er niet toe). Windows zelf is niet gemaakt voor een computer, maar voor algemene dingen. Daar door sluit het niet echt goed aan op de hardware waar het op werkt, en is alle functionaliteit ongeveer hetzelfde op alle systemen. Daar door moest bij het ontwerpen van de ACPI ondersteuning rekening gehouden worden met de varianten van de aangeboden stroombesparing. Eerst was er alleen maar opstarten, daarna kwam soft-power-off, en toen reboot. (Soft reset) Later werd Stand-by en Hibernation toegevoegd, waarbij de laatste vooral voor laptops bedoeld was; als de laptop in stand-by was, maar de accu leeg raakte, kon het RAM geheugen dan naar hiberfil.sys gekopieerd worden, en de stroom compleet afgesloten worden. Dit is ook wat Mac OS X kan doen op Mac Books en Mac Book Pros. Voor bureaublad computers is DeepSleep nooit echt van belang geweest, en daarom staat het ook standaard niet aan. Met pmset (power management settings) kan je dat dan in en bepaalde instelling forceren, maar Mac OS X is van Apple, en de firmware is van Apple, waardoor Mac OS X vrij goed weet welke power management setting overgenomen moet worden uit de firmware. Als de firmware dus aangeeft dat DeepSleep niet ondersteund wordt, dan wordt dat dus ook niet aan gezet. Stel dat je dat zelf wel forceert, dan kan het zijn dat sommige I/O chips niet gereset worden, en dan doen bepaalde delen het niet (zoals USB controllers).

Met andere woorden: hibernation / deep sleep is/was bedoeld om mensen met laptops die in stand-by staan te beschermen tegen verlies van gegevens. Het kan op Linux en Windows misbruikt en geforceerd worden (wat in princiepe een smerige hack is die algemeen geaccepteerd is), maar het heeft totaal geen nut.

Oplossing voor jouw situatie:

– Als je bluetooth muis/toetsenbord hebt: zet ze uit als je weg gaat
    – Als je bedraad hebt: stekker er uit
    – Als je een laptop hebt: dicht doen

– Als geen van hierboven van toepassing is: wachtwoord bescherming voor sleep/screensaver inschakelen
    – Als geen van bovenstaand van toepassing is: systeem uitschakelen

Wat je in wil is in principe een normale vraag, maar om dat er erg weinig mensen zijn die deze functie op die manier gebruiken, en het implementeren van die functie in alle systemen gewoon problemen garandeert voor Apple en hard/software ontwikkelaars zal je het niet snel terugzien als optie bij Machintosch computers.

Bijdrager
    Vinhelper
    Pieterr op 16 januari 2011

Deze jongen gaat ook maar eens in de slaapstand.:grin:

Idem.

Met alle respect jongens, maar wat zijn we nou hier een partij moeilijk aan het doen zeg, pfffffff. Kun je niet beter je eigen besturingssysteem schrijven? Dan doet het precies wat je wilt, en is het precies aanpasbaar…:innocent::sarcastic:

Check alleen die lap tekst hierboven al, en dat allemaal voor een Mac die per ongeluk aangaat als de huishoudster stof af aan het doen is, en als laptop moet dienen, terwijl hij het eigenlijk niet is.

Bijdrager
    johnkeates

Soms heb ik even zin om lekker te typen over niks waar ik dan toch een lading feiten over weet :innocent:

Bijdrager
    bartje

omg ja…
    :’D

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.