25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    ronald

Apps helemaal afsluiten in iOS

Wel leuk dat de apps open blijven…
    Maar als je een app echt wilt afsluiten moet je nu dus 4 handelingen uitvoeren, 2 keer op de home knop, dan de app aantikken en dan op minnetje tikken

Niet echt handig dus

En ja, als je de iPad met meerdere deelt sluit je apps af, ik gebruik bijv dr dof , anderen niet etc

Zo ook als je hem echt wilt uitzetten, ook weer heel wat handelingen

Apple, dat moet toch makkelijker kunnen?
    Bij uitzetten even vraagje of alle apps moeten worden gesloten , ja , nee

Bijdrager
    Wiki Post

Hen je een handleiding nodig voor een iPad? Misschien wel… op Apple Support staan de handleidingen, maar die zijn nog van iOS 3.

Het afsluiten van apps gebeurt door te dubbelklikken op de home-knop en dan de apps in de onderste balk in de ‘juggle-mode’ te zetten (twee seconden een app ‘ingedrukt’ houden). Er verschijnen rode badges met minnetjes linksboven de icoontjes en daarmee sluit je een app af.

Bij de meeste apps zal een app bij het verlaten van de app naar een saved-stae gaan, waarin de app geen geheugen en batterij meer verbruikt. De plek waar je gebleven was, wordt op de harde schijf van de iPad opgeslagen en aan niets is te merken dat de app aanstaat.

Er zijn echter uitzonderingen. Apps kunnen op de achtergrond namelijk gebruik maken van zeven* achtergrondprocessen.

1. Achtergrond audio – denk aan de iPod die in de achtergrond doorspeelt als je een andere app opent, maar ook streams.
    2. VoIP – denk aan Skype dat gewoon doorgaat met je gesprek, terwijl je op de iPad bezig bent of dat nog steeds inkomende gesprekken kan ontvangen
    3. Locatie in de achtergrond – de navigatie gaat gewoon door als je een telefoongesprek ontvangt
    4. Push-notifications – apps worden aangesproken als er een push-notification binnenkomt
    5. Local notifications – hetzelfde, maar dan vanaf een private server
    6. Taak afmaken – sommige programma’s maken eerst hun opdracht af, voordat ze naar de saved-state gaan, denk aan het versturen van een afbeelding naar Flickr
    7. Fast App Switching – het snel kunnen schakelen tussen programma’s

De notifications vergen alleen wat van de iPad als er een notification binnenkomt en de app daar actie op moet ondernemen. Wel kan dit ten koste gaan van een databundel. De laatste is een feature die je niet kan uitzetten en alleen iets vergt als je er gebruik van maakt, maar ook niet meer dan gewoon via het home-screen wisselen van apps. De zedse vergt alleen wat van de iPad zolang de taak voortduurt, als bijvoorbeeld de foto is verzonden, dan gaat de app ook naar de slaapstand.

De eerste drie vergen wel wat van de batterij en dat kan natuurlijk problemen opleveren. Met name navigatie vreet batterij. Voor deze apps is het ook aan te raden om ze uit te zetten na gebruik via de task bar. Audio zet je sowieso uit als je er geen gebruij van maakt en VoIP kan ook wel raadzaam zijn om helemaal af te sluiten.

[size=2]* = dit zijn de zeven API’s voor multitasking, zoals gepresenteerd bij de introductie van iOS met multitasking, het zijn eigenlijk geen achtergrondprocessen, maar programmeercodes om het multitasken mogelijk te maken. Er zijn in feite maar vier CoreServices die in de achtergrond mogen draaien: internet, GPS, Audio en notifications.[/size]

Bijdrager
    JaNiintendo

Ooohw, wat kunnen we lekker lui zijn zeg. ><

Gast, gewoon twee keer klikken op de mooie Home button en app kiezen af te sluiten.

Niet meer, niet minder.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat systeem draait zo al een paar maandjes op de iPhone en iPod touch.

Dus blijkbaar vindt Apple het wel een goed systeem.

Overigens is het voor de meeste Apps geen enkel probleem om ze open te laten staan.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het OS laat alleen apps doordraaien als dat echt nodig is.

Bijdrager
    Geedee

Zie ik iets over het hoofd? Ik zie nergens een minnetje om op te klikken zoals Ronald stelt. Dus weet ik blijkbaar niet hoe je een app afsluit??

Bijdrager
    Gates

@Geedee: eerst op een app tikken/klikken en een paar seconden vasthouden. Dan gaan ze shaken… net als de wijze waarop je apps verwijdert.

Bijdrager
    Geedee

Inderdaad, dankjewel. Btw, is er ergens een handleidingn te vinden voor dit nieuwe iOS? Want die dingen vind je dus niet in de bestaande handleidingen of tips. Alvast bedankt.

Bijdrager
    Geedee

Handleiding gevonden. Had idd beter moeten zoeken.

Bijdrager
    Hansi2124

Waar dan? Is wel handig voor andere gebruikers misschien….

Bijdrager
    aperitivo

Ik ben ook benieuwd: waar is de handleiding?

En op het ‘minnetje’ drukken verwijderd de App. Dat is niet hetzelfde als sluiten, je bent hem echt kwijt.

toch?

En over de handleiding gesproken: hoe ‘lock’ je de iPad. Net zoals je de klassieke iPods (ik heb nog het 1e 5GB model) je het schakelaartje schuift. Het gaat vanzelf na een aantal minuten, maar hoe handmatig?

Voor de rest echt een pracht ding, die iPad

Bijdrager
    KarelWillem
    aperitivo op 23 november 2010

…hoe ‘lock’ je de iPad. Net zoals je de klassieke iPods (ik heb nog het 1e 5GB model) je het schakelaartje schuift. Het gaat vanzelf na een aantal minuten, maar hoe handmatig?…

Niet.

Bijdrager
    Afroman

Echt wel, je hebt toch net als een iPhone en iPod touch bovenaan een sleep-knopje.

Bijdrager
    ronald

@ aperitivo

nee, je bent de app niet kwijt.
    wel als je op een homescherm op een app op het minnetje drukt.

maar in dit geval – afsluiten van een app – moet je eerst 2x op de home knop drukken, dan zie je alle openstaande apps, dan houd je een app even tijdje vast, ze gaan bewegen en tonen allemaal een minnetje
    als je op dat minnetje sluit , wordt de app afgesloten

Bijdrager
    aperitivo

OK bedankt @ ronald, ik snap ‘m. Stonden wel > 10 apps aan bij mij.

Hoe weet je dit? Is er een handleiding?

En hoe kan je de iPad ‘locken’ bv als je ‘m in je tas wilt doen? Automatisch slot kan je minimaal op 2 minuten zetten, maar niet direct??

Bijdrager
    Thoomas

Maak je geen zorgen, je hoeft die apps echt niet af te sluiten. Bij bij staan er bijvoorbeeld 16 open, niks aan de hand. De gene die ik het langst geleden hebt geopend, sluit vanzelf als ik bijvoorbeeld een groot spel open die veel geheugen nodig heeft. Het wordt allemaal achter de schermen geregeld, waar je niks van merkt. Vandaar dat het sluiten van apps ook niet uitgebreid in de handleiding staat, omdat het simpelweg (in de meeste gevallen) niet nodig is.

Het enige handige om zelf af te sluiten zijn navigatie-apps, omdat ze anders in de achtergrond door draaien. De andere apps komen in een zogenaamde saved-state, waar ze geen invloed uitoefenen op je processor, en het je iPad dus niet merkbaar langzamer maakt.

Bijdrager
    Divad

Over de iPad handleiding, kijk even bij je bladwijzers in Safari.

En als je apps op je homescreen (en de daarop volgende schermen) laat bewegen, dan komt er een kruisje, geen minnetje. Ook wordt je gewaarschuwd of je de app wilt verwijderen.

Laat je de apps in de ‘multitasking balk’ bewegen (dubbel klikken op de home-knop en een app ingedrukt houden) dan komt er een minnetje en wordt de app afgesloten (of in ieder geval de services van de app). Hier wordt je verder ook niet voor gewaarschuwd, omdat het verder niet belangrijk is als je wat sluit.

@Thoomas:
    Wat ik merk is dat me batterij wel heel snel leeg is, zodra ik een hoop apps open heb staan. Je kan ze niet voor niets sluiten, dus ik doe dat liever wel zodra het er te veel worden.

Bijdrager
    Gates
    Divad op 23 november 2010

@Thoomas
    :
    Wat ik merk is dat me batterij wel heel snel leeg is, zodra ik een hoop apps open heb staan. Je kan ze niet voor niets sluiten, dus ik doe dat liever wel zodra het er te veel worden.

Inderdaad. Ik kan me herinneren dat ze op iphoneclub.nl hierover geschreven hebben. Dus t advies van Thoomas moet je niet zomaar aannemen.

Moderator
    Poezenbeest

Ik zou naar de wiki bij dit topic kijken… daar staat uitgelegd hoe het werkt.

Bijdrager
    Thoomas
    Divad op 23 november 2010

@Thoomas:

Oh, gek. Ik heb hier namelijk geen last van. Bij mij maakt het qua batterijduur niet uit of er bijvoorbeeld 2 of 16 apps in de achtergrond draaien. Er zijn echter bepaalde programma’s die echt in de achtergrond blijven draaien, i.p.v. dat ze in een saved state komen. Dit zijn bijvoorbeeld, zoals ik eerder al zei, navigatieapps, maar ook Skype, GPS-tracker apps, Whatsapp, messenger-apps etc. Die sluit ik wel altijd af, omdat deze apps wel ten koste van je batterijduur gaan als je ze niet afsluit.

Bijdrager
    prullenbak

Ik vond het aan t begin op m’n iphone ook raar dat ze allemaal open lijken te staan, maar weet je: het boeit niks. Die apps staan nog wel in t rijtje, maar als t geheugen nodig is, draaien ze toch niet meer. Zo ver ga je dus ook nooit terugbladeren, want dan open je de app gewoon vanaf t homescreen (waarna die dus weer vooraan in je multitask balk komt). Het afslutien via het minnetje is extra, voor het geval een app vastloopt, vaak crasht of ander raar gedrag vertoont. Verder is het niet nodig om je er druk om te maken.

Nee, ook niet voor je gevoel.

Nee, ook niet voor de batterij duur…

ja maar…

Nee, ook niet!

en…

Nope!

;)

Bijdrager
    prullenbak

WAAROM heb ik tegenwoordig telkens dubbelposts op OMT? En dan kun je ook nog eens niet verwijderen…

Bijdrager
    KarelWillem
    KarelWillem op 23 november 2010
    aperitivo op 23 november 2010

…hoe ‘lock’ je de iPad. Net zoals je de klassieke iPods (ik heb nog het 1e 5GB model) je het schakelaartje schuift. Het gaat vanzelf na een aantal minuten, maar hoe handmatig?…

Niet.

Afroman op 23 november 2010

Echt wel, je hebt toch net als een iPhone en iPod touch bovenaan een sleep-knopje.

Ik weet niet wat die sleep bij jou doet, maar bij mij zet hij de iPad uit.
    Dat is wat anders dan een ‘lock’.

Bijdrager
    Divad
    KarelWillem op 24 november 2010

Ik weet niet wat die sleep bij jou doet, maar bij mij zet hij de iPad uit.

Dat is wat anders dan een \’lock\’.

Ik weet nou niet of ik weet wat jij bedoelt, maar als ik op de knop bovenop mijn iPad druk gaat de iPad gewoon gelocked. Ik hoor zelfs het ‘slot’ geluidje.

Bijdrager
    Geedee

Handleiding gevraagd? Here it is:

http://support.apple.com/manuals/#ipad

Nog even wachten op de Ne versie.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.