7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    macman44

Dynamisch partitioneren?

Hallo,

Ik heb onlangs een MacBookPro 15” gekocht enloop nu tegen een aantal eigenaardigheden van Mac OS X aan. Bijvoorbeeld:
    Ik begon met mijn ssd in 3 partitites te verdelen. Gisteren heb ik er eentje verwijderd en nu zit ik dus met 2 partitites en een ‘lege’ ruimte van zo’n 50GB. Die lege ruimte wil aan een van mijn overige 2 partities toevoegen. In Diskutilities kan ik die lege ruimte alleen toevoegen aan de partitie die _direct_ grenst aan de lege ruimte. Dat kan dan door de betreffende partitie te vergroten door in de rechteronderhoek te verslepen. Maar ik wil (natuurlijk) de andere partitie vergroten. Dat kan niet in DU (of ik heb iets over het hoofd gezien).

Ik kan natuurlijk mijn 2 partities gaan backuppen, de SSD opnieuw partitioneren maar dan in 2 partities en de boel terugzetten maar dat lijkt me nogal drastisch. Omdat dit in Windows een fluitje van een cent is dacht ik dat dat op de Mac ook zou kunnen.

Weet iemand hoe je dit het beste aanpakt?

Ik heb Mac OS X 10.6.4

Bedankt,

Marc

Bijdrager
    Ree

ik heb deze situatie nooit gehad, maar heb wel een idee. je moet zelf effe kijken of het kan;

stap 1: vergroot de tweede partitie naar max.
    stap 2: verklein de tweede partitie vanaf de bovenkant zodat je ruimte overhoud tussen de partities (en dat weet ik dus niet zeker of dat kan)
    stap 3: vergroot de eerste partitie.

andere oplossing, die wel zekerweten werkt;
    stap 1: gebruik een programma als Carbon Copy Cloner om de inhoud van de tweede partitie naar een andere disk (bijvoorbeeld extern) te dupliceren.
    stap 2: wis de tweede partitie
    stap 3: vergroot de eerste partitie
    stap 4: maak een nieuwe tweede partitie
    stap 5: kopieer inhoud tweede partitie terug.

succes!

Bijdrager
    GeertGB

Hier zijn handige tools voor! Ik denk bijvoorbeeld aan iPartition. Verder ook WinClone niet vergeten waar het gaat om het maken van een kopie van een Boot Camp partitie!

Geblokkeerd
    Anoniem

iPartition inderdaad. Kost wel even tijd, maar die doet het netjes en non-destructief.

Bijdrager
    Oppie

De eigenaardigheid schuilt hierin dat je partities gaat maken.
    Levert niks op, kost hoofdbrekens.

Uiteraard geldt dat niet als je een dual boot opstelling o.i.d. hebt.

Bijdrager
    macman44

@Ree,

Bedankt! Tip nr2 werkte perfect. FYI: Methode 1 werkt niet

Marc

Sleutelbeheerder
    Night

Ik heb in het verleden inderdaad ook veel gehad aan iPartition. Scheelt je een hoop ‘nadenken’;)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.