17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    jeppie

Dynamisch ip en UPC

Portforwarding en UPC

Ik heb begrepen dat ik om mijn porten te forwarden een statisch ip moet hebben.
    (of klopt dit niet). UPC geeft een dynamisch ip uit. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

?????

Bijdrager
    benj1989

om poorten te forwarden heb je geen statisch ip nodig.
    Je kan op http://www.portforward.com kijken hoe je het moet doen.
    (ps de zoekfunctie had ook veel resultaten gegeven)

Bijdrager
    jeppie

bedankt.

ik heb op de site (portforward) gekeken. wat ik daar bijvoorbeeld (ook)
    niet vind is of ik daar het ip nummer van mijn router of het ip nummer van mijn mac(s) moet ingeven.

Bijdrager
    benj1989

je moet naar je router gaan,
    om de poort te forwarden naar een computer moet je dan het lokaal ip nummer ingeven van je computer

Bijdrager
    jeppie

ja maar ik moet voor ichat 3 poorten forwarden. en ik heb 8 invoervelden. en ik heb drie computers. dan red ik dat al niet want daarvoor zou ik dan 9 invoervelden moeten hebben.

toch?

Bijdrager
    Wildmac
    ”jeppie”

ja maar ik moet voor ichat 3 poorten forwarden. en ik heb 8 invoervelden. en ik heb drie computers. dan red ik dat al niet want daarvoor zou ik dan 9 invoervelden moeten hebben.

toch?

Je kan met port-forwarding maar naar 1 pc op je interne netwerk…

Als ik als voorbeeld webservices neem (poort 80).

publiekipadres port 80 moet naar ipadres van computer port 80.

Maar niet:

publiekipadres port 80 moet naar ipadres van meerdere computers port 80.

Immers als ik dan naar de buitenkant ga, bij welke computer moet ik dan zijn aan de binnenkant????

Bijdrager
    jeppie

dus ik kan mijn router maar voor 1 computer configureren?

of snap ik er nu nog niets van???

Bijdrager
    benj1989

met andere woorden je kan één poort maar aan één computer binden

Bijdrager
    jeppie

dus dan kom ik weer terug op mijn eerdere opmerking over het aantal invoer velden dat is beperkt tot 8.

voor ichat moet ik drie poorten forwarden. dit voor drie computers. dit kan dus niet????

toch…

Bijdrager
    lemoentje

Volgens mij gaat ‘r hier iets niet goed. Ik denk dat je in de war bent met de term “firewall”. Ik host mijn eigen website (inclusief webmail). Al het verkeer wat binnenkomt op poort 80 wordt dus gerout naar mijn interne server. Dit heeft NIET tot gevolg dat wanneer ik aan ’t surfen ben op een van de andere computers, ik op die machine geen response krijg. De router zorgt ervoor welk verkeer naar welke computer doorgestuurd wordt. De firewall daarintegen houdt verkeer op bepaalde poorten tegen, en deze moet je inderdaad ‘openzetten’. Je kunt overigens ook een “range” van poorten aangeven. Startpoort 0 en eindpport 8000 sluist zo’n beetje AL het verkeer door naar een opgegeven computer. Bij mijn router / firewall is dat voor zowel portforwarding (NAT) en firewall services.

Bijdrager
    benj1989

je kan eenzelfde poort maar naar één computer forwarden niet naar meerdere!!!

Bijdrager
    jeppie

ik heb geen firewall aanstaan. en voor ichat moet ik drie poorten forwarden.

zie deze url: http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Linksys/WRT54G/iChat.htm

als ik ichat op alle drie de computers gebruik moet ik deze toch ook voor alle drie de ip adressen forwarden?

en zoals je op de screenshot ziet zit ik al snel aan het maximaal aantal invoermogelijkheden.

Bijdrager
    jeppie

ps. ik kan nu met ichat geen bestanden versturen en geen audiochat aangaan, vandaar.

Bijdrager
    ajvankesteren

Volgens mij moet je die poorten in de Firewall openzetten, dat gaat eenvoudig genoeg: Systeemvoorkeuren -> Delen -> Firewall. iChat opties aanvinken en Firewall starten. Specifieke poorten kun je via de knop ‘Nieuw…’ instellen op poortnummer.

Succes.

Bijdrager
    Wildmac
    ”ajvankesteren”

Volgens mij moet je die poorten in de Firewall openzetten, dat gaat eenvoudig genoeg: Systeemvoorkeuren -> Delen -> Firewall. iChat opties aanvinken en Firewall starten. Specifieke poorten kun je via de knop ‘Nieuw…’ instellen op poortnummer.

Succes.

Ja, als je de FW bedoeld van je Mac…
    Maar de FW van je router, die daar waar het nu overgaat, stel je echt niet zo in……

Dat is weer afhankelijk van het merk en type router. Dus dat is niet zo eenvoudig te zeggen.

Bijdrager
    ajvankesteren

Nee, dan kom uit op of het uitzetten van de NAT (en kun je eigenlijk de router net zo goed niet gebruiken) of op DMZ, maar ook dat zou ik niet zo snel doen. Dat zijn eigenlijk zo’n beetje de enige opties die consumer-grade routers ondersteunen. Mijn Belkin kan in elk geval niet meer dan dat.
    Van de andere kant, de TS heeft een WRT54G, en zou dus eens bij openwrt,org kunnen kijken of dergelijke functionaliteit ‘in te hacken’ is.

Bijdrager
    jeppie

iedereen bedankt.

“vaagheid troef” dus. en toch een niet al te ingewikkeld probleem
    voor de echte kenners onder ons, hoopte ik.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.