8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    velvis

DVD’s branden lukt niet

Waarschijnlijk beetje “oude hap”, maar heb toch geen antwoord kunnen vinden in het archief.
    Ik werk al geruime tijd met een G5 2 x 1.8, maar heb nog nooit een dvd gemaakt met de interne superdrive (SONY DVD RW DW-U21A). Ik heb Toast Titanium 6.1.1. geïnstalleerd en daarmee (volkomen foutloos) tientallen cd’s gebrand. Nu probeer ik echter al een week een dvd+r te branden van een hoop bestanden die me in de weg staan. Zonder resultaat. Alle 9-10 stuks die ik geprobeerd heb (met verschillende bestanden) branden wel, maar geven een foutmelding tijden verificatie. Sommige willen vervolgens niet mounten; andere wel, maar blijken dan toch één of meerdere corrupte bestanden te bevatten.
    De OSX brand funtionaliteit kan ik (vreemd genoeg) niet gebruiken. Een lege dvd in de drive doet Toast opstarten, ondanks het feit dat ik deze optie in Toast heb uitgezet. Toast prefs weggegooid helpt niet; uit- en weer inloggen/herstarten idem dito. Wanneer ik Toast (tijdelijk) in een zip-archief onderbreng, start het progr. natuurlijk niet meer op, maar de (lege)dvd mount nog steeds niet.

Heeft iemand een tip ?

Bijdrager
    iPodder

Bij je system preferences – cd/dvd kan je instellen wat er gebeurt als je een lege cd of dvd in je speler doe. Daar staat waarschijnlijk dat Toast moet opstarten.
    Als je Toast in een zip bestand gooi is het logisch dat er niks gebeurd, aangezien het OS je programma niet kan opstarten.

Verder zou ik eens de brand functionaliteit gebruiken van het OS zelf. Volgens mij moet je dan een burn foilder maken (rechter muis klik) daar bestanden in gooi en dan bovenin je Finder op burn klikken. (Zit nu niet achter de mac, dus weet niet precies)…

Als je een lege dvd in je speler heb zit, gaat het OS nu die DVD gebruiken.

Bijdrager
    velvis

Dank iPodder, dat van die system prefs had ik natuurlijk zelf moeten bedenken;
    Inmiddels had ik een manier gevonden om Toast te omzeilen; in schijfhulpprogramma een nieuw .dmg bestand aangemaakt, daar de bestanden in gegooid en op brand geklikt. OSX begint de dvd te branden; maakt dit volledig af, maar eindigt de sessie met een foutmelding
    “Controle van de brandbewerking is mislukt”
    dvd wil niet mounten.

Overigens werk ik nog met 10.3.9.;volgens mij zit daar de optie om met de rechtermuisknop een brand-map aan te maken nog niet in ?

Bijdrager
    Esquare

Het zou kunnen dat de drive een bepaald merk dvd niet wil ‘slikken’. Maar uit ervaring weet ik dat ook de drive gewoon stuk kan zijn: dvd’s worden op een andere manier gebrand dan cd’s.

Bijdrager
    computer space

Probeer eens een -R schijf. Die gaan bij mij altijd soepeler dan +R schijven. Helpt niks, dan is de schijfeenheid zo vervangen door een nieuwe voor een paar tientjes.

Bijdrager
    iPodder
    ”Esquare”

Het zou kunnen dat de drive een bepaald merk dvd niet wil ‘slikken’. Maar uit ervaring weet ik dat ook de drive gewoon stuk kan zijn: dvd’s worden op een andere manier gebrand dan cd’s.

Klopt, samsung DVD pakt mijn DVD speler in de iMac 2.0 Ghz C2D niet….

Bijdrager
    velvis

Ook branden vanuit de Finder geeft dezelfde problemen; morgen maar eens een ander type/merk dvd’s proberen en anders inderdaad . . . . vervangen. Valt zoiets nou onder verborgen gebreken, of had ik dat ergens meteen na de aanschaf moeten checken ?

Bijdrager
    Esquare
    ”velvis”

Valt zoiets nou onder verborgen gebreken, of had ik dat ergens meteen na de aanschaf moeten checken ?

Gezien de prijzen van nieuwe drives zou ik daar geen energie aan verspillen (tenzij je AppleCare hebt). Alleen al de last van het wegbrengen zou voor mij niet interessant maken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.