11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Geedee

DVDr- of DVDr+?

Net gehoord van een pc-gebruiker dat een DVD gebrand met Mac, wat dus DVDr- (min) is, niet afspeelt op een doordeweekse DVD-speler aangesloten op een tv omdat die doordeweekse speler alleen DVDr+ zou kunnen lezen. Is dat zo of brandt de Mac DVD’s die altiijd en overal afspeelbaar zijn? Ik kan het helaas niet uitproberen omdat ik gewoon geen DVD-speler op mijn tv heb.

Bijdrager
    Indomarco

Mac DVD’s kunnen in de meeste home cinema sets worden afgespeeld. Alhoewel de DVD+ de standaard race lijkt te winnen is de DVD- gewoon afpeelbaar, alleen niet ondeling uitwisselbaar. Grote schijnbare verschillen zijn er niet, alleen de opslag is anders en daardoor niet uitwisselbaar.

Bijdrager
    Indomarco

Aanvulling:
    de huidige DVD recorders (standalone) zijn wel van de DVD+ R(W) formaat.

Ik kon net wel een DVD+R lezen in de Mac met een DVD-R brander (iMac 800 17″)

Bijdrager
    Outragemac

Laat je niets wijsmaken.
    Bepaalde spelers zullen geen -r lusten evenals bepaalde spelers geen +r lusten. Dit geldt voornamelijk voor de oudere modellen. Tegenwoordig eten de meeste spelers alles, alleen +/- RW wordt wat lastiger.

Spelers die gewoon Mac gebrande -R afspelen: Philips, Marantz, AFK,Cyberhome, Pioneer, JVC, Yamaha, Denon, Finlux, en er zullen er vast nog veel meer zijn.

Bijdrager
    addyboy
    ”Outragemac”

Laat je niets wijsmaken.
    Bepaalde spelers zullen geen -r lusten evenals bepaalde spelers geen +r lusten. Dit geldt voornamelijk voor de oudere modellen. Tegenwoordig eten de meeste spelers alles, alleen +/- RW wordt wat lastiger.

Spelers die gewoon Mac gebrande -R afspelen: Philips, Marantz, AFK,Cyberhome, Pioneer, JVC, Yamaha, Denon, Finlux, en er zullen er vast nog veel meer zijn.

Het zou mooi zijn als de nieuwe (aankomende) G5’s een DVDr +/- hebben, want het lijkt dat de DVDr + toch gaat winnen in de strijd(ook zo’n gedoe, het komt dus omdat er bij dvd- en dvd+ er allebij patenten zijn, en er dus geld wordt verdient..)

Bijdrager
    Outragemac

De ingebouwde Sony (OEM versie van de DRU-510) in de huidige G5 is in principle al +/- , maar de +r functie is firmwarematig op verzoek van Apple disabled, weet niet of deze weer ongedaan gemaakt kan worden.
    Je loopt dan de kans dat deze dan niet meer werkt in iDVD en DVDSP, omdat deze apps een Apple branded brander vereisen. Anderszijds heb ik ooit in mijn ouwe G4 de dvd-rom vervangen door een OEM Pioneer 104 brander van een PC-boer en dit werkte probleemloos met deze apps. (geen +r natuurlijk, de 104 heeft deze mogelijkheid uberhaupt niet)

(note: sommige G5 modellen hebben een Pioneer brander)

Bijdrager
    pako

Volgens mij is DVD-R juist meer ‘standaard’ dan DVD+R, aangezien de -R standaard door het DVD-forum is vastgesteld.

Bijdrager
    Geedee
    ”Outragemac”

Laat je niets wijsmaken.

Dat lijkt dus geen probleem te zijn, alleen zijn deze merktoestellen wel wat duurder dan de merkloze producten en die laatste zullen wellicht alleen +r ondersteunen. Voor wat meer kwaliteit zal je ook wat meer moeten betalen zeker?

Bijdrager
    pluche

de zogenaamde ondergang van DVD-R tov DVD+R wordt al een tijdje aangepraat uit bepaalde hoeken; als je de internationale forums bekijkt zie je wel dat DVD-R nog altijd het leeuwendeel van de koek heeft
    dat er nog alleen stand-alone recorders met +r/RW zijn is gewoon flauwekul
    het is trouwens zo dat Philips – de promotor van +R , een standalone recorder met + en -R uitbrengt,
    trouwens, wat ik op mijn Mac brand in -R , werkt perfect op de spelers; meeste problemen worden ook veroorzaakt door het gebruik van bepaalde goedkope schijven en/of oudere spelers

Bijdrager
    Outragemac
    ”Geedee”

Dat lijkt dus geen probleem te zijn, alleen zijn deze merktoestellen wel wat duurder dan de merkloze producten en die laatste zullen wellicht alleen +r ondersteunen. Voor wat meer kwaliteit zal je ook wat meer moeten betalen zeker?

Nee hoor, het waren vooral juist de goedkope merken die aanvankelijk meer compatibiliteit boden, merken als AFK, Finlux, Cyberhome, Provision, Lenco en dat soort “Kruidvat/Blokker” spelers. In dit soort spelers zitten ook vaak andere afspeelformaten zoals MP3, WMA, SVCD, XVid enz.

Om te zien welke speler wat ondersteunt moet je hier maar eens kijken:
    http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

Bijdrager
    Geedee
    ”Outragemac”
    ”Geedee”

Nee hoor, het waren vooral juist de goedkope merken die aanvankelijk meer compatibiliteit boden, merken als AFK, Finlux, Cyberhome, Provision, Lenco en dat soort “Kruidvat/Blokker” spelers. In dit soort spelers zitten ook vaak andere afspeelformaten zoals MP3, WMA, SVCD, XVid enz.

Om te zien welke speler wat ondersteunt moet je hier maar eens kijken:
    http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers%5B/quote:80f417cb94%5D

Prima site. Tnx!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.