7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    DarthMathicus

dvddrive flipt..

zit met volgend probleem:

bij het branden van een dvdtje geeft m’n powerbook (1ghz 17″) weer dat er een communicatiefout opgetreden is met de dvddrive en spuugt nadien de dvd eruit.

nu wil m’n PB geen dvd’s meer lezen. Wanneer ik de dvd erinsteek dan wordt hij nogwel ingeslikt maar het spinnen van de dvd gebeurd niet en ik hoor een zachte pieptoon..

Na heropstarten is dit nog altijd zo.

Bij About This Mac – More info – Diagostiscs staat dat de startup check ‘passed’ is, maar ik kan dus de hardwaretest die op de installdvd staat niet gebruiken omtezien of de drive idd kapot is.

dus heb ik nu 3 vraagjes:
    1) kan dit probleem sotwarematig zijn en valt het op te lossen?
    2) hoe kan ik een hardwaretest uitvoeren zonder dat de dvd kan laden?
    3) indien de drive idd naar de knoppen is.. hoe kan dat gebeuren en wat gaat die herstelling me dan ongeveer kosten?

Ter info:
    k heb/had een CD-R – DVD-R drive in een Powerbook 17″ 1ghz processor.
    type: matshita DVD-R UJ-815
    De drive werkte paar uur geleden nog vlotjes want heb er nog 2 films mee gezien en een cd mee geimporteert in itunes..

Bijdrager
    Len

Het ziet er naar uit dat je drive naar de knoppen is.

Is ie nog zichtbaar in Systeemprofiel (staat bij ATA)? Je kan eventueel proberen de computer volledig van de stroom te halen (dus ook de batterij er even uit halen), hoewel ik niet denk dat dat iets zal helpen. Een software probleem kan het niet zijn, anders zou de computer wel van de CD opstarten.

Een hardware test is uit te voeren vanaf een externe schijf. Dit is echter moeilijk, moet je wat met unix commando’s klooien om de onzichtbare hardware test partitie te rippen van de test CD en vervolgens kopiëren naar een schijf met OS 9 permissies. Als je de instructies wilt hebben kan ik ze geven, ik weet niet of de AHT ook je CD/DVD speler uitvoerig test. Ik denk het eigenlijk niet…

De kosten … wel, ik ga er van uit dat je geen garantie meer hebt, dus dan word dat minimaal 300 euro bij een Apple reparateur. Gebruikt je PowerBook een speler met een gleuf of met een slede?
    Bij de PC handel haal je deze drives met slede voor 80 piek, en dan brand ie meteen dubbellaag DVDs. Waar je een slot loading slim drive vandaan haalt weet ik even niet.

Bijdrager
    DarthMathicus

bij ATA staat hij nog:
    MATSHITADVD-R UJ-815:

Model: MATSHITADVD-R UJ-815
    Revision: DWDB
    Serial Number:
    Detachable Drive: No
    Protocol: ATAPI
    Unit Number: 0
    Socket Type: Internal

de drive is zo’n inslikding

Bijdrager
    DarthMathicus

Nu moet ik wel zeggen.. de powerbook is al paar jaartjes oud en de dvdspeler wordt dagelijks toch wel voor een tweetal films gebruikt en brand toch 1x/week een backupdvdtje..

Nu moet zo’n ding er wel tegenkunnen maar toch..

Bijdrager
    Len

Met de kabel of het bord is dus nu zeker niets mis, en ja, je wilt niet weten hoe snel die dingen stuk kunnen. Ik ken mensen en die zijn al drie keer in twee maanden tijd terug geweest om hun superdrive in de PowerMac te vervangen. De eerste generatie was een @)$(*! ding.

Als niemand een betere tip heeft denk ik dat je hem toch naar de reparateur moet brengen, of zelf wat vogelen als je het aandurft om je powerbook te openen (ik heb desnoods een service manual voor je).

Ik vind net een paar slot-loading PC laptop drives. Deze (misschien moet je het frontje verwijderen) zullen werken (en waarschijnlijk passen) in de powerbook:
    Pioneer DVR-K05 DVD-RW (dual layer)
    Panasonic UJ-845-B (dual layer)
    MATSHITA UJ-815 (dat is wat er nu in je powerbook zit)
    De slot-loading DVD/CD speler uit een ouwe iMac
    Een combo/superdrive uit een mini/iMac G5

Hier hebben ze er een, mocht je het willen proberen:
    http://www.sallandautomatisering.nl/content/productinfo.php?pid=19046&tab=1

Mijn slot-loading iMac gebruikt nu een DVD speler uit een kapotte Windows laptop omdat z’n eigen speler het begeven had. En dat werkt.

Je kan natuurlijk ook een externe CD/DVD schrijver gebruiken.

Bijdrager
    DarthMathicus

ga maandag eens langs itpro passeren denkik..

dom dat hij uit garantie is..

Bijdrager
    Len

Mocht het écht te duur zijn, ik zie net dat er in Amerika een bedrijf zit dat powerbooks bijwerkt naar een dual layer DVD schrijver…. en dat is de Panasonic UJ-845-B, een standaard PC-maat drive.

Dat betekent dat net als in de twee oude iMacs, de powerbook ook gewoon een standaardapparaatje gebruikt en dat je zelf kan gaan bouwen.

Hier staat hun info:
    http://www.powerbookresq.com/detail.php?prodID=P010384

En hier koop je precies het zelfde ding:
    http://www.span.com/catalog/product_info.php?products_id=4800&source=kelknl

Niet-geteste alternatieven zijn overal te vinden, en zullen waarschijnlijk ook werken, zoals
    deze.

Hopelijk is een reparatie ook niet duur en hoef je hier niet aan te beginnen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.