12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    verhoevenw

DVD/CD-ROM vervangen in PowerBook

de DVD/CD-ROM met slot-Loading van mijn Apple PowerBook 400 Mhz Titanium heeft de geest gegeven – vervelend want nu moet ik steeds een externe (zware) Lacie meesleuren.
    Is zo’n nieuwe DVD/CD-rom speler in de (gewone) handel verkrijgbaar of moet ik mij tot de (dure) Applewinkel wenden. Kan deze karwei door een leek geklaard worden?

Bijdrager
    Tendi
    Bijdrager
    Tendi

dubbelpost

Bijdrager
    Jello
    ”Tendi”

dubbelpost

Dan wis je je dubbelpost toch gewoon?
    Maar dat is nu te laat… want ik poste:P

Bijdrager
    Tendi

lol, had het net ook gezien. Ben nog een beetje nieuw op het forum :innocent:

Bijdrager
    verhoevenw

Hartelijk bedankt voor de zeer mooie handleiding – alhoewel ik geen technische knobbel heb, lijkt het mij dankzij dit schema wel te doen. Nu nog een goede ziel vinden die mij op weg helpt naar een nieuwe DVD/CD . De inbouw van een DVD/CD-RW zal in een G4-400Mhz niet lukken zeker?:D

Bijdrager
    Jello
    ”Tendi”

lol, had het net ook gezien. Ben nog een beetje nieuw op het forum :innocent:

Welkom Tendi !!

Bijdrager
    Tendi

De site heeft ook een vrij ruim gamma aan onderdelen: http://www.pbfixit.com/cart/customer/home.php voor moest je er nieuw een willen kopen.

Nu, waarschijnlijk kan je ze ook wel ergens cheaper vinden, of dichter bij huis. Je kan mss ook eens op tweedehandsmac.nl kijken of iemand geen defecte PB Ti heeft en je zijn DVD/CD-rom speler wil geven tegen een vriendenprijsje.

Bijdrager
    verhoevenw

@ Tendi hartelijk bedankt – misschien toch even uitkijken naar een tweedehandse DVD/CD-(rw?)
    Wanneer ik de PowerBook open heb, zou ik er misschien beter van profiteren om er een zwaardere harde schijf in te stoppen. De huidige 10 GB begint krap te worden. Kan ik er een Hitachi 40GB 5400 toeren in stoppen of is er gevaar voor (extreme) warmteontwikkeling?

Bijdrager
    Tendi

Ik begrijp dat je een Mercury hebt. Hier moet een combi drive en zelfs een superdrive inkunnen ( http://www.pbfixit.com/cart/customer/product.php?productid=709&cat=76&page=1 ) volgens de site (tegenover de standaard 6X DVD-ROM optical drive die er nu wsl inzit).

Ook grotere HDD mag geen probleem zijn. Zolang het maar 2,5″ * 9.5 mm * nogwat schijf is. Warmteontwikkeling zou geen issue mogen zijn. Hitachi 40 gig 5400 rpm is mooi. Vooral die 5400 rpm zou je moeten voelen in performance winst:-)
    ( http://www.pbfixit.com/Guide/21.6.0.html btw, maar die had je zelf al wel gevonden :wink: )

Bijdrager
    verhoevenw

een cd-rw in huis hebben zou natuurlijk handig zijn – dan is het gedaan met het aansluiten van die vervelende externe tuigen en kabels
    – met een zwaardere hd zou mijn mac OSX dus (nog) vlugger draaien… :o

Bijdrager
    Tendi

Ik denk (ben niet zeker moet ik toegeven) dat er in een Mercury standaard een 4200 rpm schijf ging. (kan het ook niet zo onmiddellijk vinden). Snellere harde schijf maakt dat hij sneller kan lezen en wegschrijven (vooral bij openen van programma’s en HDD swapping). Dit is bij notebooks nog steeds de grootste bottleneck normaal gezien (hoewel OS X al wel vrij virtuoos is met optimaal omgaan hiermee in vergelijking met wintel laptops).

Een 5400 rpm schijf zou je dus wel moeten voelen in performancewinst (buiten dat je er 4* zoveel data op kwijt kan dan:P ), verwacht nu echter ook niet dat hij dubbel zo snel wordt. Een Mercury G4 400 is (naar huidige normen) geen snelheidsmonster meer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.