18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    iJack

DVD van NTSC naar PAL

Ik heb in Canada een aantal DVD’s gekocht die ik graag wil converteren van NTSC naar PAL zodat mijn DVD speler thuis (Philips DVD recorder of Bose 123 systeem) ze ook lust. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groet, Jaap.

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb hier verschillende beweringen gelezen dat dat niets uitmaakt voor een DVD….

Bijdrager
    Stadsman

90% van mijn DVD’s zijn uit de VS. Ze werken prima op mijn DVD speler. Het is wel van belang dat je DVD speler multi-regio is.

Bijdrager
    Turbanus

Dan moet je niet bij die domme Philips zijn……

Bijdrager
    972937

Moet je effen op je achterkant van je DVD- Spelers kijken of daar een 0 staat met een wereldbolletje erachter, dat betekent dat die regiovrij is.

Bijdrager
    Turbanus

Anders kun je er beter een heel goedkope DVD-player bijkopen van Hiteker of zoiets voor ca 30 euri, dat bespaart je veel gedoe en de kwaliteit is prima. `Gebruiksgemak is meestal vele malen beter dan een Philips, want die zijn er nog nooit in geslaagd om iets gemakkelijks op de markt te brengen.

Bijdrager
    972937

Bij de Media Markt zag ik er één staan voor 19 euries.

Bijdrager
    iJack

Mijn Philips DVD HD recorder is klote, nooit meer een philips. Dat ding is al 3 keer binnen een jaar terug geweest met dezelfde storing. Bij de eerstvolgende storing gaat dat ding de schroothoop op en ik koop nooit meer een philips. De laatste reparatie was 3 dagen na de garantietijd, 75 euro af moeten tikken terwijl de storing dezelfde was als de vorige reparaties. Philips, nooit meer!

:sotp:

Nu weer on topic, ook mijn Bose 123 systeem speelt ze niet af, dus toch maar naar een goedkope andere DVD speler. Is dat ding van 19 euro regiovrij???

Bijdrager
    Turbanus

De goedkoopste zijn meestal nog regiovrij ook en ze geven er vlot nog 2 jaar garantie op ook.

Bijdrager
    sypie

En regiovrij en NTSC heeft niets met elkaar te maken, althans niet dat ze aan elkaar gekoppeld zijn. Je kunt dus beter kijken naar : DVD speler regiovrij maken dan NTSC omzetten naar PAL.

Mocht je over infrarood beschikken dan kun je dat zelf ook doen.

Bijdrager
    computer space

Of gewoon afspelen met je macbook en VLC.

Bijdrager
    First Edit

En houdt er ook rekening mee dat je dvd-speler misschien wel NTSC snapt, maar een hoop televisies niet!

Bijdrager
    Reinier J

en nu het echte antwoord. NTSC is 60 Hz met 480 beeldlijnen en 29 frames per seconde en PAL is 50 Hz met 576 beeld lijnen en 25 frames per seconde. om het een naar het ander te converteren heb je een 2 fields of liever een 4 fields normvertaler nodig. je kan softwarematig domweg van 25 naar 29 fps of andersom converteren en het beeld verschalen in qt of fcp maar dan heb je een strobo effect in je beeld en dat ziet er niet uit. er zijn software plugins voor FC maar mijn ervaring is dat het er niet mooi uit ziet.. de enige echte oplossing is om het met een broadcast 4 fields converter te doen maar dat kost je wel een paar euro’s. natuurlijk kan je een NTSC disk op een dvd speler afspelen die NTSC playback heeft en als je mazel hebt playback on pal tv PAL 60 Hz!! of idd op een mac of pc maar dan is en blijft het nog steeds een NTSC disk!

Bijdrager
    computer space

Nou Reinier J,
    Mijn DVD bak doet gewoon een realtime conversie van NTSC naar PAL 50 bij het afspelen.
    Ik moet alleen zorgen dat de DVD ontdaan wordt van zijn regiocode. Dit kan met mactheripper en popcorn bijvoorbeeld.
    De andere optie: afspelen met zijn notebook met een DVI->S-videoplug kan natuurlijk ook heel makkelijk. Dan decodeerd VLC de film naar het videogeheugen, en daaruit worden 50 halfbeelden gemaakt. Vast niet zo’n mooie conversie als met je normvertaler, maar het werkt wel supereenvoudig.

Bijdrager
    Reinier J

dat is idd een eenvoudige manier maar daar is de kwaliteit ook naar. Als je daar tevreden mee bent dan kan je dat zo doen ja.

Bijdrager
    computer space

Kwaliteit is so wie so al ruk, want NTSC is 480 lijnen, iets te weinig voor PAL. Dus ik vermoed dat het niet heel erg om de kwaliteit gaat, anders waren de schijven wel hier als PAL aangeschaft. Enige wat stoort bij TV playback vanaf een laptop is dat zwart niet zwart genoeg is. Misschien is dat met een apparte kalibratie op de TV aan te passen. Voor de rest is het meer dan goed genoeg.

Bijdrager
    iJack

Ik heb de serie “the office” uit Canada meegenomen, echt leuk (voor wie ervan houdt), ik wil ze gewoon hier kunnen kijken, meer niet… De aanschaf van een simpele regiovrije speler die ook NTSC weergeeft lijkt me de eenvoudigste oplossing…

Dank voor jullie reakties!

Jaap.

Bijdrager
    Robmanzzz

Heya, Je zou dit kunnen proberen maar ik weet niet of jij het betreffende model hebt

http://www.videohelp.com/dvdhacks.php?select=Bose+3-2-1+GS+Series+II

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.