8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Hanhart

DVD Studio Pro : verschillende talen.

Hey beste mensen.

Sinds kort ben ik aan het experimenteren met DVD Studio Pro en heb ik er veel plezier in. Nu stoot ik op het volgende probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een menu waar je kunt kiezen tussen : Nederlands en Engels. Wanneer je klikt op Nederlands, dan krijg je een menu met 4 verschillende films. Bij het kiezen van een film krijg je een menu met uitleg over de film, een speel knop en een terug knop. Wanneer je klikt op speel, dan begint de film te spelen. Als je tijdens het spelen van de film op je afstandsbediening op de knop menu klikt, dan ga je terug naar het menu van die specifieke film, met andere woorden het menu met uitleg over de film, een speel knop en een terug knop

Wanneer je klikt op Engels, dan krijg je een menu met 4 verschillende films, deze keer zijn de titels in het Engels. Bij het kiezen van een film krijg je een menu met uitleg over de film, een speel knop en een terug knop, dit is ook in het Engels.

Nu begint het probleem. :wink:

Als je in het Engels menu klikt op Speel, dan begint de film te spelen. De film is dezelfde als de Nederlandstalige. Ik plaats de film in Track 1, zowel het Engels als het Nederlands menu verwijzen naar Track 1.

In Track 1 staat dat wanneer de kijker op z’n afstandsbediening op menu drukt, de dvd terug gaat naar het Nederlands menu met uitleg over de film, een speel knop en een terug knop. Dat is allemaal goed, maar als je een Engelse kijker bent en vanuit het Engelse menu vertrekt, dan wil je teruggenomen worden naar het Engels menu, maar je wordt teruggenomen naar het Nederlandse.

Een oplossing zou kunnen zijn om de film twee keer op de dvd te branden, maar dat lijkt me onnodig en ik denk dat er een betere oplossing is.

Ik weet dat de uitleg nogal lang is, maar ik hoop dat ze duidelijk is.

Alvast bedankt voor de hulp!
    – Hanhart

Bijdrager
    Tjerker

Je kunt waarschijnlijk het beste een story aanmaken voor je Engelse versie. Die kun je dan apart behandelen en laten terugspringen naar je Engelse menu.

Bijdrager
    Hanhart

Okido.
    Ik zal me er de komende dagen eens in verdiepen.
    Bedankt!:)

Bijdrager
    Gfive

Dit gaat niet werken zo.

2 oplossingen.

– gebruik markers in de video. (begin en eind marker)
    laat de engelse marker iets later beginnen dan de Nederlandse. (kan 1 frame zijn)
    (noem de Nederlandse BV “NL-begin” en “NL-eind”
    Als de engelse marker later begint moet hij ook later eindigen, hoeft niet persé maar is wel makkelijk. Je kan deze marker een functie, script, meegeven. Dit zijn voor gemaakte scripts in dvd studio pro, klik op een marker en je zult het wel zien.

– Beste manier zou zijn om een eigen script te schrijven met xml…
    Maar dit zou ik zo niet meer uit mijn hoofd weten. Google anders op “DVD studio Pro script examples”

Succes

Bijdrager
    Hanhart

Super!
    Bedankt voor de tip. Zeer leuk programma trouwens.:)

Bijdrager
    Tjerker

Kijk, zo:

Bijdrager
    Hanhart

Bedankt.:)
    Ik zal er morgen eens naar kijken.

Bijdrager
    Schobbejak

Dat lukt zeer goed met DVD scripting (onderdeel van DVD Studio Pro)
    daarmee kun je als het ware aan elke knop (is een functie) een waarde hangen
    bv. Nederlands intro = 1 , nederlands f ilm1 =2 etc.
    dit wordt via GPRM geladen in de DVD speler,
    groot voordeel is dat de DVD speler je gekozen taal “onthoud”

lijkt ingewikkeld maar valt heel erg mee, is in een middagje te leren en te doen

voorbeelden op

DVD Studio Pro GPRM based button jumps, scripting, DVDSP scripts

http://creativemac.digitalmedianet.com/articles/viewarticle.jsp?id=25764

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.