7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Final Cut

DVD studio pro NTSC

Ik heb hier op het forum reeds enkele dingen erover gelezen. Maar nergens heb ik een bevestiging gevonden of het kan(wie het praktisch heeft gedaan).

Mijn probleem is het volgende ik heb een trouwfeest van enkele jaren geleden (betacam SP / PAL formaat). Nu heb ik die opnieuw ingeladen op mijn G5 en nu wil ik daar een NTSC DVD van maken omdat deze mensen nu in Amerika wonen. Kan dit, wat zij de nadelen (verlies van kwaliteit). En wat is de te volgen weg

Dank bij voorbaat

Bijdrager
    ivan.roos

Je moet Compresor gebruiken om het in .NTSC te vertalen.
    Daarna gewoon met DSP branden.

Bijdrager
    Ronnie Oktober
    ”ivan.roos”

Je moet Compresor gebruiken om het in .NTSC te vertalen.
    Daarna gewoon met DSP branden.

Als je dit doet dan zal je veel qualiteit verlies oplopen.
    Het simpelweg anders encoderen van een pal clip naar ntsc houdt geen rekening met de kleuren, fps en beeldlijnen. Een conversie filter als “g filter” (FCP) van Nattress bijvoorbeeld wel. Dit levert een aardig resultaat op maar verlies is nog steeds zichtbaar. Als je echt een goede normconversie wilt hebben dan moet je dit hardwarematig doen, bedrijven als Tapes bieden dergelijke diensten aan.

Bijdrager
    koen76

Hallo,

in principe doet het er toch niet toe of een dvd pal of nts is. Dvd is MPEG2 en daarmee basta.
    Je moet gewoon ervoor zorgen dat je de dvd brandt in een regiovrije code.
    Thuis heb ik ook een dvd liggen uit de States, met vrije regiocode en die speelt hier ook af….want er komt pal uit mijn dvd-speler…

Of ben ik hier volledig de bal aan het misslaan??

Als je het op tape zou zetten, zou het andere koek zijn…

suc6
    koen

Bijdrager
    Ronnie Oktober
    ”koen76″

Thuis heb ik ook een dvd liggen uit de States, met vrije regiocode en die speelt hier ook af….want er komt pal uit mijn dvd-speler…

Wat opmerkelijk is aan europese DVD spelers is dat deze vaak een NTSC regiovrije DVD kunnen afspelen. De DVD speler zet het signaal om naar PAL-60, die afspeelbaar is op een gewone PAL TV. Niet alle Europese DVD spelers kunnen dit, dus soms wordt er gewoon een NTSC signaal uitgevoerd en indien de TV multinorm is dan wordt nog steeds de DVD juist weergegeven, als de TV niet multinorm is dan zal de DVD in zwart/wit of gewoon niet worden afgespeeld. Verder zijn er een klein aantal Europese DVD spelers die gewoon geen NTSC kunnen afspelen.
    Dit is dus een Amerikaanse DVD in Europa, wij Europeanen hebben de moeite genomen om de apparatuur aan te passen aan NTSC. In Amerika is dit een ander verhaal. Hier zijn maar weinig consumenten spelers die in staat zijn om ook PAL af te spelen. Dat is zo omdat de Amerikanen geen behoefte hebben aan Europese DVD’s en omdat het converteren van NTSC -> PAL lastiger is dan het converteren van PAL -> NTSC.

Bijdrager
    KR1275
    ”Ronnie
    ”koen76″

Wat opmerkelijk is aan europese DVD spelers is dat deze vaak een NTSC regiovrije DVD kunnen afspelen. De DVD speler zet het signaal om naar PAL-60, die afspeelbaar is op een gewone PAL TV. Niet alle Europese DVD spelers kunnen dit, dus soms wordt er gewoon een NTSC signaal uitgevoerd en indien de TV multinorm is dan wordt nog steeds de DVD juist weergegeven, als de TV niet multinorm is dan zal de DVD in zwart/wit of gewoon niet worden afgespeeld. Verder zijn er een klein aantal Europese DVD spelers die gewoon geen NTSC kunnen afspelen.
    Dit is dus een Amerikaanse DVD in Europa, wij Europeanen hebben de moeite genomen om de apparatuur aan te passen aan NTSC. In Amerika is dit een ander verhaal. Hier zijn maar weinig consumenten spelers die in staat zijn om ook PAL af te spelen. Dat is zo omdat de Amerikanen geen behoefte hebben aan Europese DVD’s en omdat het converteren van NTSC -> PAL lastiger is dan het converteren van PAL -> NTSC.

Volgens mij zet geen enkele DVD-speler het NTSC-signaal om in Pal. Als een NTSC-disk bij jou ik kleur wordt weergegeven, betekent dat jouw tv met NTSC om kan gaan. Het is niet te vergelijken wat je eerder had met VHS-recorders, die NTSC wel omzetten in Pal.

Bijdrager
    Ronnie Oktober

The remainig variable we will talk about between PAL and NTSC is the frame rate which the image is decoded at. Again, the PAL format differs from the NTSC format. PAL uses 25 frames per second (fps) and NTSC uses 30 frames per second. This results in the Television being used requiring the capability to display both formats.

Now, DVD player manufacturers recognised this and implemented a video standard called PAL-60 for use when playing NTSC discs. PAL-60 outputs the NTSC signal using PAL colour codes at 30 fps. Most televisions no older than 8 or 10 years are capable of displaying PAL-60 even though they cannot display NTSC..

Dit is de url

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.