6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    kontol besar

DVD speler/brander uitschakelen

hoi allemaal,

Van mijn macbook wil ik de DVD speler/brander uitschakelen. de macbook is eens gevallen, een schijfje zit er nog in en die kan er niet meer uit. telkens als ik de macbook opstart gaat die speler draaien proberen het schijfje uit te werpen (deze wordt ergens door tegengehouden) waardoor hij opnieuw het schijfje pakt en opnieuw probeert te lezen. ik wordt er nu een beetje zenuwachtig van.
    nu is mijn vraag of er ergens iets in te stellen valt dat de speler gewoon wordt uitgeschakeld en uitgeschakeld blijft, ook na opnieuw opstarten.
    Bij voorbaat dank

Bijdrager
    sedikit

Heb je dit al geprobeerd?
    -opstarten met de muis/trackpad ingedrukt houden.
    of
    -CD/DVD verwijderen e.d.Type in Terminal :
    drutil eject
    of
    drutil tray open
    of
    drutil tray close
    of
    -dit programmaatje downloaden/gebruiken, DiscEject
    http://www.macupdate.com/app/mac/33099/disceject
    of
    kaart gebruiken:
    http://hubpages.com/hub/How-To-Eject-And-Remove-A-Stuck-CD-Or-DVD-From-A-MacBook

Bijdrager
    kontol besar

met de credit-card geprobeerd. het probleem is dat als ik de kaart in de gleuf steekt ik voel/ hoor dat de schijf draait. ik zit ook aan de bovenzijde van de schijf. ga ik verder dan kom ik denk ik bij een soort gekartelde as die het schijfje denk ik laat ronddraaien. als ik de uitwerpknop indruk krijg ik wel het geluid te horen dat hij hem wil uitwerpen maar ik denk dat iets het schijfje tegenhoud waardoor hij deze dus weer terugneemt en weer opnieuw begint mt lezen.
    de terminal comando’s heb ik dus niet geprobeerd omdat die allemaal tot doel hebben(denk ik) om het schijfje uit te werpen. het is dus meer een mechanisch probleem denk ik. nu kan ik wel naar iemand toegaan om de macbook open te laten schroeven maar dat kost (denk ik) weer een hoop geld. en aangezien ik de brander/speler toch niet gebruikte dacht ik zo om hem gewoon via een bepaalde instelling ofzo gewoon uit te schakelen.

Bijdrager
    sedikit

-Volgens mij moet je de macbook wel uit het stopcontact halen, als je gaat scharrelen met een kaart.
    -Anders even hier kijken, hoe je in de macbook kunt komen om die superdrive af te sluiten/eruit te halen.Of definitief, of nadat je de dvd eruit hebt weten te halen, de drive weer terug zetten:
    http://www.youtube.com/results?search_query=macbook+remove+dvd+&aq=f
    (het is hier wel een Indonesisch avatar-gedoe!:grin: )

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    kontol op 17 april 2011

met de credit-card geprobeerd. het probleem is dat als ik de kaart in de gleuf steekt ik voel/ hoor dat de schijf draait.

Makkelijkste oplossing: zorg dat de computer uitstaat en probeer het nog een keer.

kontol op 17 april 2011

de terminal comando\’s heb ik dus niet geprobeerd omdat die allemaal tot doel hebben(denk ik) om het schijfje uit te werpen. het is dus meer een mechanisch probleem denk ik.

Sommige mechanische problemen zijn softwarematig op te lossen — software kan de DVD-speler de opdracht geven de schijf uit te werpen, dus misschien dat het hier ook helpt. Kans van niet, maar niet geschoten is altijd mis.

De schijfeenheid is natuurlijk ook altijd helemaal te verwijderen, zoals sedikit ook al opmerkt. Mocht je dat echt willen doen, dan zou ik zeggen: begin bij iFixit, klik op het precieze model MacBook dat je hebt, en dan op Optical Drive Replacement. Ik geef alleen wel de waarschuwing dat je hiermee op moet passen dat je niks beschadigd binnenin de computer, anders ben je nog verder van huis …

Bijdrager
    kontol besar

ik heb alle bovenstaande terminal comando’s ingevoerd en helaas geen resultaat. met de creditkaart geprobeerd maar ik krijg de kaart maar niet onder het schijfje heb ik het idee (dat bedoelde ik ook met ik voel/hoor hem draaien) en helemaal uit elkaar schroeven wil ik als allerlaatste optie bewaren (wel handig en grappig om te zien hoe zo’n ding in elkaar zit) maar ik blijf mij toch afvragen of er geen comando o.i.d. is waarmee je de drive totaal mee kunt uitzetten. ik geef een simpele gedachte: een opdracht om niet meer te lezen of stroomtoevoer stoppen ofzo, dat moet er toch zijn?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.