15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Johan

DVD speler raadsel

Vraag niet waarom, maar ik vind het prettig zo.

Ik heb namelijk al mijn DVD’s in origineel format (Video-TS) folders opgeslagen op een hele ruime NAS :-).

Ik gebruikte vaak de DVD-app om deze DVD’s af te kunnen spelen vanwege de funcionaliteit van het DVD menu.

Nu kan ik die DVD app nergens meer vinden (misschien uit OS gehaald ???)

Maar nu komt het grote raadsel: Ik had ooit de app ooit vastgezet in de werkbalk en daar staat hij nog steeds en functioneert prima !!!

Maar waar o waar is de app ????

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Pete.Z.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Klik met rechts (of twee vingers, of met Ctrl-klik) op het icoontje ervan en kies Opties → Toon in Finder:

Bijdrager
    Johan

Ja inmiddels was ik ook zover maar dan nog waarom is de app verdwenen bij de gewone apps ??

En nou kan ik me voorstellen dat dat gebeurt is bij installatie van catalina, maar schijnbaar niet omdat ik het op de werkbalk had staan, maar bij een andere mac heb ik deze app nog weer kunnen vinden

Bijdrager
    mowat

Ik zie de DVD speler  ( Catalina) staan op volgende plaats :

System/bibliotheek/coreServices/applications/DVD-speler.app

Ik neem aan dat je hem vandaaruit ook in je dock kan zetten.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door mowat.
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Johan op 29 februari 2020 om 14:33</p>
    Ja inmiddels was ik ook zover maar dan nog waarom is de app verdwenen bij de gewone apps ??

Omdat Apple hem op een andere plek heeft gezet. Vroeger stond hij inderdaad tussen de normale programma’s, maar sinds versie 10.weetikveel (al een aantal versies terug) is hij verplaatst naar ergens diep in het systeem. Ik vermoed dat dit ontmoedigingsbeleid is, en/of omdat huidige Macs geen optische schijf meer hebben en Apple niet zit te wachten op vragen als „Ik zie een DVD-speler-programma, wat moet ik daarmee?”

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 29 februari 2020 om 19:24</p>

<p class=”cite”>Johan op 29 februari 2020 om 14:33</p>

Omdat Apple hem op een andere plek heeft gezet. Vroeger stond hij inderdaad tussen de normale programma’s, maar sinds versie 10.weetikveel (al een aantal versies terug) is hij verplaatst naar ergens diep in het systeem. Ik vermoed dat dit ontmoedigingsbeleid is, en/of omdat huidige Macs geen optische schijf meer hebben en Apple niet zit te wachten op vragen als „Ik zie een DVD-speler-programma, wat moet ik daarmee?”

Ik zag dat in die folder wel meer apps staan:-) Lekker weer van Apple:-(  “We geven je apps, maar we hebben liever niet dat je ze gebruikt”

Bijdrager
    GoeieDag

Hij opent toch gewoon als je een DVD in het ding duwt?

Waar ‘iets’ staat, is dan niet van wezenlijk belang?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In principe niet. Maar er is ook nog zoiets als logica wat Apple wel eens over boord gooit.

Want als sinds dat het OS met een DVD overweg kan dit programma in de “programma” map staat en dan plotseling (ik geloof van af Mojave) enkele sub-mappen diep verstopt is in de systeem map dan is die logica ver te zoeken.

Bijdrager
    MrBelloNLD

vlc-player werkt wellicht beter? (en ook voor andere formaten)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Johan op 29 februari 2020 om 19:53</p>
    Ik zag dat in die folder wel meer apps staan:-) Lekker weer van Apple:-(  “We geven je apps, maar we hebben liever niet dat je ze gebruikt”

Zo te zien zijn dat allemaal programma’s die bedoeld zijn om indirect gestart te worden: als de Finder ontdekt dat je een DVD geplaatst hebt, bijvoorbeeld, of als je op „Over deze Mac” klikt in het -menu of dubbelklikt op een archiefbestand.

Bijdrager
    GoeieDag

In ‘CoreServices’ staan allerlei ‘services’, of zo je wilt ‘apps’ die af en toe nodig zijn als ondersteunende app, maar die je niet als stand-alone app zult gebruiken, zoals dat wel geldt voor bv Mail.ap, of een browser. Als je een DMG opent, ga je toch ook niet eerst op zoek naar Archiveringshulpprogramma (Archive Utility), deze openen en daarna je gewenste handeling uitvoeren? Dat geldt voor vele van dat soort handelingen, zoals HelpViewer, Installatieprogramma, Schermdeling, etc. Natuurlijk zijn er arbitraire beslissingen aan te wijzen. Tja.

De DVD player is iig ook geen iDVD meer, waar je ook zinnig in bezig kon zijn, zonder dat je een DVD geladen had. Deze stond dan ook wel in de map Programma’s. Ik denk dat jullie een beetje teveel aan dit programma denken.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>GoeieDag op 2 maart 2020 om 11:29</p>
    In ‘CoreServices’ staan allerlei ‘services’, of zo je wilt ‘apps’ die af en toe nodig zijn als ondersteunende app, maar die je niet als stand-alone app zult gebruiken, zoals dat wel geldt voor bv Mail.ap, of een browser. Als je een DMG opent, ga je toch ook niet eerst op zoek naar Archiveringshulpprogramma (Archive Utility), deze openen en daarna je gewenste handeling uitvoeren? Dat geldt voor vele van dat soort handelingen, zoals HelpViewer, Installatieprogramma, Schermdeling, etc. Natuurlijk zijn er arbitraire beslissingen aan te wijzen. Tja.

De DVD player is iig ook geen iDVD meer, waar je ook zinnig in bezig kon zijn, zonder dat je een DVD geladen had. Deze stond dan ook wel in de map Programma’s. Ik denk dat jullie een beetje teveel aan dit programma denken.

Bedankt voor de duidelijke uitleg:-)

Alleen gebruik ik de DVD player wel maar dan zonder fysieke DVD’s en met opgeslagen DVD-bestanden.

Maar goed ik weet nu waar ik het vinden kan dus “So far so good”

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het staat je uiteraard vrij om nu een alias in de programma map te zetten.

Bijdrager
    Ome Kor

Als je in de Programma-map een shortcut naar de DVD-player wilt, dan kun je dit met het volgende Terminal commando doen:

sudo ln -s /System/Library/CoreServices/Applications/DVD\ Player.app /Applications/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 2 maart 2020 om 11:29</p>
    De DVD player is iig ook geen iDVD meer

Dat is hij ook nooit geweest. iDVD was een programma om zelf video-DVD’s mee in elkaar te zetten, met films erop en een menu om die te kunnen starten. DVD-speler is nooit meer geweest dan wat de naam al aangeeft: een programma om video-DVD’s mee af te spelen.

<p class=”cite”>Ome Kor op 2 maart 2020 om 13:30</p>
    Als je in de Programma-map een shortcut naar de DVD-player wilt, dan kun je dit met het volgende Terminal commando doen:

sudo ln -s /System/Library/CoreServices/Applications/DVD\ Player.app /Applications/

Ten eerste: sudo is daar niet voor nodig, dus gebruik het niet — veel te gevaarlijk. Ten tweede: je kunt ook in de Finder de DVD-speler-app naar Programma’s slepen en de ⌥- en ⌘-toetsen ingedrukt houden terwijl je de muisknop loslaat, dat maakt een alias in de Finder in plaats van een Unix-symlink zoals bovenstaand commando.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.