12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Michel

[opgelost] DVD-speler app start niet op

L.S.,

Bij het opstarten van een DVD krijg ik de melding ‘DVD-speler is onverwacht gestopt’. Opnieuw openen geeft hetzelfde resultaat. Dit gebeurt sinds een crash bij het afspelen van een DVD enkele weken geleden. Sinds die tijd kan ik onder dit account de DVD-speler app niet meer opstarten. Het vreemde is dat op dezelfde computer (MacBook 12″, OS Sierra 10.12.3) de app wel opstart onder een ander gebruiker…

Is het mogelijk dat er een bitje is omgevallen bij de eerdere crash? Heeft de app een tijdelijk geheugen wat ik kan wissen? Ik kan de app niet herinstalleren omdat het deel uitmaakt van de standaardinstallatie.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    tarun

Ik zou zoeken in de Finder op DVD-speler. Dan kan je zien of er ergens cache staat.

Je kan ook een programma gebruiken daarvoor. Dan kan je ook in verborgen mappen zoeken. Mijn voorkeur daarvoor heeft EasyFind. Gratis en snel.

Bijdrager
    Michel

Beste Tarun,

Bedankt voor de tip. Via de Finder vind ik inderdaad nietsbijzonders, via de EasyFind app vindt ik meed bestanden. Ik heb het bestand ‘com.apple.DVDPlayer.plist’ onder het preferences directory en het bestand ‘com.apple.dvdplayer.sfl’ in het recentdocuments directory hernoemd om te zien of deze invloed hebben. Dit is helaas niet het geval. Buiten deze twee bestanden vind ik alleen mijn zoekopdrachten voor internet terug en mijn crash-reports onder het diagnostics directory.

Nog geen cache kunnen legen helaas… Weet jij of het mogelijk is om programma’s in een veilige modus op te starten?

Bedankt!

Bijdrager
    tarun

Ja, door je hele Mac in veilige modus op te starten. Die veilige modus kan je probleem zo wie zo verhelpen. Want dan worden allerlei caches geleegd.

Bijdrager
    Michel

Bedankt voor de tip! Ik heb het geprobeerd, maar in de veilige modus is het gebruik van de DVD-speler (en nog wat andere programma’s) volgens de toelichting van Apple geblokkeerd. Helaas heeft het geen effect gehad op het gebruik van de DVD-speler als ik weer normaal opstart…

Hmpf…

Heb je nog suggesties? Het blijft raar dat op dezelfde machine een andere gebruiker wel de DVD-speler kan opstarten. Dat lijkt toch te duiden op een log- of cachebestand wat dwarsligt.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Heb je al in schijfhulpprogramma gekeken? Misschien denkt het OS dat er nog een DVD in zit.

Bijdrager
    Michel

Ik heb wel even gekeken, maar OS ziet alleen mijn HD. Het probleem zit echt in de DVD-speler app. Deze start meteen al niet op, ongeacht of er een DVD aanwezig is of niet. Als ik een portable dvd-drive koppel ziet het systeem overigens wel de schijf. Het is het programma (DVD-speler) wat niet start.

Groet.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Volgens mij kan de DVD speler wel verwijderen. Je moet dan de rechten van het bestand aanpassen. Ik heb hier eerder een topic over het verwidjeren van iTunes gezien, waarin werd uitgelegd hoe dat preceis werkt.

En kijk anders hier even. Daar staan een andere manier om de app te verwijderen.

Of deze.

En hier hoe je DVD speler weer kan installeren.

Bijdrager
    Michel

Hi,

Bedankt voor de tips om de app te verwijderen, maar zelfs vanuit de terminal met een direct commando wordt dit niet toegestaan. (Ik moet wel een extra wachtwoord invoeren voor volledige toegang maar vervolgens krijg ik de melding: “operation not permitted”… Weet jij nog manieren om ‘hard’ cache bestanden te verwijderen van de DVD-speler app?

Bedankt!

Geblokkeerd
    SusanUSA

Hier staat de truc met de rechten aanpassen en daarna verwijderen. Dit is voor iTunes maar voor de DVD speler zal dat net zo werken.

Misschien kan je de melding “operation not permitted” oplossen met opnieuw opstarten of schijf EHBO / permissies herstellen / schijfherstel.

Misschien heb je hier iets aan m.b.t. de cache bestanden.

Bijdrager
    Michel

Hi Susan,

Een schouderklopje voor jou: het is gelukt!

Ik heb jouw tip gebruikt voor het legen van cache bestanden. ik heb daarbij onder [user]/library/application support/ het directory “DVD Player” hernoemd. Hij maakt dan bij het opstarten van de DVD-speler app een nieuw directory aan en het werkt nu!

Superbedankt! (het begon me al flink te irriteren…)

Groet,

Michel

Geblokkeerd
    SusanUSA

Leuk te horen dat het is gelukt.
    Graag gedaan. Kleine moeite.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.