13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    rikdertien

dvd-rw formatteren

Hallo ik heb gezocht ( en niet gevonden) hoe ik een dvd-rw moet formatteren?
    Waarschijnlijk via schijfhulpprogramma maar dan verder????

Bijdrager
    Yaris

Gelezen in de Mac Help:

[*:25f289aa1e]Dvd-rw-schijven kunnen aan beide zijden circa 4,7 GB aan gegevens bevatten. Als uw computer een Apple SuperDrive heeft, kunnen deze schijven worden gelezen, maar niet met Mac OS X worden beschreven. Dvd-rw-schijven kunnen opnieuw worden gebruikt. U kunt bestanden naar de schijf schrijven, deze vervolgens wissen en nieuwe bestanden naar de schijf schrijven (mits u over het juiste programma beschikt).
      [*:25f289aa1e]Cd-rw- en dvd-rw-schijven moet u wissen voordat u ze kunt hergebruiken. Dit kunt u doen in het programma Schijfhulpprogramma. Selecteer de schijf in de linkerkolom en klik op ‘Wis’.[/list:u:25f289aa1e]

Bijdrager
      coootju

Ik meen me te herinneren dat het wissen van RW’s alleen kon in Toast. Daarna her te gebruiken met alle software.

Groet, Marco

Bijdrager
      rikdertien

Hallo dit is wissen van schijven. Ik bedoelde formattere zodat je op een schijf kan beschouwen als een externe HD. Je kan er dan bestanden op en af zetten zonder dat je de schijf volledig moet wissen.
      Dit kon ik vroeger ( toen de dieren nog spraken) in windows.

Bijdrager
      Pieterr

Misschien heb je iets aan BurnAgain.

Bijdrager
      Yaris

En als je het met OS X zelf wil doen:

Cd-r’s voorbereiden voor herhaald beschrijven

Normaal gesproken, kunt u maar één keer gegevens branden naar een cd-r. Als u de cd-r echter brandt met Schijfhulpprogramma, kunt u deze instellen voor herhaald branden, zodat u er meer schijfkopieën op kunt branden. Er moet dan uiteraard wel voldoende ruimte vrij zijn op de cd-r.

[*:ee6ab4bce8]Maak in de Finder een map aan voor de sessie en sleep de onderdelen die u wilt branden naar de map.
        [*:ee6ab4bce8]Kies in Schijfhulpprogramma ‘Archief’ > ‘Nieuw’ > ‘Schijfkopie van map’. Selecteer vervolgens de map met de onderdelen en klik op ‘Open’.
        [*:ee6ab4bce8]Typ een naam voor de schijfkopie, kies een schijfstructuur en klik op ‘Bewaar’.
        Selecteer ‘Mac OS Uitgebreid’ om de cd-r verschillende keren te kunnen branden. Met andere structuren, zoals ISO, is dit niet mogelijk.
        [*:ee6ab4bce8]Als de schijfkopie voltooid is, selecteert u de kopie in Schijfhulpprogramma en kiest u ‘Schijfkopieën’ > ‘Brand’ of klikt u op ‘Brand’ in de knoppenbalk.
        [*:ee6ab4bce8]Plaats een lege cd in de optische-schijfeenheid.
        [*:ee6ab4bce8]Schakel het aankruisvak ‘Houd schijf beschrijfbaar’ in. Klik op het driehoekje in de rechterbovenhoek als deze optie niet wordt weergegeven.
        [*:ee6ab4bce8]Klik op ‘Brand’.[/list:o:ee6ab4bce8]
        U kunt later schijfkopieën toevoegen aan de cd door met de bovenstaande stappen een nieuwe schijfkopie te maken en deze naar de cd te branden. U kunt dit herhalen totdat er geen ruimte meer vrij is op de cd.

Bijdrager
        rikdertien

Hallo iedereen bedankt voor de hulp maar… ik ben er nog niet. Wat ik wilde weten of je een dvd-rw of cd-rw kon formatteren zodat het precies lijkt of je externeHD hebt waar je bestanden aan kan toevoegen maar ook kan van wissen.
        Rik

Bijdrager
        jeanien

open een terminal window.
        type:
        drutil erase quick
        Let op, als er een RW disc inzit wordt deze meteen overschreven.
        man drutil geeft meer informatie over het commando.

Bijdrager
        jeanien

open een terminal window.
        type:
        drutil erase quick
        Let op, als er een RW disc inzit wordt deze meteen overschreven.
        man drutil geeft meer informatie over het commando.

Bijdrager
        GoeieDag

Een topic van 10 (!!!) jaar oud over het schrijven van RW-DVD’s (!!!) oprakelen?

Man, laat je Terminal voor wat het is en ga lekker buiten genieten van het mooie weer, want je hebt duidelijk wat frisse lucht nodig.:mrgreen:

Bijdrager
        flierefluiter

Opmerkelijk op zijn minst.

Sleutelbeheerder
        Night
        rikdertien op 01 oktober 2007

maar… ik ben er nog niet. Wat ik wilde weten of je een dvd-rw of cd-rw kon formatteren zodat het precies lijkt of je externeHD hebt waar je bestanden aan kan toevoegen maar ook kan van wissen.

En dan ook nog niet eens antwoord geven op de vraag;-)

Inactief
        Anoniem

Geweldig, lezen is ook een kunst.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.