One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » DVD-ROM probleem Apple iMac G4/800

DVD-ROM probleem Apple iMac G4/800

Profielfoto van Dark_Austrian

Dark_Austrian op 08 september 2017 #

Onlangs heb ik voor een heel zacht prijsje een Apple iMac G4/800 (Flat Panel) (draaiend op OS X 10.4.6) op de kop weten te tikken.

Echter heb ik problemen met de Toshiba DVD-ROM (SD-R1312).

Deze:

– maakt enkel wat geluid als je drukt op de eject knop (toetsenbord en op het scherm).
– is met de hand open te forceren maar leest vervolgens geen schijven die je er in plaatst.
– is met wanneer open geforceerd wel weer te sluiten met gebruik van de eject knop.

Zijn hier oplossingen voor te verzinnen?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 08 september 2017 #

Gaat de lade wel open als je de muisknop ingedrukt houdt wanneer je de computer opstart?

Het zou kunnen dat de oplossing eenvoudig is, zoals bijvoorbeeld het schoonmaken van de DVD-speler, of misschien die te vervangen door een nieuwe. Mocht je er eentje hebben liggen, dan kun je allicht proberen de computer open te maken en een andere schijfeenheid aan de kabel ervan te hangen. Je zou dit moeten kunnen testen zonder de computer eerst weer helemaal dicht te maken.

Profielfoto van computer space

computer space op 09 september 2017 #

Haal een USB 3 BluRay drive van 15€, en doe geen moeite de interne nog aan de praat te krijgen. Update ook even naar 10.4.11

Dark_Austrian op 09 september 2017 #

De lade gaat niet open wanneer ik de muisknop ingedrukt houdt tijden het opstarten.

Heb al een externe drive had alleen hoop nog iets te kunnen met het interne ding.

Jakko Westerbeke op 09 september 2017 #

computer op 09 september 2017

doe geen moeite de interne nog aan de praat te krijgen.

Waarom niet? Het gaat hier om een apparaat dat voor computerbegrippen tegen antiek aanzit, dus hem weer in werkende staat brengen lijkt me een nuttige bezigheid. Je zegt toch ook niet van een auto uit 1965 waarvan de motor het niet meer doet, dat hij nog keurig bruikbaar is zolang je maar een triangel hebt om hem achter een moderne auto te slepen?:)

Dark_Austrian op 09 september 2017

De lade gaat niet open wanneer ik de muisknop ingedrukt houdt tijden het opstarten.

Dat klinkt dan als een hardwareprobleem.

Dark_Austrian op 09 september 2017

Heb al een externe drive had alleen hoop nog iets te kunnen met het interne ding.

Vervangen door een andere, zou ik zeggen. Of in elk geval de huidige eruit halen en kijken of er iets gebroken is, of dat er misschien (teveel) vuil tussenzit. Je kunt zo’n speler met een lade eenvoudig openmaken (ook wanneer er geen stroom op staat) door met een stukje ijzerdraad, b.v. een verbogen paperclip, in het gaatje aan de voorkant te drukken, waardoor je de vergrendeling ontgrendelt en de lade een klein eindje openspringt. Je kunt hem dan gewoon opentrekken, tegen de weerstand in die je zult voelen vanwege het mechaniek — dat kan geen kwaad.

Dark_Austrian op 11 september 2017 #

Wat betreft dat paperclip gebeuren, op deze iMac (meer specifiek, de Toshiba DVD-ROM (SD-R1312)) heb ik geen gat kunnen ontdekken. Sowieso is er niets te zien van een ingang als je de DVD-ROM in de iMac op z’n plek laat. Dat vind ik vrij frappant, ik ben opgegroeid met het idee een schijf makkelijk te verwijderen is met de paperclip truc.

Profielfoto van mac1sc00l

mac1sc00l op 12 september 2017 #

Hi, ik heb een defecte 17″ ( display defect ), maar de ingewanden zijn nog wel goed. Interesse ?

Jakko Westerbeke op 12 september 2017 #

Dark_Austrian op 11 september 2017

Wat betreft dat paperclip gebeuren, op deze iMac (meer specifiek, de Toshiba DVD-ROM (SD-R1312)) heb ik geen gat kunnen ontdekken.

Dat lijkt hier te zitten:

Dark_Austrian op 11 september 2017

Sowieso is er niets te zien van een ingang als je de DVD-ROM in de iMac op z’n plek laat.

Ik weet niet precies hoe het in een iMac G4 zit (ik heb er zelf geen:( ) maar de kans is groot dat Apple er een extra klepje voor gedaan heeft, of dat het door de buitenste kast van de iMac niet te zien is. Uitbouwen zou antwoord moeten geven, lijkt me.

Dark_Austrian op 14 september 2017 #

Hmmm, ik heb blijkbaar zo lang met de lade gespeeld (ook open gehad terwijl de G4 uit stond) dat deze nu weer op en dicht gaat met de eject knop. Hij leest dan weer niets …

Dark_Austrian op 14 september 2017 #

Een dvd las hij net wel! Benieuwd waar de grens ligt.

Over dit topic

Gestart op 08 september 2017 door Dark_Austrian

Laatste reactie door Dark_Austrian

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?