12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    elpaso

DVD-R versus DVD+R

Welk type DVD kan ik het beste branden via iDVD +R of -R.
    Ik werk met G5 iMovie6

Bijdrager
    hobbes2210

Het hangt af van je brander.

Vroeger konden de Macs alleen maar -R branden.
    Voor de compatibiliteit met standalone spelers is het geen enkel probleem, +R of -R

Bijdrager
    1984

Het beste met DVD-R

Bijdrager
    KarelWillem

Ik schreef altijd dvd-r omdat mijn huiskamer speler niet anders wilde lezen.

Verder maakt het echter geen moer uit.

Ik gebruik nu standaard altijd double layer, omdat die gewoon altijd goed werken.

Bijdrager
    computer space

Nederland holt achter DVD+R aan, omdat….. natuurlijk de prijs beter is. Een of andere pipo heeft in ons land bedacht dat op -R meer films worden gekopieerd dan op +R en daarom is hier de thuiskopietax op +R lager!
    Duitsers doen uberhaupt niet moeilijk over thuiskopien dus daar is alles nog goedkoper 1 pot nat. Ik heb zelf betere ervaring met -R omdat +R nooit wilde bakken met buffer-underrun preventie, maar dat kan wellicht met de nieuwe brander in mijn mini ook weer met +R schijven.

Bijdrager
    1984
    ”KarelWillem”

IIk gebruik nu standaard altijd double layer, omdat die gewoon altijd goed werken.

Maar worden die wel op andere (huiskamer ) spelers gelezen.???

Bijdrager
    Mattnh

Vast wel.
    De schijven zijn vooral duurder.

Bijdrager
    stopa

En ik heb hier een hoop schijven liggen van Sony +R die ik wel kan branden op mijn G5 dual 1,8 één keer kan mounten en daarna worden ze nooit meer door mijn G5 herkend en op het bureaublad geplaatst.
    Schijnbaar is er dus wel verschil tussen +R en -R schijfjes branden of op z’n minst een verschil in merken of misschien kwaliteit.

Moderator
    unSOUND
    ”stopa”

Schijnbaar is er dus wel verschil tussen +R en -R schijfjes

-R wordt over het algemeen vaker goed herkend dan +R.

”stopa”

op z’n minst een verschil in merken of misschien kwaliteit.

Daarom hebben we ook topics als deze:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=8320

:wink:

Bijdrager
    Mr Macintosh

Nou ik heb ook eens in pcmagazine gelezen, dat DVD-R op dit moment geen verantwoordelijke keuze voor archivering. Het blijkt dat de houdbaarheid van -R minder is dan +R. Daarom raad ik je gewoon +R aan.

Tenzij je nog veel oude DVD spelers hebt, of oude macs met een DVD speler en die je ook nodig hebt. Maar nieuwe spullen doen we gewoon goed met +R.(bij mij dan)

Moderator
    unSOUND
    ”Mr

Het blijkt dat de houdbaarheid van -R minder is dan +R. Daarom raad ik je gewoon +R aan.

+ of – R is een type van formatteren. Dat heeft NIKS met de houdbaarheid te maken, Die hangt af van het merk lege DVD, en de gebruikte laser. Dus het merk en type van de DVD brander, de brandsnelheid, en hoe je hem bewaard zijn van invloed.

Bijdrager
    elpaso

Heb inmiddels met succes DVD +R gebrand. Na branden krijg ik hem niet meer in de G5 aan de praat. Scherm bevriest en vraagt om herstart.
    Wel leesbaar in losse DVD speler.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.