15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Marco71

DVD-R en DVD+R, hoe zit het nou?

Hallo,

Ik ben bezig met een DVD project en wil even wat zaken helder voor de geest krijgen. Hoe zit het nou met DVD-R en DVD+R? Is een eenmaal gebrand schijfje nog steeds ‘min’ of ‘plus’ of maakt het voor de ontvanger van het schijfje geen verschil meer en kan de DVD in elke speler/computer worden afgespeeld?

Marco

Bijdrager
    Liam

Volgens http://www.dvdrhelp.com/dvd kan DVD-r op dit moment gelezen worden op 93% van de DVD-spelers en DVD+r op 87%.
    Vooral spelers van de eerste generatie konden er helemaal niet mee overweg.
    Voorzover ik weet doet een +r het niet in alle Mac’s.
    Ik kreeg kortgeleden een op een Mac gebrande DVD (met ?-logo) in handen die het op geen enkele andere machine deed.
    Het blijft voorlopig nog een kwestie van ‘eerst even testen’.

Bijdrager
    Liam
    ”Liam”

?-logo

een Apple-logo dus.

Bijdrager
    Toon.B

theoretisch zou een gebrande DVD-R hetzelfde moeten zijn als een gebrande DVD+R…

…in de praktijk ligt het toch iets ingewikkelder…

Ik heb onlangs 32 exact dezelfde DVD’s gebrand en getest op diverse TV-DVD-spelers en PC’s en mijn bevindingen zijn nogal interessant :

[ ik heb de DVD-opmaak in DVD Studio Pro gedaan, additionele ‘CD-rom’-data toegevoegd in Toast 6 en gebrand met Toast 6 in UDF-format ; 18 Imation DVD-R’s gebrand en 11 Memorex DVD+R’s, 1 Philips DVD+R, 1 Philips DVD+RW en 1 Imation DVD-RW ]

Zaken die van grote invloed zijn op de compatibiliteit :
    – keuze tussen DVD-R en DVD+R, met name bij oudere afspeel-apparaten
    – de up-to-date-heid van de afspeelapparatuur

Wil je zo goed mogelijke compatibiliteit met stand-alone TV-DVD-spelers :
    – kies dan voor DVD+R, die doen het in bijna 99% van de gevallen
    (DVD-R’s doen het maar in ca. 60% van de gevallen)
    – kies niet voor DVD+RW of DVD-RW, die doen het alleen bij hele nieuwe spelers
    – brand je DVD’s in UDF-format

Wil je zo goed mogelijke compatibiliteit met Windows PC’s :
    – zorg dan dat de PC up-to-date is :
    — installeer de nieuwste firmware en/of drivers voor de DVD-drive
    — kies voor WinDVD-afspeelsoftware versie 5 (versie 4 geeft meer problemen, maar is nog altijd beter compatible dan Windows Media Player)
    – check met een voorbespeelde DVD of de PC uberhaupt in staat is om DVD’s af te spelen (sommige PC’s-van-de-zaak hebben een DVD-drive en afspeelsoftware geinstalleerd, maar kunnen vanwege ‘vreemde’ permissies en slechte drivers/firmware geen DVD-video’s afspelen…)
    – kies bij voorkeur voor DVD+R als je weinig tot geen info hebt over de Windows-PC die het moet gaan afspelen, dan heb je grotere kans op compatibiliteit (als de PC helemaal up-to-date is heb je evenveel kans met DVD+R als met DVD-R)
    – kies niet voor DVD+/-RW’s
    – brand je DVD’s in UDF-format

Wil je zo goed mogelijke compatibiliteit met Mac’s :
    – zorg dan dat de Mac up-to-date is :
    — installeer de nieuwste firmware en/of drivers voor de DVD-drive
    — installeer de nieuwste versie van OSX (of evt. OS9)
    – kies bij voorkeur voor DVD-R (bij DVD+R komt het soms wel eens voor dat de Mac alleen de data kan lezen en toch de video niet kan afspelen omdat OSX’s DVD Player nou eenmaal een voorkeur heeft voor DVD-R ; OSX is wat dat betreft minder compatible dan OS9)
    – je kunt ook DVD+/-R(W) keizen, maar waarom zou je ??
    – brand je DVD’s bij voorkeur in UDF-format

Zaken die weinig tot geen invloed blijken te hebben op de compatibiliteit :
    [ de ‘experts’ zijn dit niet met me eens, maar uit mijn eigen tests blijkt geen significant verschil ]
    – de snelheid waarop je brand (4x snelheid geeft net zulke onvoorspelbare uitvallers als 2,4x of 2x of 1x snelheid…)
    – de prijs-klasse van de DVD+/-R disks (gerenomeerde merken hebben ook ‘uitval’)

Kortom :
    als de afspeel-apparatuur niet up-to-date is blijft het een gok of de DVD+/-R die je hebt gebrand wel compatible is…

voorbeeldje :
    Ik had 4 DVD-R’s die het mijn OSX-Mac, mijn oude Philips DVD-speler en mijn oude WindowsMe-PC probleemloos deden, ik verwachtte dus dat ik op een gloednieuwe WindowsXP-laptop hetzelfde positieve resultaat zou krijgen, maar nee : 3 stuks waren volledig compatible en 1 weigerde volledig, die werd niet herkend…
    …maar van de DVD’s die het in de WindowsMe-PC niet deden, deden bijna de helft het wel in de WindowsXP-laptop…
    …geen peil op te trekken dus…

interessante links :

Als je de compatibiliteit van TV-DVD-spelers wilt (laten) checken :
    http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

Als je de kwaliteit van DVD+/-R-media wilt checken :
    http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    Liam

WOW, wat een test!
    Ik heb twee discussiepuntjes:
    Een eenmaal gebrande dvd bevat weliswaar dezelfde dvd-video-structuur, maar hoe zit het met het allereerste regeltje? Ik bedoel het bestandje waaraan een brander herkent of er een -r of +r in zit. Wordt deze ‘partitie’ onzichtbaar of blijft ie functioneel?
    Ik neem aan dat die 99% en 60% de uitkomst is van uitsluitend jouw test. Hoe goed die ook mag zijn, het gaat toch om relatief kleine aantallen. Ik denk, of vermoed, dat gezien het feit dat -r eerder op de markt kwam er daarom meer hardware-dvd-spelers in omloop zullen zijn die al wel -r accepteren, maar nog geen +r. Maar misschien heb ik het fout, ik sta open voor nieuwe inzichten.

groet,
    Liam

Bijdrager
    Webarcher

Was het toch niet zo dat DVD-r juist meer compatibel is met consumenten DVD spelers dan DVR+r?
    Dat heb ik altijd gehoord en gelezen. Ook van winkeliers en de DVD groothandel.

Jeroen

Bijdrager
    Rico Royal

DVD+R voldoet niet aan de gestelde normen van het DVD forum. Dit forum heeft de normen opgesteld voor alle DVD varianten zoals: DVD video, DVD Ram, DVD-R, DVD- audio enz.

De DVD+R is (volgens mij) door Philips uitgevonden met als doel deze te gebruiken in standalone DVD recorders.
    Er zit een soort groef op met tijdcode die er voor zorgt dat je geen tijdcode onderbrekingen krijgt als je een aantal keren start en stopt tijdens een opname. Hierdoor krijg je beter afspeelbare DVD’s dan bij het gebruik van DVD-R. De standalone spelers gebruiken overigens eigenlijk altijd DVD+RW.

Het grappige is (althans volgens mijn informatie) dat de DVD+R(W) in meer spelers is af te spelen dan de DVD-R. Dit ondanks dat hij niet aan de opgestelde normen voldoet.

Dit zou dan weer kloppen met de hierboven beschreven test.

Rico

Bijdrager
    Triumph

Zelf heb ik eind vorig jaar ook een groot aantal ‘familie’ DVD’s gebrand.
    Uitkomst was: (wat het beste werkte voormij)
    Ritek 04 (Traxdata -R 4x)
    Beste speler Sony DVP 330 NS
    Deze Sony pakte ALLE DVD’s met en zonder label -R +R -RW +RW
    Diverse goedkope -R werkte alleen in mijn eigen DVD speler en niet (zeker met label) in andere.
    Slechste DVD speler was een JVC (ik weet type niet meer) maar hij at alleeen DVD-R(W) van 14 euro en gelukkig de Traxdata -R 4x.
    Goedkope DVD spelers van ca. 49 euro zijn zo slecht nog niet mbt compabiliteit

En het DVD forum heeft alleen het -R formaat erkent en NIET het +R formaat

Bijdrager
    Toon.B

DVD-R is het systeem dat ontwikkeld is door JVC (en anderen)
    DVD+R is het systeem dat ontwikkeld is door Philips (en door anderen is overgenomen)

Sony was een van de eerste die zowel DVD-R als DVD+R compatibele spelers heeft ontwikkeld

DVD+R is oorspronkelijk bedoeld voor TV-DVD-spelers en pas later ook toegepast voor computers, eigenlijk is het het ‘betere’ (snellere, betrouwbaardere) systeem

DVD-R is met name in het Verre Oosten snel opgekomen en daarna ook ‘breed’ geaccepteerd/overgenomen in de USA

In Europa (en speciaal ook in Nederland) is DVD+R door de dominante positie van Philips voor TV-DVD-spelers eigenlijk altijd het dominante systeem geweest…

Voor computers was het in Europa echter wat meer ‘mixed’ verdeeld tussen DVD-R en DVD+R

Apple heeft als USA-bedrijf echter gekozen voor DVD-R ; Apple’s prioriteit ligt dan ook nog altijd bij DVD-R

Hoewel de allerrecentste DVD-spelers noch met DVD-R noch met DVD+R problemen hebben, zowel voor TV-DVD-spelers als voor computers,,,
    …is dat voor oudere DVD-spelers (jammergenoeg) niet het geval…

die ontwikkeling is echter pas heel recent…

…dat maakt het verhaal in Europa (en met name in Nederland) zo tweeslachtig :

‘Nederlandse’ TV-DVD-spelers hebben een voorkeur voor DVD+R
    ‘Nederlandse’ Mac’s hebben een duidelijke voorkeur voor DVD-R
    en ‘Nederlandse’ PC’s hebben een minder voorspelbare voorkeur

[ dus… Webarcher : het verhaal dat je gehoord hebt geldt voor de amerikaanse markt, maar in Nederland ligt het iets genuanceerder – vergeet niet dat jij als Mac-gebruiker over het algemeen meer verstand van dit soort zaken hebben dan de gemiddelde electronica-verkoper ; die laatste heeft nl. -begrijpelijkerwijze- veel minder praktische kennis en is zeer geneigd een mooi verhaal van de fabrikant na te praten, en die fabrikant vindt het wel zo prettig om in ‘universele waarheden’ te praten en de nuances ‘onder het tapijt te moffelen’… ]

…fabrikanten zijn echter altijd erg terughoudend geweest in het opgeven van de compatibiliteit van hun DVD-spelers…

stok-oude Philips TV-DVD-spelers kunnen bijvoorbeeld volgens de specificaties noch DVD-R noch DVD+R lezen, maar in de praktijk kunnen ze
    vaak toch zowel DVD+R als DVD-R lezen…
    …maar niet ‘gegarrandeerd’ ; ze kunnen niet ‘iedere’ DVD+R of ‘iedere’ DVD-R lezen…
    …maar omdat DVD+R het Philips-systeem is heb je wel een duidelijk grotere kans op compatibiliteit met DVD+R met een stok-oude TV-DVD-speler…

vandaar dat je beter op de site van DVDRHelp kunt kijken naar de compatibiliteit van een TV-DVD-speler (dus aan de hand van gebruikerservaringen) dan op de site van de fabrikant (die is extreem terughoudend)…

Verder is er nog een verhaal dat je op DVD+R het ‘herken-stukje’ zou kunnen ‘om-branden’ naar ‘voorbespeelde DVD’ (= DVD-rom)…
    …onder OSX lukt dat (vooralsnog) echter alleen met op Ricoh gebaseerde DVD+R branders (dus geen DVD+/-R branders)…

…ik heb het zelf niet kunnen testen omdat ik een DVD+/-R brander heb, maar meer info hierover kun je vinden op deze webpagina :

http://www.plak.net/dvdplustool/

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    Marco71

Okee, is mijn conclusie dan juist dat als ik een DVD wil branden die het in zoveel mogelijk stand-alone DVD spelers moet doen, ik DVD+R moet branden?

Dan nog een praktische vraag: als ik een DVD-R heb gebrand (ik heb in mijn Mac alleen de standaard Pioneer 103 DVD-R brander), kan die dan door een collega (met DVD+R brander) gekopieerd worden naar een DVD+R of is dat niet zo simpel?

Marco

Bijdrager
    japser909

DVD +r wordt de standaard, nu niet meer over zeiken !!!

:evil: :lol: :wink:

:apple: logo op dvd gheghege

Bijdrager
    Toon.B

beste Marco / Bonnie72,

DVD+R is het meest safe als je maar budget hebt om 1 DVDtje te branden,

(test ‘m dan wel even op een PC en een TV-DVD-speler voor je ‘m weggeeft)

Mocht je er financieel beter voor staan, dan is het als je zo compatible mogelijk wilt blijven het meest safe om dezelfde DVD-content op een DVD+R en op een DVD-R te branden en die samen in een doosje te stoppen…

…als je dan nog zekerder van je zaak wilt zijn, moet je zorgen dat je beide DVDtjes hebt getest op een Mac, een PC en een TV-DVD-speler…

…en als je dan nog zekerder wilt zijn, dan stop je in datzelfde DVD-doosje ook een PC/Mac-hybride CD-R met daarop alle ‘extra’ content van de DVD (dus alles behalve de VIDEO_TS en de AUDIO_TS map)…

…en als je dan helemaal paranoia bent doe je er ook nog een hybride CD-R bij met de preview-filmjes van je video-content als .AVI-filmpjes…

…maar dan ga je wel heeeeel ver…

Succes !!
    Toon.B

Bijdrager
    Marco71

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga voor DVD+R.

Marco

Bijdrager
    Dick de Roos

Bar interessant allemaal! Ik ben weer een stuk wijzer geworden, maar (nog) meer in verwarring.
    Maar nu?
    Ik heb een iMac met een Pioneer 106-brander erin die, als ik de verhalen mag geloven wel via Toast 6.x een DVD+R wil branden.
    Maar wat nu als ik via iDVD 04 een filmpje wil maken?
    Volgens mij pakt die alleen DVD-R. (??) Of snap ik er nu helemaal niets meer van.:o

Best wel een goede uitvinding die DVD:x

Bijdrager
    COHNY

Nu ik,

Ik wil dus met mij G5 (superdrive) een dvd branden op een DVDRW. ik kan dus het beste een + nemen?

En hoe weet ik zeker of hij in mijn dvd speler werkt? (bij mij tv)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.