15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    antje

DVD-R en DVD-RW

Hoi!

Nou, Antje weer in de bocht….
    Ik heb iets zo stoms!
    Snap er niks van!

Want: als een een bestand van mijn harde schijf (Powerbook G4)
    dan gebruik ik I-dvd.
    Nou, als ik een lege DVD-RW (rewritable dus…) er in doe, spuugt ie hem er gelijk weer uit! Maar…………… als ik een DVD-R er in doe, is het geen probleem!
    Maar ik wil juist zo graag de RW gebruiken!
    En ja, het zijn allemaal -dvd’s… voor de Mac..

Wie heeft het antwoord??!!

Bedankt alvast!
    Liefs,
    Antje

Moderator
    unSOUND

iApps zoals iMovie, iDVD en iTunes ondersteunen alleen DVD-R, ook al kan je brander wel DVD-RW aan. Daarvoor is externe software nodig zoals Toast. Op de support site van Apple staat dit:

”Apple.com”

DVD-RW is a rewriteable format (similar in nature to CD-RW). DVD-RW has a read-write capacity of 4.7 gigabytes per side. It can be rewritten up to about 1000 times. Both DVD-R and DVD-RW were developed and approved by the DVD Forum (http://www.dvdforum.org), of which Apple is a member.

The SuperDrive can use DVD-RW discs. Mac OS X can write to DVD-R General Media discs, which are not rewriteable. Roxio’s Toast 5 Titanium and Charismac’s Discribe 5 can write to DVD-RW discs. Contact Roxio and Charismac for additional information.

Once written, DVD-R and DVD-RW discs can be used in many different drives and players. The DVD Compatibility page (http://www.apple.com/dvd/compatibility) only lists players compatible with DVD-R discs. Because of differences in DVD-R and DVD-RW media, not all players that read DVD-R discs will read DVD-RW discs. Check with the player manufacturer for DVD-RW compatibility information.

Bijdrager
    antje

Bedankt voor het antwoord!
    Ik ga er naar zoeken op Internet…………..

antje

Moderator
    unSOUND

Graag gedaan! :apple:

Bijdrager
    Steves lovechild

Wat ook kan is na de brandopdracht in iDVD eerst een DVD-R er in doen en gelijk daarna verwisselen met een DVD-RW.(van gelijke snelheid) Dan hou je hem voor de gek en brand hij keurig op de DVD-RW. Aan Toast i.c.m. iDVD heb je weinig. iDVD bouwt geen Video-TS folder die Toast kan branden. En Toast 6 kan weliswaar zelfstandig een DVD maken, maar dat is geen vergelijking met iDVD qua mogelijkheden en smoelwerk. Erg magertjes die Toast 6. Wil je echt professioneel met DVD gaan werken, kijk dan eens naar DVD Studio Pro 2. Werkt net als iDVD met templates die je echter geheel naar eigen hand kunt zetten. En de bijgeleverde ‘Compressor’ kan veel mooier een doeltreffender coderen dan iDVD. Je kunt met Compressor, doordat je met 2-pass VBR werkt, een DVD van 2 uur maken die er beter uit ziet dan de beste (60 minuten stand) van iDVD. Uiteraard met Toast ook op een DVD-RW te branden. Maar ja, kost wel wat centjes…

SLC

Bijdrager
    macpro

Je kunt vanuit iMovie wel rechtstreeks op DVD-RW branden, maar dan moet je wel de boel belazeren.
    Stop er een DVD-R in zodra je wilt gaan branden.
    iMovie gaat dan wat rommelen en accepteert de DVD.
    Dan haal je de DVD eruit met de eject-toets en stop je de DVD-RW erin.

That’s it!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit geprobeerd heb, dus ik weet niet zeker wanneer het switch-moment is.

Kwestie van proberen dus.

Bijdrager
    Steves lovechild
    ”macpro”

Je kunt vanuit iMovie wel rechtstreeks op DVD-RW branden, maar dan moet je wel de boel belazeren.

That’s it!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit geprobeerd heb, dus ik weet niet zeker wanneer het switch-moment is.

Kwestie van proberen dus.

Ik neem aan dat je iDVD bedoelt. iMovie kan niet branden:wink:
    Het juiste moment is wanneer je de voortgang van de verschillende stadia ziet verschijnen.

Bijdrager
    macpro
    ”Steve’s

Ik neem aan dat je iDVD bedoelt. iMovie kan niet branden:wink:
    Het juiste moment is wanneer je de voortgang van de verschillende stadia ziet verschijnen.

:oops: Je hebt gelijk. Ik bedoel ook iDVD.

Bijdrager
    antje

Nou, word weer helemaal verwend met jullie adviezen!
    Ik ga er gelijk mee aan de gang!

Bedankt!!! Super!
    Liefs,
    Antje

Bijdrager
    antje

eeeh, wat ik mij toch afvraag:

Een beschreven DVD RW leest ie dus wel zonder problemen????

doeoeoeoei
    Antje

Bijdrager
    macpro

Ja hoor, maar daar kom je op korte termijn zelf achter! :P

Stop de DVD-RW die je zelf gaat bakken na afloop maar weer in je Mac, dan wordt die netjes gelezen.

Bijdrager
    montysamoerai

That’s it!

Werkt deze truuk enkel met iDVD 3.0 of kan dit ook met iDVD 2.01 ?

Bijdrager
    macpro

Geen idee.
    Ik heb het alleen geprobeerd met iDVD 3.

Probeer het maar eens en laat het resultaat hier weten.

Bijdrager
    Steves lovechild

Geen enkel probleem. Jaren geleden gebruikte ik het al onder versie 1.
    Verwissel de schijf pas als je de voortgang van de stadia ziet, zoals ik meldde. En niet eerder.

Bijdrager
    montysamoerai

Bedankt voor de snelle respons! Het werkt inderdaad ook met versie 2.01! Toch ben ik over de kwaliteit van iDVD niet zo tevreden. Ik vind het beeld van iDVD (kwaliteit 60 min) eerder “schokkerig” en zeker niet beter dan de freeware ffmpegX encoder.
    Ter vergelijking heb ik mijn project teruggeschreven naar de DV-tape van mijn camera en vervolgens het afgewerkte project opgenomen met mijn Philips R75 DVD-recorder, wat resulteerde in een mooier resultaat.
    Ik ben overtuigd dat de aanschaf van DVD Studio Pro 2.02 zeer gerechtvaardigd is, als men echt “kwaliteit” wil…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.