13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MDW

DVD kopie maken

Ik beschik over een iMac (Mojave / 10.14.6) en zou mijn DVD’s willen kopiëren.

Op mijn iMac zit geen DVD-apparaat, maar stel dat ik een losse DVD-speler aansluit via USB, kan ik dan van mijn DVD’s via het hulpschijvenprogramma schijfkopie’s (vroeger waren dat IMG-bestanden) maken? Die kan ik dan nog via de DVD-Player-app die nog steeds aanwezig is op Mojave gemakkelijk weergeven.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ja dat kan, of de speler in- of extern is maakt voor de Mac niet uit.

Bijdrager
    Hansi2124

Mij  antwoord was niet van toepassing

Bijdrager
    MDW

OK, dat een externe player zou werken op mijn iMac leek me evident, maar als ik nu mijn hulpschijvenprogramma bekijk zie ik niets dat verwijst naar het maken van een schijfkopie.

Of komt dit maar tevoorschijn als er effectief een DVD aangesloten is?

Of moet ik dan externe software gebruiken?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ik heb een menu-item ‘File’ -> ‘New Image’ in Disk Utility (Engelse versie). Als ik een DVD speler aansluit mét DVD erin (een DVD met foto’s in dit geval) komt er in het uitklapmenu de optie om van de DVD inhoud een image te maken. Zie plaatje.

Bijdrager
    sedikit

Dat kan ook met de (gratis) Burn (na installatie Brand):

https://burn-osx.sourceforge.io/Pages/English/home.html

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Goeie tip, nóg makkelijker zelfs. Ik dacht dat je daar alleen mee kon branden maar een image van een schijf maken kan inderdaad ook 👍🏻. Sowieso een aanrader dat programma. Althans, voor wie dat nog doet, DVD’s branden.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Wat voor dvd’s zijn dat? Commerciële? Die zijn niet zomaar te kopiëren, daar moet je wat meer moeite voor doen.

En wat is je uiteindelijke doel? Alleen films afspelen, dus geen (kopie) dvd’s branden? Dan is het rippen naar mp4 met HandBrake een betere optie. Je moet dan wel libdvdcss downloaden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door iKweethetbeter. Reden: Eerste link
    Bijdrager
    KarelWillem

Als het commerciële DVD’s zijn is downloaden een stuk eenvoudiger dan dat. .;)

En vaak (altijd?) is de kwaliteit dan nog beter ook.

Maar topicstarter heeft het over ‘mijn DVD’s, dus we gaan er maar vanuit dat het privé-opnames zijn.

Bijdrager
    sedikit

@iKweethetbeter,

is die link van libdvdcss niet voor Windows ( This repository hosts the compiled libdvdcss-2.dll for Windows.)?

Sleutelbeheerder
    Night

Klopt en klopt niet. Voor de Mac heb je ook libdvdcss nodig om encrypted DVD’s te kunnen rippen, verkrijgbaar via de Videolan website (bekend als de makers van VLC). Maar je zou theoretisch ook gewoon de Windows DLL files kunnen gebruiken/importeren.

Bijdrager
    TheBigZ

Night op 9 januari 2021 om 00:50

Maar je zou theoretisch ook gewoon de Windows DLL files kunnen gebruiken/importeren.

Waar je praktisch geen drol aan hebt als je macOS gebruikt.

Bijdrager
    sedikit

Waar is de TS?………😞

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.