6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mactheo

DVD Frankrijk

bonjour,

Als ik via iMovie en iDVD een DVD brand is deze dan in Frankrijk op een standaard DVD speler af te spelen ?
    Ik denk zelf dat het wel lukt maar een kennis had bedenkingen omdat ze in Frankrijk volgens hem het secam tv-systeem hebben en wij het PAL systeem.

Merci,
    Theo

Bijdrager
    tijs

ik meen mij vaag te herinneren dat Pal en Secam evenveel lijnen hebben en zo en dat dat dus wel ok is, maar het is misschien handiger even te wachten op iemand die het ├ęcht weet.

Bijdrager
    KarelWillem

Even denken hoor… bij commerci├źle DVD’s wordt er vaak gecombineerd met de Franse taal. Zou dus moeten kunnen.

Regio 1 DVD’s uit Amerika kunnen wij op een regiovrije speler toch ook gewoon kijken hier in Nederland (terwijl ze daar NTSC, ip.v. Pal hebben).

Volgens is het DVD-formaat dus universeel uitwisselbaar ongeacht het tv-systeem.

Bijdrager
    Steves lovechild

Of die PAL-DVD in Franrijk zal werken heeft niets met regio codes te maken, omdat iDVD DVD’s maakt die in alle regio’s af te spelen zijn. De TV norm (SECAM-Systeme Electronique Couleur Avec Memoire ook wel spottend ‘Supreme Effort Contre L’Americain’ genoemd) is inderdaad iets anders. De kleursynchronisatie verschilt van PAL. (Wordt behalve in Frankrijk ook gebruikt in Oost-Europa en Afrika.) Maar aangezien de meeste TV’s PAL/SECAM zijn, is afspelen geen probleem. Mocht het een SECAM-only TV zijn, dan is het beeld zwart-wit. Afspelen op een computer kan in Frankrijk altijd, omdat dat niets met een TV systeem te maken heeft.

Bijdrager
    2manydjs

Het kan dat ik me vergis, maar mijn ouders hebben een hoop franse DVD’s en volgens mij zijn die gewoon allemaal PAL.
    Ze worden iig gewoon afgespeeld bij mijn ouders.
    Ik kijk vanavond wel even wat voor systeem het is.

Bijdrager
    iljitsch

Ze zetten weliswaar “PAL” of “NTSC” op de DVD maar dit is onzin want dit zijn manieren om kleur in een analoog videosignaal te krijgen. Op de DVD is het allemaal digitaal in MPEG-2 formaat dus dat heeft hier niks mee te maken.

Wat wel belangrijk is is dat in PAL-landen we met 25 beeldjes per seconde werken en in NTSC-landen met 30 (nouja, 29,97). Een PAL DVD heeft dus video in 25 fps en een NTSC in 30 fps. (En voor het gemak is film 24.)

Als je een PAL DVD op een hier gekochte DVD-speler afspeelt worden er 25 beeldjes per seconde gedecodeerd met een PAL kleursignaal. Speel je een NTSC DVD af dan worden het 30 beeldjes per seconde (dit is niet makkelijk te converteren) maar het kleursignaal blijft wel PAL omdat dit nu eenmaal de analoge electronica is die in de speler zit. Niet te oude televisies hebben hier geen problemen mee, die pakken die 30 fps wel.

Een Franse DVD-speler maakt in plaats van een PAL kleursignaal een SECAM kleursignaal. Een PAL DVD wordt dus SECAM op 25 fps, wat precies is wat een Franse televisie verwacht. Een NTSC DVD wordt SECAM op 30 fps wat waarschijnlijk ook wel werkt.

Het mooist is het om gewoon al die PAL/NTSC/SECAM ellende over boord te gooien en een DVD-speler te nemen met RGB output. Hierbij heeft iedere primaire kleur z’n eigen kabeltje en dus geen gezeur meer met kleursignalen die alleen maar uitlopen. Of afspelen op je Mac, heeft hetzelfde effect. :-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.