4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    martijn888

DVD > ?DV? > iDVD

Ik heb een DVD met daarop een aantal filmpjes die ik met iDVD 4 in een compilatie wil verwerken tot een nieuwe DVD.
    Ik heb ervaring met DVDBackup en divxray, maar de output dvx weer omzetten via QT en importeren in iDVD lijkt me wat teveel kwaliteitsverlies opleveren.
    Weet iemand iets slimmers? naar DV bijvoorbeeld?

Uit het resultaat bestand wil ik vervolgens fragmenten knippen en plakken in een nieuw bestand. Hoe doet ik dat t handigst?

Martijn

Bijdrager
    Liam

Voor mij is de DVD een eindproduct, als laatste stap in het videotraject dus. Als ik wijzigingen in het programma wil val ik terug op de montage. Meestal betekent dat opnieuw inlezen van de master, de best mogelijke tape-versie van de montage.
    Heb je geen master, dan zit er niet veel anders op dan te converteren naar een monteerbare standaard. Divx valt m.i. af omdat de compressie meestal groter zal zijn dan bij MPEG2. DV zou inderdaad het meest bruikbaar zijn.
    Ik heb dit ook nog maar één keer hoeven doen voor iemand die een onleesbare DVD had gemaakt (toevallig op een Mac, fout in de menustructuur denk ik). Toen deed ik dat (mag ik vloeken in de kerk?) op een PC met een Matrox real time kaart en Premiere. Via DVD2AVI en nog een paar freeware app`s kreeg ik een monteerbaar videobestand, maar niks real time meer in Premiere.
    Hoe het op de Mac moet weet ik helaas ook niet zo gauw. FCE importeert geen VOB’s, Premiere en After effects volgens mij ook niet en Quicktime pro loopt er op vast. DVD back up maakt toch gewoon weer nieuwe VOB’s?

Bijdrager
    martijn888

inderdaad, dvdbackup doet niets anders dan alle beveiliging verwijderen en VOBs op je harde schijf zetten. Bij een niet-commerciele DVD is dat misschien niet eens nodig…

Bijdrager
    TonE

Er zijn een heleboel progjes die mpeg2 kunnen decoderen zoals mpeg2decX bijvoorbeeld. Ik heb niet met alle ervaring maar deze kan gewoon met alle beschikbare QT(pro) formaten/codecs wegschrijven. En idd, je zult altijd kwaliteit inleveren, echter DV is imo echt niet de meest ideale, er zijn er die minder verlies geven, probeer maar ’s een klein stukje video met ondertitels uit dan zie je direct wat ik bedoel. E.e.a hangt natuurlijk af van de grootte van het file wat kunt/wilt genereren.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.