8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    DTP JPG

DVD Brander in eMac heeft problemen

Geachte Mensen hier op MacOSX.nl,

Ik zit met een probleem.
    Een tijdje geleden wou mijn DVD brander in mijn eMac niet meer DVDs branden.
    Via Toast Titanium gaf hij steeds de foutmelding:
    [code:1:002c3aa4a5]
    Error

Sense key = Blank Check
    Sense code = 0x00
    NO ADDITIONAL SENSE INFORMATION
    [/code:1:002c3aa4a5]
    Dit is een popup-foutmeldings-venster waarna ik dus alleen op “OK” kan klikken en dan krijg ik de volgende error:

Error

Sense key = Illegal Request
    Sense Code = 0x21, 0x02
    BUFFER UNDERUN

Nu kan dat liggen aan de slechte kwaliteit DVDs die ik gebruik, namelijk het zeg maar “huismerk” van Viking Direct.
    Nu heb ik een paar dagen geleden een ander merk DVDs gekocht.
    Namelijk die van Imation. (deze schenen, ook hier op het forum, goed te zijn).
    Maar nu is het probleem dat het lijkt alsof mijn brander de hele DVD niet kan lezen of beschrijven.
    Hij word niet in de Finder geopend en via Toast Titanium krijg ik de melding:
    Waiting for the driver
    (cancel)

Waar kan dit aan liggen??
    En nog veel beter natuurlijk, hoe kan ik dit oplossen ??

eMac is een Superdrive met DVD brander dus.
    original eMac

Alvast hartelijk Bedankt

Bijdrager
    viv

heb wel eens problemen gehad door Toast… (ook eMac)
    Zonder Toast zelfde probleem? (direct met iDVD):?

Bijdrager
    Emarc

welke versie van Toast heb je? De versie 6.07 schijnt niet zo denderend te zijn. Met 6.0.9 heb ik geen problemen.
    Het wil ook wel eens helpen om tijdig de brander door middel van een schoonmakcd te reinigen. Omdat ik dat nooit gedaan had is mijn combibrander kapot gegaan daardoor. Gaf op een gegeven moment soortgelijke problemen, terwijl ik genoeg geheugen geplaatst heb, 768 MB.

Bijdrager
    DTP JPG

Bedankt alvast!

heb wel eens problemen gehad door Toast… (ook eMac)
    Zonder Toast zelfde probleem? (direct met iDVD)

Nou kijk het is eigenlijk ook altijd wel redelijk goed gegaan met de DVDs die ik altijd had.
    Sommige deden het niet (bovenstaande error) en andere daar kon ik gewoon op branden.
    Maar nu lijkt het wel of hij de nieuwe DVDs niet pakt (Imation DVDs).
    Hij opent ze dus ook niet in Finder …
    iDVD ? is dat branden via de Finder ?? of hoort het bij iLife van apple ?? (sorry ik heb er nog nooit wat van gehoord namelijk)

welke versie van Toast heb je? De versie 6.07 schijnt niet zo denderend te zijn. Met 6.0.9 heb ik geen problemen.
    Het wil ook wel eens helpen om tijdig de brander door middel van een schoonmakcd te reinigen. Omdat ik dat nooit gedaan had is mijn combibrander kapot gegaan daardoor. Gaf op een gegeven moment soortgelijke problemen, terwijl ik genoeg geheugen geplaatst heb, 768 MB.

Ik heb versie 5.1 van Toast.
    Zo’n schoonmaak cd is inderdaad nog niet zo’n slecht idee, maar weet ik dan ook zeker of hij daarna wel weer doet ??
    Jij had soort gelijke problemen vertel je.
    Hoe heb jij het opgelost ??
    Een nieuwe (combi)brander laten inbouwen, of via een externe brander verder gegaan ??

Maar ik heb zo’n vermoeden dat het niet aan Toast ligt maar meer aan de brander of aan de DVDs omdat hij helemaal geen DVD herkent. (laat niks zien in Finder)

Bedankt alvast voor de reacties!

Dank.

Bijdrager
    Emarc

Het lijkt me raadzaam om eerst te proberen om de brander schoon te maken. Een ander forumlid (macpro) heeft bij mij een brander (pioneer 108) ingebouwd, waarna alle problemen verdwenen waren. geen buffer underrun, niks meer. De ‘oude’ brander, was toen nog geen 2 jaar oud, heeft het nooit meer gedaan. Op het forum van Apple is dit probleem ook al meerdere malen aan de orde geweest en het lijkt (hoe vreemd ook) te maken te hebben met de enorme ventilator achter in de kast, die door je brander heen vuil en stof aanzuigt.

Bijdrager
    DTP JPG

Bedankt Ema(r)c,
    Ik zal kijken of ik de brander schoon kan krijgen.
    Heb je daar nog suggesties voor ??
    Kun je gewoon zo’n standaard pakket kopen waarmee je ook je CD-Rom speler wel eens mee schoonmaakt.
    Of zijn er nog bepaalde voorwaarde voor zulke dingen, voordat ik tot aanschaf over ga ?!?

Bedankt alvast!

Bijdrager
    DTP JPG

Zijn er nog bepaalde voorwaarde voor de eMac DVD Brander bij het schoonmaken daarvan?
    Ik heb al wat rondgezocht op internet, over “lens cleaning” maar bij die pakketen staat meestal CD-Rom driver lens cleaning etc,etc.
    Kunnen deze ook gewoon in de eMac ??
    Iemand hier ervaring mee ?? of weet iemand welk soort pakket je moet hebben ??

Bedankt!

Bijdrager
    Emarc

Ja, deze kunnen ook gewoon in de eMac.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.