6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    arieboomsma

DVD brander brandt geen DL?

Dag allemaal,

Mijn MBP (met 10.5.5) heeft de volgende brander:

MATSHITA DVD-R UJ-857E:

Firmware-revisie: ZA0E
    Verbindingstype: ATAPI
    Ondersteuning voor branden: Ja (door Apple geleverde schijfeenheid)
    Cache: 2048 KB
    Leest dvd’s: Ja
    Beschrijven cd’s: -R, -RW
    Beschrijven dvd’s: -R, -R DL, -RW, +R, +R DL, +RW
    Schrijfmethoden: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
    Media: Plaats media en werk de weergave bij om de beschikbare brandsnelheden te zien

Verder is dit mijn systeem:
    Hardwareoverzicht:

Modelnaam: MacBook Pro
    Modelaanduiding: MacBookPro3,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2.2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 4 MB
    Geheugen: 2 GB

Nu wil het geval dat ik inmiddels twee verschillende Double Layer DVD’s heb geprobeerd (allebei +R, Philips en Nashua), maar dat de laser niet gekalibreerd kan worden voor dat medium. (Zowel in Toast, als in Brand, als in Schijfhulpprogramma). Ik heb recentelijk ook wat probleempjes gehad met het branden van CD’s via Toast. Via iTunes heb ik totaal geen problemen met branden van CD’s. In het verleden heb ik zonder problemen gewone DVD’s kunnen branden (Maxell). Ook met Toast.

Wat moet ik doen? DVD-R DL kopen? En zo ja, waar kan ik deze in godsnaam krijgen? Ik zit vlakbij de Ceintuurbaan in Amsterdam, maar alle computerwinkels verkopen alleen +R DL, evenals de MediaMarkt.

Of is er een foefje om de brander te updaten?

Ik heb op Google al gezocht naar het juiste type medium (via http://www.videohelp.org) en daar kwam Verbatim en Sony uit, maar die zijn nauwelijks te vinden.

Wie helpt me en zorgt dat ik DL DVD’s kan branden?

Jelle

Bijdrager
    CedricH

Die Verbatims heb ik al kunnen branden met mijn MacBook (zelfde DVD writer). Andere merken heb ik nog niet geprobeerd.

Bijdrager
    verbeek.h

Misschien niet het juiste type. Ik ben ook eens de mist ingegaan met een pakketje dure dual layers (+) van JVC.
    Op de hoes stond overigens dat die geschikt waren voor het HD Everio share station, wat dat ook mag zijn. “archive of HD data. Waarbij HD stond voor High Definition, niet voor harddisk. De beschrijving vermeldt overigens wel dat dat het zou moeten werken, want men spreekt hier over “other DVD-R DL compatible equipment”

Alle andere merken werken prima.

Ik werk overigens met een iMac 24″ met intel aan boord.

Bijdrager
    Hansi2124

Probeer je drive eens te reinigen middels een CD-reiniger. Dat heeft bij mij dit probleem onlangs opgelost (ook met deze MBP).

Bijdrager
    detee61

Ik heb ook al een half pakje Philips DVD DL verknoeid. Wat ik heb begrepen uit andere topics is dat de Superdrives en met name de Matshita’s waardeloze branders zijn, helaas… Ik heb het opgegeven en denk erover na om een externe brander te kopen.

Overigens branden DVD5 (enkellaags) wel goed.

Apple is niet perfect :cry:

Bijdrager
    Hansi2124

Zoals je misschien weet: niemand is perfect……
    Maar waarom niet gewoon even proberen met een cd-reiniger? Kost een paar euro.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.