6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    bko

DV beelden in Final Cut Pro x

Hallo Allemaal,

In mijn archief staan beelden die ik heb ingeladen met Final Cut Pro 7. Deze beelden zijn opgenomen op een miniDV bandje, en via “log and capture” binnengehaald. Deze beelden worden dan per tape als los DV bestand binnengehaald, wat ik dan via “dv start stop detect” uit elkaar haalde. Nu wil ik deze beelden gaan gebruiken voor een project in Final Cut x, maar dan wordt het één grote clip.
    Hoe kan ik hiervan losse clips maken zodat het makkelijk te bewerken is?

Alvast bedankt!
    Bart

Bijdrager
    Qmagic

FCP X is totaal iets anders dan FCP 7.

Als de file 1 groot video bestand is, dan wordt het ook als 1 video bestand ingeladen. De extra info van ‘start stop detect’ wordt niet ondersteund in FCP X.

Al eens geprobeerd om een stukje opnieuw in te laden vanaf je DV camera in FCP X?

Bijdrager
    Frunk

Je kan in de Event Browser keywords aan je video bestand geven. Dit geldt niet alleen voor hele clips maar ook gedeeltes die met in in’s en out’s kan aangeven. Je kan dan op verschillende manieren deze stukken (keys) oproepen. Je kan bijvoorbeeld een smart collection maken.

Meer over het gebruik van keywords in FCPX kan je hier vinden:
    http://www.apple.com/finalcutpro/all-features/#media-organization

Bijdrager
    bko

De beelden die ik heb staan alleen nog maar op 2 harde schijven, niet meer op een tape-je. Opnieuw inladen is dus geen optie meer.
    Ook het keyword geven aan een videoclip lijkt mij geen optie, het zijn 8 bestanden van een uur film. De gemiddelde lengte van een clip is denk ik 15 seconde. Zeg dat ik op bijna 2000 clips uitkom. Is het niet mogelijk om automatisch de lange clip in korte bestandjes te splitsen met een ander programmaatje dat ik niet ken? Deze korte bestandjes kan ik dan weer in FCP x inladen.

Bijdrager
    1234

ja, met mpeg streamclip. masterclip erin gooien, in en outs zetten n vervolgens exporteren. Kost je wel een eeuwigheis als het zoveel clips zijn, dus kun je beter in fcpx project doen lijkt me.

Bijdrager
    Frunk

@bartkoek

Ook dit kan je in FCPX, alleen dan op een manier dat spotten heet.
    In FCPX maak je in de sequence library een nieuwe map aan, hier in maak je een nieuw project en noem bij “Naam Spot”. Hier in zet je al je beeld materiaal en cut je stukken met de Blade Tool. De gekozen stukken zet je een storyline hoger.

Je gaat terug naar de map en maakt een nieuw project in de map, deze noem je gewoon “Naam”
    Wat je nu in wezen heb gedaan is een soort event browser gemaakt maar dan in een sequence (storyline).

Je kan nu heen en weer tussen je projecten met de pijltjes die links boven in je storyline staat en zo de stukken copy-pasten.

Wat ik je wel wil mee geven is dat FCPX volledig nieuw is opgebouwd en nog van alles mist. Ik vraag me daarom af waarom je dit project niet gewoon af maakt in FCP7? FCPX richt zich namelijk vooral op de nieuwe markt van camera’s zoals DSLR, begrijpelijk.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.