30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 110)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nieuwe iMac 27" Retina of MacPro 6c 3.33 Ghz upgraden?

Ik beschik over een MacPro 2009 die werd upgegraded naar 5,1 6 core 3.33 Ghz. Er zit een Accelsior SSD 512 GB in, de machine heeft 16 GB RAM en een videokaart ATI Radeon 5870 1GB VRAM. Ik ben heel tevreden van dit toestel, maar het is nu 6 jaar oud. Ik overweeg om in de toekomst over te stappen naar een iMac 27 inch 4 core 4 GHz want de nieuwe MacPro vind ik niks. (veel te duur, lelijk en niet uitbreidbaar, ik kan dan even goed een voordeliger iMac nemen) Die iMac zou sneller zijn dan hetgeen ik nu heb vooral de videokaart, USB3 hebben en ook een groter Retina scherm. Nu zit ik met een 23 inch. Alleen maak ik mij zorgen over de duurzaamheid van een iMac. Dat toestel is zo dun. Wordt het niet heet bij intensieve bewerkingen? En zou dat niet ten koste van de levensduur gaan. Zijn er velen onder jullie die met defecte iMacs geconfronteerd worden? Hoelang gaat zo’n toestel mee?:roll:

Geblokkeerd
    Humain

Waar had je de pro voor? Als dat voor intensief renderen van video is gaat een iMac je denk ik niet gelukkig maken op den duur vanwegen throttleling en zo

Bijdrager
    e.abrahamse

Kijk even naar een ervaringsdeskundige review waarin de 2014 en 2015 5K Imac worden vergeleken vanwege de warmteontwikkeling bij extreme belasting: https://www.youtube.com/watch?v=PErtLOvMcM0. Succes met je keuze.

Bijdrager
    Dieter_31

Waarom kijk je niet uit naar een nieuw scherm voor op de mac pro? Want je bolide kan nog een eindje mee gaan. Mijn mac pro is ook nu een 5.1 met de Ati radon 7970 3gb plus 48 ram geheugen erin.

Bijdrager
    Maurits

elke iMac heeft een nadeel op termijn: dat de hardware van CPU/GPU/RAM beperkt te upgraden/vervangen zijn.

Een losse Mac Pro met los scherm geeft de mogelijkheid ze onafhankelijk te vervangen.
    Als je scherm kapot gaat is de Imac weinig waard, en bij losse Mac Pro heb je nog wat aan de Mac Pro…

Maar een los Retina scherm (als je dat al vind) is ‘bijna’ de prijs van een iMac..

Daarnaast lijkt me de suggestie van Dieter best redelijk: koop een retina scherm en blijf je Mac Pro nog even gebruiken.

Het blijft al met al een moeilijke afweging, succes met kiezen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 08 december 2015

…en een videokaart ATI Radeon 5870 1GB VRAM.

Met een nieuwe videokaart (en monitor) kun je nog makkelijk 3 jaar ertegen.

Kijk eens naar een GTX 970, 980 etc.

Videokaart FinalCut X

.
    .
    .

EDIT: dat wist je al.:-)

Mac pro 2009 upgraden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Van harte bedankt voor de vele suggesties. Die Mac Pro gebruik ik vooral voor het renderen van video, photoshoppen, DTP en surfen. Nu zit ik wel verveeld met mijn Adobe C6. Ik wil niet upgraden naar CC. Het laatste besturingssysteem waarmee dat compatibel zal zijn is El Capitan. Dus als ik die iMac 27″ retina (voor bijna de prijs van een Retina scherm) aanschaf zou het dit of volgend jaar moeten zijn. Anderzijds is mijn machine toch nog best bruikbaar met een nieuwe betere videokaart. Alleen sta ik wat huiverig tegenover sommige van die kaarten. Ik wil mijn moederbord en voeding niet overbelasten. Ik lees bvb dat sommige van die kaarten minimum 500 watt eisen en daar begin ik niet aan. Liever ook geen 8 pins naar 6 pins connectoren.

Bijdrager
    TheBigZ

Voor de GTX 970 etc heb je aan 6-pins connectoren voldoende. Zie de links die ik al gaf.

Voorbeeld: EVGA GTX 980 2×6 pins.
    http://tweakers.net/pricewatch/416133/evga-geforce-gtx-980-4gb-superclocked-acx-20.html

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik veronderstel dat ik dan wel het opstartscherm zal moeten missen alsook de compatibiliteit met 10.8.5 en 10.6.8, twee partities die ik nu gebruik voor oudere programma’s die niet compatibel zijn met 10.10.5. Bovendien zie ik dat die iMac ook enkel compatibel is met 10.11. Dat was vroeger toch anders. Bij een nieuw besturingssysteem kon je oudere programma’s vaak nog lang gebruiken. Nu is dat niet meer het geval Het blijft een lastige keuze.

Bijdrager
    TheBigZ

Nieuwe Macs hebben nooit oudere OS X versies ondersteund dan de versie die actueel was toen de Mac op de markt verscheen. Welke versie dat is (ook voor oudere Macs) kun je vinden op http://www.everymac.com/

Dus als je nu een nieuwe iMac koopt, dan zit je aan 10.11 (of nieuwer) vast.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-4.0-27-inch-aluminum-retina-5k-late-2015-specs.html

Je kunt vaak wel nog oudere (versies van je) programma’s gebruiken op een nieuwe Mac/OS X versie. Ook daar bestaan websites voor om dat te checken, zoals roaringapps.

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 09 december 2015

….alsook de compatibiliteit met 10.8.5 en 10.6.8, twee partities die ik nu gebruik voor oudere programma’s die niet compatibel zijn met 10.10.5.

Als je tweedehands een GT120 videokaartje op de kop tikt (geen 6-pins voeding nodig) en die als tweede videokaart in je Mac Pro zet, dan heb je: (1) een bootscreen, (2) en kun je je oudere OS X versies/partities laten staan en blijven gebruiken.

Of je laat de 5870 zitten, en haalt de voeding ergens anders vandaan, bijvoorbeeld uit je diskdrive bay.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt. Maar ik zie dat die PCIe-sloten al vol zitten en alle disk drive bays ook. Ik had echter een ander idee in mijn hoofd. Ik heb Parallels. Zou ik daarmee onder 10.10 ook onder emulatie 10.8 en 10.6 kunnen draaien? Dan is het opgelost.
    Nu nog even een rekensommetje maken. Een Dell scherm, dat blijkbaar niet aan het iMac scherm kan tippen, de videokaart en een nieuwe USB3 kaart (de oude Calldigit is niet compatibel met 10.11 en slechts gedeeltelijk met 10.10) is duizend EUR minder dan de nieuwe iMac 27″ 512 SSG 4GB VRAM die ik nu nog met 6% korting kan kopen. Volgend jaar niet meer. In geval ik dat doe heb ik twee computers, als mijn oude MacPro de volgende jaren de geest geeft is dat nog geen drama. Het blijft echter wel een smak geld. Ik laat het nog even bezinken…
    Geekbench 3
    MacPro 6c 3.3 Ghz: 14100
    iMac 4c 4GHz: 17300

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik deed een Cinebenchtest R15 op mijn huidige MacPro 5,1 6c met ATI Radeon 5870
    CPU 798 cbu
    OpenGL 71.18 fps
    Imac 27 inch Retina 4 GHz Radeon M295 X (van Youtube)
    CPU 721 cbu (trager!)
    OpenGL 104.71 fps
    Heeft iemand toevallig deze van een MacPro 5,1 6c met GTX 980?

Ik heb toch de indruk dat upgraden van de videokaart van mijn huidige MacPro voor de snelste machine van de twee zal zorgen…

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 10 december 2015

Ik heb toch de indruk dat upgraden van de videokaart van mijn huidige MacPro voor de snelste machine van de twee zal zorgen…

Natuurlijk is dat zo.:-)

Why the Mac Pro 5,1 is the best system for Creative Professionals: Internal expandability and unparalleled workstation customisation

http://barefeats.com/imac5k18.html

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    TheBigZ op 08 december 2015

Voor de GTX 970 etc heb je aan 6-pins connectoren voldoende. Zie de links die ik al gaf.

Voorbeeld: EVGA GTX 980 2×6 pins.
    http://tweakers.net/pricewatch/416133/evga-geforce-gtx-980-4gb-superclocked-acx-20.html

Beste TheBigZ, er bestaan 11 verschillende uitvoeringen van deze kaart. Er zijn verschillende kleuren, sommige hebben 1 fan, andere 2 of 3.
    Maakt dat niet uit welke ik neem?
    Anderzijds bestaat er ook één met een MacBoot scherm
    http://www.macvidcards.com/store/p42/Nvidia_GTX_980_4_GB.html
    Maar die is wel prijzig.

Alvast bedankt voor al je hulp
    MHF

Geblokkeerd
    Carp

Ga je goed inlezen, voordat je tot een aankoop overgaat!
    CUDA vs OpenCL AMD vs NVDIA, op MacRumors loopt daarover een topic van 109 pagina’s! MacVidCards laat zichzelf daar ook horen trouwens!
    http://forums.macrumors.com/threads/frequently-asked-questions-about-nvidia-pc-non-efi-graphics-cards.1440150/page-109#post-22254281

MacPro 5,1 6c met ATI Radeon 5870
    CPU 798 cbu
    OpenGL 71.18 fps

Apart dat je daarmee 71 fps haalt, met een AMD 7970 3Gb halen we de 63 !? Tov 57 fps voor een ATI 5770!
    Ik had mijn oude 5870 dan moeten houden geloof ik.

Een GTX 970 dan, maar ligt er zeer aan waarvoor je m gebruikt, OpenCL schijnt ie 114 fps te halen [zie youtube]
    ‘Heten, schijnen, blijken’….en dan welke 970, zoals je zelf ook zegt.

Ik heb dus dezelfde specs, MP 5.1, 3,33Ghz 6-core, met 48Gb ram,… en een AMD 7970.
    Ik heb de GTX 680 en enkele andere AMD modellen uitgeprobeerd,…geluid en warmte zijn m.i de grootste spelbedervers.
    We zijn zooo gewend aan een doodstille MP, nou iedere nieuwe GPU laat de fans een aardig toontje meezingen!
    En daarbij heeft iedere kaart zijn ‘fan-management’ en geluid. Om die reden raad ik je ten zeerste een ‘Reference’ model, of in geval van NIVDIA het gesloten model met die ene fan aan. Deze dus.. meteen van Create Pro zelf…en evenals MacVids hebben zij ook deze voorkeur.

http://www.ebay.nl/itm/Nvidia-GTX-970-4GB-with-MAC-EFI-Full-4K-60Hz-Support-Full-CUDA-OpenCL-Support-/161899602104?hash=item25b1f7e0b8:g:JkAAAOSwys5WWD6c

Mbt wel of geen bootscreen, ge’flasht of niet…het verschil is te verwaarlozen, en de boot -optie blijft behouden in het opstartschijf menu.

Ik heb vanavond nog een AMD Gigabyte 7950 3Gb getest, die haalde ook 63 fps!!
    En die was dus NIET geflashed, dezelfde score die ik met de AMD ‘Reference’ 7970 [ook wel als R9 280x verkocht] haal.
    Wel draait de PCI fan van de ‘Reference’ 800 rpm, terwijl de niet geflashte op ruim 1300 rpm draait, onbelast let wel,.. deze blaast de meeste warmte ook IN de kast.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik ben er heel veel mee met die uitleg. Ik waardeer dat enorm. Bedankt. Terloops vermeld ik jou dat ik wel Cinebench R15 gebruikte, met de vorige CineBench R11,5 was het lager dan 50.

Geblokkeerd
    Carp

Graag gedaan!
    Wij hebben ook de R15 versie, 64 bit gedraaid.

Ik vraag me af of het schermformaat nog iets met die framerate te maken heeft!?
    Ik draaide met een 30″ op 2560×1600, wellicht als je een kleiner formaat gebruikt, dat de framerate dan hoger word?? Maar weten doe ik t niet.8-)

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 10 december 2015

Beste TheBigZ, er bestaan 11 verschillende uitvoeringen van deze kaart. Er zijn verschillende kleuren, sommige hebben 1 fan, andere 2 of 3.
    Maakt dat niet uit welke ik neem?

Zoals Carp al aangaf, er is veel keuze en wat voor jou de beste optie is hangt mede af van wat je doet op je Mac Pro, en je budget uiteraard.

Voor gemiddeld gebruik zul je met een GTX 970 (of 980) zeker goed uit de voeten kunnen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Carp op 11 december 2015

Graag gedaan!
    Wij hebben ook de R15 versie, 64 bit gedraaid.

Ik vraag me af of het schermformaat nog iets met die framerate te maken heeft!?
    Ik draaide met een 30″ op 2560×1600, wellicht als je een kleiner formaat gebruikt, dat de framerate dan hoger word?? Maar weten doe ik t niet.8-)

Mijn scherm is momenteel nog een 23 inch Apple Cinema Display (1920 x 1200)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb even grondig de fora van Macrumors doornomen. Er schijnen nogal wat problemen op te duiken over een zwart scherm bij de GTX 970 en 980. Blijkbaar gaat het verkeerd als je je systeem update en moet je je kaart er weer uitnemen en eerst de web driver installeren. Er zijn er ook die hun kaart gewoon niet aan de praat krijgen.
    http://forums.macrumors.com/threads/new-nvidia-gtx-970-and-980-cmp.1782921/

Geblokkeerd
    Carp

Uiteraard zijn die er ook, maar je moet eens kijken hoeveel er Capitan niet eens draaiend krijgen!
    Zegt ook weinig over Capitan.

NVDIA word door Apple niet meer ge’backed, dus moet je wel zorgen dat je een verse driver hebt.
    Gebeurd wel eens dat je enthousiast een update draait, om er vervolgens achter te komen dat je GPU daar niet goed op reageert.

De AMD’s hebben de standaard support ingebouwd en behoeven geen driver update.
    Blijf bij de geadviseerde GPU’s dan is er niks aan de hand.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je je netjes aan de juiste volgorde van installeren houdt, is het een fluitje van een cent.

Dat er mensen met problemen zijn op een forum (macrumors) ja daar zijn forums voor.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

http://www.amazon.de/EVGA-GeForce-GTX-04G-P4-2983-KR-Superclocked/dp/B00O3JZAYA/ref=sr_1_4?s=computers&ie=UTF8&qid=1450183247&sr=1-4&keywords=gtx+980 (stiller en koeler volgens de specificaties)
    Ik had deze op het oog. Ik zal de 6 pin connectors van mijn Radeon 5870 gebruiken. Deze die bij de Geforce worden geleverd zijn voor PC.
    Alleen zijn er nog steeds twijfels. Deze kaart is PCI express 3.0 (8GT/s) en mijn MacPro heeft sloten van PCI-e 2.0 (5GT/s). Zal dat geen bottleneck zijn? Zal de kaart voldoende snel zijn?
    Verder heb ik mijn oude GT 120 in slot 2 geïnstalleerd. Ik zou het scherm eraan koppelen als ik een bootscreen nodig heb en als de webdriver moet upgedated worden. Dat is na iedere systeem update maar blijkbaar soms ook na een security update. Ik heb echt geen zin om iedere keer die kaart uit te halen en te vervangen door de oude voor die updates. Ik hoop dat ik op die manier een oplossing heb.

Verder heb ik op macrumors forum gelezen dat sommige kaarten niet werken in slot 1. Dat zou een ramp zijn, want de 4 pci-sloten zijn bezet en als ik de kaart in slot 2 moet steken kan er niets meer in slot 3. Fingers crossed…:roll:

Geblokkeerd
    Carp

Ten eerste;
    Die EVGA zou ik niet pakken, en ik begrijp ook niet waarom je ondanks een uitgebreid antwoord toch liever een niet geflashte GPU kiest, die bovendien even duur is als die van Create Pro!!??

Daarmee vervalt ook de noodzaak voor het gebruik van die GT 120.

Daarnaast heb je niet begrepen waarvoor die GT 120 zou dienen, want voor het updaten van een webdriver heb je natuurlijk geen geflashte kaart nodig!!
    Die (of die van Create Pro) heb je alleen nodig wanneer je bv een firmware update zou draaien, zoals die hack van 4.1 naar 5.1

Laatste punt, ook al eerder vermeld, en TheBigZ heeft t ook nog toegelicht, op fora komen mensen met problemen!
    Apple is geen gesprekspartner in deze, want die hebben liever dat je een nieuwe Prullenbak koopt.
    Om je dan te focussen op al diegenen die problemen hebben???
    Is hetzelfde als allen die el Capitan nog niet eens geinstalleerd krijgen op dit forum, ligt dat aan el Capitan denk je, of aan de gebruiker?

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 15 december 2015

Alleen zijn er nog steeds twijfels. Deze kaart is PCI express 3.0 (8GT/s) en mijn MacPro heeft sloten van PCI-e 2.0 (5GT/s). Zal dat geen bottleneck zijn? Zal de kaart voldoende snel zijn?

De GTX 980 is (na de 980 ti, en de TITAN, en nog een paar van die dure knakkers, zie plaatje hieronder) de snelste kaart op de markt.

Wedervraag: voldoende snel waarvoor? Wat wil je gaan doen, gamen in 4K?

Mac op 15 december 2015

Verder heb ik mijn oude GT 120 in slot 2 geïnstalleerd. Ik heb echt geen zin om iedere keer die kaart uit te halen en te vervangen door de oude voor die updates.

Die GT 120 kun je gewoon in je Mac Pro laten zitten. Nogmaals, die ga je waarschijnlijk niet eens meer nodig hebben. Zodra je GTX 980 erin zit en werkt, blijf je daar mee werken. Ook als er OS X / nvidia webdriver updates zijn.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die niet geflashte GTX 980 is wel 17 % sneller dan een geflashte GTX 970.
    http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-980-vs-Nvidia-GTX-970/2576vs2577

Ik heb het misschien verkeerd begrepen, maar ik dacht dat voor het updaten van de webdriver je anders na een systeemupdate de Nvidia eruit moest en je een andere kaart in je computer moest steken zodat je weer beeld kreeg. Ik zou gewoon mijn scherm koppelen aan de GT120 in dat geval en na webdriver update het scherm weer koppelen aan de GTX 980.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814487079
    26% Cooler and 36% Quieter Cooling Graphics Card

Sorry dat ik zo traag van begrip ben.
    Ik heb ook raad gevraagd aan iemand op macrumors forum die zo’n kaart heeft.

Geblokkeerd
    Carp

Die niet geflashte GTX 980 is wel 17 % sneller dan een geflashte GTX 970.

In een PC wel ja, maar in je MP moet ie met PCI 1.0 werken, dus daar gaat dat niet op!
    Dat had ik niet extra toegelicht, alhoewel je dat ook van MacRumors zou moeten hebben opgepikt! Maar een GPU met pci 3.0 draait geflashed als 2.0 en niet geflasht 1.0!

Ik heb het misschien verkeerd begrepen, maar ik dacht dat voor het updaten van de webdriver je anders na een systeemupdate de Nvidia eruit moest en je een andere kaart in je computer moest steken zodat je weer beeld kreeg

Neen, dat geld alleen voor firmware upgrades!!

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814487079
    26% Cooler and 36% Quieter Cooling Graphics Card

Iets van Appels met Peren vergelijken!?
    Ook dat is PC taal!
    In onze Mac blazen dit soort GPU’s 80% vd warmte gewoon IN je MP!!
    En dat maakt een HOORBAAR verschil, IDLING!!

Je moet dat topic toch beter lezen, MacVidsCards zelf geeft veel toelichting op de problemen, ik ga hier geen boek schrijven maar;
    Volgens MVC dan he!!

Kepler chipset is lastig voor onze MP, ik lees weinig tot geen problemen bij de door hem geflashte 980’s!
    Ondanks de adviezen voor specifieke modellen, gaan velen toch over op een ‘leuke’ aankoop en dan beginnen de problemen!

Standaard hebben de meeste 970 en 980 gpu’s 2x 6 pin, maar veel van de NIET geadviseerde hebben 1×8 of zelfs 2x 8 pins….en dat brengt weer andere problemen met zich mee.

In aanschaf is die 980 ook fors aan de prijs, maar als je de geadviseerde GTX bekijkt, kost die als PC versie €480 en als Mac versie €540.
    Dus als je niet perse de kracht van de 980 nodig hebt, zou ik de 970 nemen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Volgens MacRumors draait een niet geflashte pc kaart onder MacOS pci 2.0 en onder Windows 1.0. Ik kan daarmee leven.
    De kaart die ik op het oog had heeft 6 pins connectoren.
    Nu ja ik kan misschien toch beter je raad volgen. Want als hij niet zou werken in slot 1 ben ik er niets mee.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik kijk persoonlijk liever naar de prijs/performance van de diverse GPUs. Een GTX 970 is ook heel snel, en een stuk goedkoper dan de GTX 980.

€380 voor een GTX 970: http://tweakers.net/pricewatch/416136/evga-geforce-gtx-970-4gb-superclocked-acx-20.html

Nogmaals, wat wil je doen? Als je persé de allersnelste kaart wilt hebben moet je ook geen GTX 980 kopen…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 110)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.