16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    R3M1

Duurzaamheid MBP?

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen en net als zovelen voor mij zijn gegaan is mijn blik gevallen op de MBP.

Na wat verkenningswerk op internet op diverse fora en review sites begin ik te twijfelen omtrent de duurzaamheid van de MBP. Ik zal veel onderweg zijn en heb een solide laptop nodig die tegen een stootje kan en niet na een jaar eruit ziet als of het een zwaar ongeluk heeft gehad. Tot nog toe heb ik gebruik gemaakt van een IBM Thinkpad T42p.

Hoe groot is de duurzaamheid van de MBP, diverse mensen op diverse fora melden dat zij meer dan handvol keren de MBP weer terug naar Apple (reseller) hebben teruggebracht ivm problemen (scherm, toetsenbord, warmte, etc) … dit beeld is consequent voor de hele MBP serie.

Dit baart mij zorgen omdat eenmaal onderweg ik mij niet kan veroorloven dat ik niet over mijn laptop kan beschikken.

Is het vanwege een mindere duurzaamheid dan noodzakelijk om de Apple Care Pack aan te schaffen? Als een soort koppelverkoop omdat het product zelf niet helemaal top is? De prijs voor apple care is dan ook stevig a E439.

Twijfels … hopelijk kan iemand mij op weg helpen :oops:

Bijdrager
    iJoost

Mensen die geen problemen hebben met hun MacBook Pro zullen beduidend minder vaak de behoefte hebben om dat positieve feit op fora en review-sites “aan te plakken”, denk ik.;-)

Maar wat wil je nu precies? Dat iedereen die geen problemen heeft dat speciaal voor jou hier even komt melden? OK, dan… die van mij is nog heel.;-)

Oh, en Apple Care zorgt er natuurlijk niet voor dat je altijd over je laptop kunt beschikken (alleen maar dat het herstelt wordt). Als je dat wel nodig hebt zul je echt andere maatregelen moet nemen.

Bijdrager
    Grisolda

Zie ook deze.

Bijdrager
    WaZoo

De mijne (eerste generatie, je weet wel, die met die enorme ‘problemen’) is ook nog keurig en werkt perfect. Gewoon altijd vervoeren met skin en die 17″ gaat echt ALTIJD met me mee, zelfs als ik ga zeilen hehe

Daarnaast heb je nederlands en europees gezien op alle electronische duurzame goederen sowieso 2 jaar garantie, dus ik heb nog nooit een applecare nodig gehad:)

Maar als je de meest robuuste laptop wilt hebben zul je helaas toch veroordeeld zijn tot een vista-bak, tis maar wat je belangrijk vindt…

Bijdrager
    R3M1
    ”iJoost”

Maar wat wil je nu precies? Dat iedereen die geen problemen heeft dat speciaal voor jou hier even komt melden? OK, dan… die van mij is nog heel.;-)

Oh, en Apple Care zorgt er natuurlijk niet voor dat je altijd over je laptop kunt beschikken (alleen maar dat het herstelt wordt). Als je dat wel nodig hebt zul je echt andere maatregelen moet nemen.

Dank je wel voor het melden!

Maar zoals je begrijpt wil ik weten wat men algeheel van de duurzaamheid vindt. Mensen zullen eerder geneigd zijn problemen met hun apple te melden, maar daarentegen zijn er mensen die MBP met problemen als ‘normaal’ beschouwen … “daar heb je toch apple care voor” is vaak het argument, ik vraag af of het een het gevolg is van een ander. Zeker ook gezien de hoge prijs van Apple Care per product per regio (NL is een van de hoogste wereldwijd)

Bijdrager
    SCW

Een mbp valt echt niet zomaar uit elkaar. In combinatie met een Tucano (oid) heb je je mbp redelijk goed beschermd (tegen zachte klappen of stootjes van andere voorwerpen (in je tas bijvoorbeeld), maar niet tegen het laten vallen van je mbp: verwacht dan kreukelschade haha.).

En misschien ook wel mooi om te weten dat Apple Care bij A-Mac nu incl. btw 219 euro is (tot 30 juni). Zeker wanneer je vaak op reis bent of je de MBP voor je werk gebruikt, zou ik Apple Care overwegen (heb zelf een korting van 25% weten af te dingen, dus hoefde bij de verlenging geen 439, maar 330 euro te betalen, nog steeds relatief veel voor garantie, maar zonder btw & met andere aftrekposten wel te doen.).

Zeker nu de update er is / nu de sales er nog zijn (van de oude modellen) – in combinatie met die Apple Care aanbieding van A-Mac tot 30 juni (bestaan ook winkels van met een technische hulpafdeling aanwezig) – zou ik mijn slag slaan. Succes.

ps. die van mij is ook nog heel (juni 2006) haha.

Bijdrager
    iJoost

Apple Care is een verzekering. De prijs zal dan ook bepaald zijn door de kans dat er een probleem optreedt en wat het dan kost om dat weer te verhelpen. Ik verwacht eigenlijk niet dat Apple daar nog weer een marge op doet omdat er al een marge in voornoemde kosten zit. En bovendien heeft Apple het rente-voordeel van gemiddeld een tot anderhalf jaar (afhankelijk van de vraag wanneer je precies de Apple Care neemt, als ik ervan uitga dat ze op een willekeurig moment stuk gaan).

Wat het risico en de gemiddelde kosten precies zijn weet waarschijnlijk niemand behalve Apple zelf. Maar als ik zou moeten schatten dan denk ik dat Apple Care voor de gemiddelde MacBook Pro eigenaar precies uit kan. Alleen ben jij natuurlijk geen gemiddelde MacBook Pro eigenaar. Want je bent er maar een.

Naarmate je er meer Macs op na houdt betekent dat uiteraard wel een grotere spreiding van het risico, kom je dichter bij het gemiddelde en ligt het meer voor de hand om het zelf te financieren.

Dus de vraag is net als bij alle andere verzekeringen: Do you feel lucky? En hoe erg is het als je toch pech blijkt te hebben?

Bijdrager
    Festinger

De levensduur heb je bij een notebook maar deels zelf in de hand. De rest is geluk.
    Kies een goed merk, met een goede service reputie. -> goede kans op een lange levensduur.:-)
    Kies een minder goed (en goedkoop) merk, met een matige service reputatie en de kans op een lange levensduur is lager. :?

Probleem bij apple is, dat je weinig keus hebt. OS-X draait (in principe) alleen op Apple.
    Windows draait op alle merken notebooks. (inclusief apple tegenwoordig) OS-X is wel een sterk argument om voor apple te kiezen.

Hoe verhoudt een apple MBP zich dan tot bijvoorbeeld een IBM?
    Voor wat ik er van weet maakt IBM zeer goede en stevige notebooks (inclusief de thinkpad T42p).
    Ik vermoed dat de Apple MBP hooguit ‘goed’ is (qua stevigheid).

De service van IBM schijnt uitstekend te zijn. De service van Apple is … erm … nu ja ….. kan soms wat minder zijn . Verder wil ik mijn persoonlijke indruk niet te veel ventileren.:D

De Macbook lijkt mij overigens steviger dan de MBP. Wellicht is de Macbook even goed (qua stevigheid) als de IBM. Dat komt omdat de buitenkant van de behuizing kunststof is (net als de IBM). Metaal is mooi, en biedt bepaalde voordelen, maar in praktijk komen er deuken in het notebook, als het notebook ongelukkig valt of stoot.

Bijdrager
    trabant

Als je de machine op de zaak kunt zetten, valt het AppleCare ProtectionPlan gewoon onder bedrijfskosten. Voor een particulier loont het om eens via iFixit of andere dergelijke sites uit te vogelen wat het duurste onderdeel (doorgaans het Logic Board) kost en die prijs af te zetten tegen de kosten van ACPP.
    Want als je dat koopt weet je zeker dat je die som geld kwijt bent. Net als bij een aanvullende tandartsverzekering, waarbij de jaarpremie vaak minstens even duur is als de vergoeding voor een kies, kan het lonen het geld in de eigen zak te houden.

Als ‘ruggedized’ erg belangrijk voor je is, zou je een Mac Book zonder pro kunnen overwegen; met zijn dikke polycarbonaat schil kan die de studentikoze tikken van de doelgroep beter hebben dat de aluminium MBPro.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Apple care? No way! Fijn bij Switch (vroeger IT-pro) besteld.

Zie hier.

Lekker twee jaar garantie. :satisfied:

Bijdrager
    passenger

De Macbook Pro heet niet voor niets pro. Het ding is stevig, gebouwd op (veel) meenemen en heeft een zeer laag uitvalpercentage. Laat je niet van de wijs brengen door de horrorverhalen van eigenaars die van alles en nog wat aan problemen hadden. Degenen die geen problemen hebben hoor je namellijk niet en dat zijn er mijns inziens veel en veel meer.

En ja, met de eerste serie MBP’s was inderdaad een issue, we zitten inmiddels in de vierde serie, daar zijn de kinderziektes wel uit.

Nog even over het garantieverhaal, afgezien van mijn voorgaande poster, garantietermijn is een jaar. Als consument heb je recht op een tegemoetkoming op basis van een verwachte levensduur van drie jaar. De Europese richtlijn van twee jaar geeft geen langere garantie, behalve dat die een min of meer hetzelfde aangeeft als de drie jaar uit de consumentenwetgeving. Als zakelijk gebruiker heb je dat soort rechten niet, omdat het andere vorm van gebruik is. Meer risico en dergelijke wegens zwaardere belasting. En in dat geval is Applecare de overweging waard, niet omdat dat nodig is, maar een verzekering dat defecten in die drie jaar snel en kundig opgelost zullen worden, in plaats van verrassende bedragen. een standaardreparatie kan al gauw over de honderd euro kosten namelijk…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Nog even over het garantieverhaal, afgezien van mijn voorgaande poster, garantietermijn is een jaar. Als consument heb je recht op een tegemoetkoming op basis van een verwachte levensduur van drie jaar.

Uit eigen ervaring én uit de ervaring van iedereen die ooit een mac zag stuk gaan na de garantietermijn van één jaar (zelfs een maandje erna) weet ik dat Apple je daarna niet meer helpt en dat kan dan inderdaad over véél geld gaan. Zelfs een tegenmoetkoming kan er meestal niet meer vanaf.

Ik wil het risico niet meer lopen. Daarvoor is een MBP nét wat te duur.

Bijdrager
    Gijs Raggers

Bij mijn MBP 17″ laat de lak los bij de command-toets… Het is een van de eerste, de batterij is vervangen onder garantie wegens popcorn effecten. Verder toppie, heerlijk.

Bijdrager
    R3M1

Iedereen bedankt voor de input:wink:

Wat ik begrijp is dat het zeer subjectief is, de tolerantiegrens voor wat wel of niet kan is zeer breed. Ik ben het echter ook eens met het feit dat een MBP toch net iets te duur is om het risico te nemen van slechts 1 jaar garantie … de kans dat er een probleem zal optreden is gezien de gebruikers ervaringen prominent aanwezig.

Om toch dan van je MBP te genieten zoals het hoort (incl. de ondersteuning van Apple) dien je dus Apple care aan te schaffen … en voor de MBP is het net de duurste:cry: €439,= voor iets dat je eigenlijk mag verwachten van een prof. notebook.

… erg moeilijk. Ik ga er nogeens over nadenken:?

Bijdrager
    CMD-Z

En? Ben jer er al uit?

Weet iemand nog een goede betaalbare particuliere verzekering voor de MBP?

Bijdrager
    R3M1

Ja, ik denk toch dat ik de Apple Care zal aanschaffen, ondanks de hoge prijs. In de hoop dat ik eenvoudig kan reclameren als er iets aan de hand mocht zijn. Bij een verzekering door een 3e ben ik bang dat er te veel papierwerk (lees doorlooptijd) aan te pas zal komen voordat een eventueel probleem is opgelost.

Ik hoop in oct. mijn slag te slaan, een MBP + Apple Care (auch!) maar zeer noodzakelijk als je leest en hoort dat de betrouwbaarheid en kwaliteit van de MBP soms nog te wensen kan overlaten, dan is een goede verzekering nooit weg.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.