11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    dnhems

Duur van een tape

weten jullie of er MiniDV tape van ± 2 uur bestaat?

Bijdrager
    KarelWillem

90 minuten is bij mijn weten de maximum lengte.

Verder hangt het natuurlijk af van de snelheid waarmee je opneemt.

Bijdrager
    dnhems

ja die 90 haal je op LP… heeft dat eigenlijk ook invloed op de kwaliteit van het beeld?

ik moet namelijk zondag een opname van 2 uur maken… eigenlijk het liefste non stop.

Moderator
    Koen van Tongeren

Bij mijn weten bestaan er geen tapes van 2 uur. Sta je op een vaste locatie? In dat geval kan je direct een Mac aan je camcorder hangen via firewire en rechtstreeks inladen.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, er zijn ook tapes van 90 (het is geloof ik 85 minuten of zo in het echt). Die haal je dus gewoon op de beste stand.

En ja, als je op LP filmt heeft dat natuurlijk invloed op de kwaliteit.

Bijdrager
    dnhems

hmm dan moeten we maar een keer wisselen tijdens de opnames,..het zijn 3 camera’s. waarvan er al 1 aan de mac hangt.

Bijdrager
    SeaTrue

DV heeft standaard een foutcorrectie. Door LP op te zetten, maak je deze ruimte voor foutencorrectie kleiner. De kans op eventuele (processing)fouten zal dus groter worden.

De lange tapes die bijvoorbeeld gewoon 90 minuten aankunnen, gebruiken veel dunnere tape, en zijn daardoor veel gevoeliger. Wel hebben ze dezelfde normale DV-foutencorrectie. De tape zal gewoon sneller tekenen van verweer tonen.

er zijn er ook beschikbaar die 120min in LP modus aankunnen, maar die zijn ten eerste heel moeilijk te vinden, ten tweede zijn ze he-le-maal niet betrouwbaar.

Ik weet niet wat je gaat opnemen, of het vooral snelle actie is of eerder stille beelden. Want anders kan je het wel zo regelen dat je iets voor het einde van het uur tape 1 vervangt, terwijl tape 2 nog steeds opneemt (en je van camera 3 ook nog beelden hebt). Als je dan iets later tape 2 gaat vervangen dan is 1 (en 3) aan het opnemen en kun je die beelden gebruiken.

En in principe, ik weet niet wat voor cameras het zijn, duurt het vervangen van een tapeke maximaal 20seconden. Dit is natuurlijk een ander verhaal als de tapelade langs de onderkant bij de statiefschroefdraad zit…

Bijdrager
    shanna61

Ik film al jaren op dv tape en heb vaak te maken met voorstellingen die over der 83 minuten heen gaan. Door hem op LP te zetten kom je uit op 126 minuten en qua kwaliteit blijft er optisch meer als genoeg over om hem terug te schrijven naar dvd.
    Meettechnisch zal dit niet het beste zijn maar een knappe jongen die mij kan vertellen wat op lp en wat op gewone sp snelheid is opgenomen.

Sam wat voor camera gebruik jij zodat je in 20 seconden je tape kunt wisselen? Bij mij duurt het doorgaans tegen 1 minuut er van uitgaand dat je in het donker staat te pielen. uitwerpen en inreigen van de tape is 20 seconden. dan een seconden of 20 in laten lopen en dan dien je alles voor je klaar hebben lggen. Dus die 20 seconden lukken echt niet.

getest met een hfx1.

Bijdrager
    dnhems

het is een concert, de camera is een JVC GY111.
    ik denk dat ik gewoon de manier van Sam ga hanteren, al heeft die wel weer een nadeel dat je weer erg veel werk hebt om alles lipsync te leggen.

Bijdrager
    shanna61

Dat lipsync leggen zal denk ik nog niet het grootste probleem zijn maar wat als alle tapes tegelijk gewisseld worden dan mis je gewoon een paar minuten. Anders zit je met het aansnijden van het begin van een multicam edit met een probleem.
    Maak dus goede afspraken wie wanneer wisselt. En gebruik je mac als hoofd tape waar je alles naderhand aan synct. Ik weet niet hoe je het geluid opneemt? met losse microfoons of aangesloten op een mengtafel van de zaal.
    Houdt hier ook rekening met het shiften van geluid!!

Als je het geluid van de mengtafel haalt even controleren of het lijn, en of microfoon signaal is in verband met oversturing van geluidsbronnen.

Voor de rest succes gewenst met de opnamen en de montage. enne wat er ook gebeurd laat de camera’s draaien anders heb je echt een probleem in de montage.

groet Adrie

Bijdrager
    SeaTrue
    ”shanna61″

Sam wat voor camera gebruik jij zodat je in 20 seconden je tape kunt wisselen? Bij mij duurt het doorgaans tegen 1 minuut er van uitgaand dat je in het donker staat te pielen. uitwerpen en inreigen van de tape is 20 seconden. dan een seconden of 20 in laten lopen en dan dien je alles voor je klaar hebben liggen. Dus die 20 seconden lukken echt niet.

Wel, ik heb het nooit echt getimed, maar toch lijkt het me iets van 20 seconden te zijn. Ik heb al een aantal keren iets dergelijks gedaan, dus met 3 cameras gewerkt. 1 camera is hdd, dus die neemt het geheel steeds op. Andere 2 cameras waren dv cameras, die ik dus heb gewisseld. Voorstelling duurde toon wel om en bij de 1u30minuten (na 50 minuten tape 1 gewisseld, en dan bij 60 minuten tape 2). De dv cameras die ik gebruikte waren de pd170’s als ik me niet vergis

Hierbij had ik wel voldoende licht, dus ik kan me wel voorstellen dat als je geen of weinig licht hebt, dit wel een pak moeilijk zal gaan. Maar als je het tapeje al goed op voorhand labelt, en al klaar houdt, was er bij mij maar maximaal 30 seconden (maar ik gok dus eerder op 20) onderbreking van de opname.

Belangrijk is natuurlijk dat je het allemaal eens goed op voorhand uitprobeert, zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Voor die jvc gyhd111 bestaan ook aparte hdd modules, die alles rechtstreeks op harde schijf opslaan. Je zou misschien zoeentje kunnen huren. Dan beschik je over 2 cameras die continu opnemen, en moet je je maar zorgen maken over het vervangen van de tape in 1tje. (of je huurt er zo twee, maar dan kan het wel iets prijzigers worden)

als geluid zou ik aanraden (mits mogelijk) het geluid van de PA als hoofdbron te gebruiken (en zo mogelijk apart op te nemen). Elke camera door zijn eigen micro ook nog eens het geluid laten opnemen. Via dit geluid kan je dan heel makkelijk de beelden synchroniseren. Als alles mooi synchroon loopt kan je het geluid opgenomen door de cameras zelf laten wegvallen.
    Maar dat hangt natuurlijk allemaal af van de aanwezige techniek.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.