23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Valeo

Duur audiosysteem zinvol bij streamen muziek via Airplay?

Goedemiddag dames & heren,

even een korte vraag van een leek op dit gebied. Helaas is alle informatie die ik tot nu toe over dit onderwerp gevonden heb nogal magertjes. Vandaar vraag ik het hier nog maar even voor de zekerheid.

Ik ben van plan iets meer geld te gaan investeren in een nieuw audiosysteem (bestaand uit losse componenten inclusief speakers, puur voor het afspelen van muziek en dus niet als home-theater). Maar ik vraag me nu af of dat wel zinvol is aangezien ik mijn muziek via Airplay wil streamen. Want verlies ik niet dermate veel geluidskwaliteit door het streamen dat de investering in een duurder systeem niet echt zinvol is? Of heeft dit weer meer te maken met de kwaliteit van de bestanden in iTunes?

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van iets meer informatie hierover of wellicht hebben jullie tips of adviezen voor me?

Alvast dank!

Bijdrager
    KarelWillem

Als je je bestanden in lossless kwaliteit in iTunes zet, kan je netwerk dit nog prima aan.

Die investering zal je absoluut terughoren.

Geblokkeerd
    Bento

De vraag is dus of het streamen van invloed is op de (geluids)kwaliteit van het bestand. Ik ben benieuwd. Ik lees even mee.

Je zou zeggen van niet. Als ik via een netwerk een tekstbestand open mis ik geen letters. Als ik een muziekbestand “open” via een netwerk zou ik dus ook geen data en dus geen kwaliteit mogen missen. Als het netwerk van een dusdanige kwaliteit is dat het streamen hapert, zal het afspelen van de muziekfile stoppen en niet in een lagere kwaliteit doorgaan.

Bijdrager
    seb88

Het heeft weinig nut als je hoger bitrates dan 44.1khz/16 bit gaat afspelen.
    Check dit grafiekje en blogpost.

Dus 24bit 96khz files afspelen wordt gedowngraded naar 44.1kh 16 bit.

http://amiexp.blogspot.com/2011/11/airplay-to-airport-express-with-2496.html

Bijdrager
    Valeo

Bedankt voor de reacties.

Ojeee, seb88, dit gaat mij al te ver. Daar zal ik me eerst even wat meer in moeten verdiepen. Bedankt voor de link in ieder geval, ik ga het zeker even goed doornemen.

Op de één of andere manier heb ik het idee dat het versturen van beeld- of geluidsinformatie via (kwalitatief goede) kabels altijd beter is dan door de lucht. Maar dat is echt een aanname. Ik beschik niet over de technische kennis om goed te onderbouwen dat ik beter niet (of wel?) via Airplay mijn muziek kan beluisteren als ik wil genieten van een kwalitatief beter geluidssysteem…

En hoe groot zou dit verschil dan zijn? Is dit merkbaar of is dit verwaarloosbaar? Zo’n audiofiel ben ik namelijk ook weer niet. Maar het zou zonde zijn als je extra geld investeert in een systeem en achteraf blijkt dat het overkill is omdat de input via Airplay waardeloos is…

Bijdrager
    mymac

@ seb88, 99% in de gemiddelde iTunes bieb is daarentegen wel ‘gewoon’ 16 bits…

Maar dat neemt niet weg dat 16 bits lossless bestanden nog steeds een stuk hogere kwaliteit zijn dan 128kbps mp3’tjes. Dat verschil zul je op een stel goede speakers altijd blijven merken kan ik je vertellen, dus het is absoluut geen reden in mijn optiek om een goede geluidsset aan te schaffen. Ben je van plan er een CD speler bij aan te schaffen ook? Ik vind dat persoonlijk nog steeds wat hebben namelijk. Ik koop dus af en toe ook nog een CD die ik meteen in iTunes importeer natuurlijk, maar die beluister ik soms ook op m’n CD speler nog.

Bijdrager
    McShamus

Ik heb een Mac mini als media center met een optische verbinding (Toslink) aan mijn installatie hangen. Muziek speel ik af vanuit iTunes met de Remote app op iPhone en/of iPad. De data komt dus feitelijk van de mini en niet van een iOS device. Streamen doe ik ook wel, maar da’s meer voor youtube filmpjes, of gewoon even wat afspelen of laten spelen door gasten.

Airplay op de mini werkt door dit productje: http://www.airserverapp.com

Bijdrager
    mymac

@ McShamus ik begrijp hieruit dat je dus muziek streamt vanaf een andere Mac in huis?

Bijdrager
    McShamus

Klopt. Via (optische) audio kabel dus. Ik denk niet dat dit geldt als ‘streamen’. Je hebt de volle kwaliteit van het betreffende bestand. iTunes bedien ik slechts met de Remote app.

Bijdrager
    Valeo

Ik heb bakken met CD’s die ik eigenlijk nooit meer fysiek gebruik… Ik vind het gebruiksgemak van alles via de computer/Airplay fantastisch. Ik ben sinds kort wel weer als hobby vinyl aan het aanschaffen dus dat zal ik sowieso direct aansluiten op het systeem. Maar voor de overige muziek wil ik het liefst alles via Airplay regelen. Vandaar de vraag over de geluidskwaliteit.

@ McShamus: Maar uiteindelijk is hierbij tussen het bronbestand en de speakers toch nog sprake van streamen (van de hoofdcomputer naar de Mac mini?) wat dan evengoed zou tellen als kwaliteitsverlies….

Bijdrager
    McShamus

@Valeo.

Nee, want de mini ís de hoofdcomputer en zit direct aan m’n versterker. iTunes heeft z’n bieb ook op de mini staan. Alleen de bediening gaat draadloos met iOS of met Remote Display op een iMac.

Bijdrager
    seb88

@ Veleo.

CD’s zijn 16bit 44.1khz kwaliteit, DVD’s kunnen tot 24bit gaan.
    Vaak is het eindproduct van muzikanten lossless 16bit stereo 44.1 khz , zoals @mymac al zei is 99% 16 bit.

Wat voor bestanden luister je nu? Als dat 320 kbp/s , CD’s of lossless files zoals .flac en .wav zijn hoef je je nergens zorgen om te maken. Airplay kan dit prima aan.

Wat @McShamus eigenlijk doet is zijn computer draadloos besturen, dit heeft niks te maken met draadloos muziek afspelen of streamen.
    Hij bestuurd zijn computer gewoon draadloos. Dit is wel het beste optie wat je kan hebben voor mensen die 24bit/96khz bestanden willen luisteren.

Wat JIJ wilt is muziek draadloos sturen vanaf je ipad,iphone,ipod naar je muzieksysteem. Sowieso is de maximale output van iDevices 16bit 44.1khz. En itunes stuurt ook niks hoger door via airplay.

Conclusie: Als je cd kwaliteit gewend bent, of nog minder 320kbp/s mp3 hoor je geen verschil van kwaliteit.
    Als je geen bereik hebt dan werkt het gewoon niet, volgens mij zal het nooit naar lager kwaliteit gaan.

Lossless (.wav/flac etc): 16bit/44.1khz = 400 kbit/s–1,411kbit/s
    Mp3: 320 kbp/s

Je zou dus kunnen zeggen dat de maximale bitrate van Airplay 1.411 kbit/s is.

99% van de mensen hoort sowieso geen verschilt tussen 16 en 24 bit maar dit is een ander verhaal.

leesvoer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bitrate
    http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Bijdrager
    mymac

Ohhh bedoel je het zo. Ja, dan stream je helemaal niet nee. Ik heb ook een Mac mini als media center in mijn ‘slaapkamer’ (meer 2e woonkamer dan slaapkamer…) aan de TV en ook via de optische uitgang aan m’n speakers. Alle muziek staat op die mini en streamen doe ik naar onder andere een Airport Express in de woonkamer.

Bijdrager
    Valeo

@McShamus: Duidelijk. Bedankt voor de tip met de Mac mini!

@seb88: bedankt voor het duidelijke verhaal. Ik weet nu denk ik wel voldoende. Het meerendeel is inderdaad 320 kbp/s en van het meeste zou ik zelfs nog de originele CD’s opnieuw kunnen omzetten maar aan dat monnikenwerk ga ik denk ik niet beginnen ; )

En dan nu op naar de Hobo-hifi!

Bijdrager
    Leander

In de topictitel heb je het over een duur audiosysteem. Je wil iTunesmuziek (ga inderdaad voor Apple Lossless) gaan streamen vanaf ’n Mac naar een AirPort Express die op de dure audioset is aangesloten. Dat gaat op zich prima en geeft geen verlies in de overdracht van het digitale audiosignaal. Maar de interne DAC (Digitaal naar Anoloog Converter) binnen de AirPort Express is de zwakke schakel. Deze DAC klinkt namelijk nogal vlak. Mijn tip is om een hoogwaardigere DAC aan te schaffen (ingebouwd in dig. versterker of extern, als losse component). Je omzeilt de middelmatige DAC in de AE door een Toslink (optische kabel) in de AE te pluggen en deze in de digitale ingang van de versterker of losstaande DAC te steken.

Bijdrager
    KarelWillem

Een heel lang verhaal, dat uiteindelijk neer komt op: gebruik gewoon de Airport Express.:wink:

Tegenwoordig heeft elke hoogwaardige installatie toch wel toslink?

Bijdrager
    TheBigZ
    KarelWillem op 16 februari 2012

Tegenwoordig heeft elke hoogwaardige installatie toch wel toslink?

Niet allemaal, maar wel iets om op te letten bij aanschaf van nieuw speelgoed.

Daarom @Leander: +1.

Bijdrager
    Valeo

Dank voor de toevoeging Leander!

Ik heb nu een kwalitatief goede coax kabel van Monster in de AE zitten. Maar het moet dus echt een optische kabel zijn? Dat is in dit geval dus echt een cruciaal verschil?
    En bij een hoogwaardige (nieuw aan te schaffen) versterker kan ik er toch wel vanuit gaan dat daar een goede DAC in zit of is dat dus niet vanzelfsprekend? Maar goed, ik zal hier zeker even op letten en me hierover nogmaals laten informeren bij de aanschaf van nieuw apparatuur…

Dank!

Bijdrager
    Leander

Coax? Bedoel je een afgeschermde kabel met aan één kant een mini-jack stekker en aan de andere kant twee tulpstekkers (versterker audio-in)? Wanneer je de mini jack in de AirPort Express stopt dan geeft de AE een analoog signaal door. Echter, prik je een optische Toslink kabel in de AE dan stuurt de AE een digitaal lichtsignaal door. Inderdaad een cruciaal verschil.

Ik weet niet veel van de recente ontwikkelingen in de (digitale)versterkertechniek (ik heb zelf een oude maar fantastisch klinkende Audio Innovations buizenversterker met daaraan o.a. ’n losse DAC en AE). Ik vermoed dat de huidige high-end amplifiers geen ingebouwde DAC hebben, audiofielen werken liefst met losse componenten. Mogelijk dat middensegment versterkers wel ’n DAC ingebouwd hebben.
    Ga luisteren (neem eigen CD’s mee) en laat je goed voorlichten. Succes!

Bijdrager
    mark-a-mac

Het aantal high-end stereoversterkers met ingebouwde DAC is bijna op de vingers van één hand te tellen. Sowieso ben je met een losse DAC veel flexibeler (maar je hebt ook een extra kastje). Dat hoeft geen dure te zijn, kijk maar naar de V-Dac van Musical Fidelity.

Bijdrager
    Valeo

Inderdaad zo’n Coax bedoel ik…

Ik heb ondertussen weer heel wat bijgeleerd, bedankt daarvoor heren!

De flexibiliteit van een losse DAC spreekt me inderdaad wel aan en de prijs is gelukkig ook acceptabel. En daarnaast hoef ik de aanwezigheid van een DAC in de versterker dan ook geen bepalende factor te laten zijn bij mijn keuze voor de apparatuur. Maar ik laat me daarover in de winkel(s) nog wel goed informeren.

Ik ben in iedere geval erg blij dat ik de vraag hier toch nog maar even gesteld heb!

Bijdrager
    MacRay

Zie hier het een en ander aan DAC versterkers:

http://beomac.com/bangenolufsen-licht-geluid/versterker.html#page=1

Bijdrager
    KR1275

Ik heb nog een Sony TA-E9000ES/TA-N9000ES met daaraan gekoppeld de Airport van de vorige generatie. Geloof me, zelfs 160kbs MP3 speelt de sterren van de hemel. Uiteraard niet te vergelijken met een goede CD-speler, maar veel doet het er niet voor onder en het gebruiksgemak is voortreffelijk. 192 kbs klinkt echt goed. Een goede geluidsinstallatie is echt nog steeds de moeite waard. Laat je niks wijsmaken door ‘audiofielen’ die MP3 maar niks vinden. Tuurlijk… het is geen cd of beter, maar het verdient net zo goed een goede installatie als je van muziek houdt. Voor de bijzondere ‘genotsmomenten’ kun je altijd nog een plaat opzetten (of andere dingen doen…).

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.