30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    WOZ

Duotoon-Dilemma: I think I’m going crazy

Here’s the deal:
    Advertentie met 2-kleuren in Xpress 4. Opmaak bevat 1 logo met 2 PMS’sen CVU(illu CS) en 1 Foto in Duotoon met dezelfde PMS’sen CVU (Photoshop CS). De naamgeving van de platen is echter nét iets anders in Photoshop als in Illustrator. Naamgeving in Duotoon handmatig aangepast tot dezelfde naam als in Illustrator.

Xpress ziet netjes 2 platen. Kleurgescheiden print is OK. So far so good.

Maar als ik dit kreng als postscript print en certifie als Newspaper, dan keurt ie m af op het gebruik van meerdere PMS’sen die verschillende waardes gebruiken.

Ik heb al verschillende andere staalbibliotheken gebruikt, maar tussen illu CS en photoshop CS zijn de namen niet exact hetzelfde. De kleurgescheiden voorvertoon in Acrobat 6 laat wél netjes 2 platen zien. Hoe krijg ik dit ding gecertified???? :evil:

Bijdrager
    Mrzl

Heb je al Pantone C geprobeerd?
    die gaat wel goed, zelfde probleem gehad.

Als je je pms-sen (niet handmatig) omzet in bv. 185 C, (in PSP en Illustrator) moet het goed gaan.
    De waardes moet je niet handmatig gaan veranderen, als het goed is, gaat het dan wel goed, hij ziet dan met certificeren wel 2 kleuren.

Bijdrager
    WOZ

Nee, die heb ik nog niet geprobeerd, ga ik morgen zeker ff doen!

Weet je wat het ook is, dat logo is niet door mij (of de mijnen) gemaakt. Ik gebruik nooooit de uncoated staalbib voor logo’s.

Hee, leuke quote. Zocht net een Dreamweaver walk-through…

Bijdrager
    Mrzl

Dat probleem met die logo’s hadden wij ook, maar ie methode werkt wel.

http://www.edusite.be/
    Succes met Dreamweaver! :lol:

Bijdrager
    iSnokkus

Met newspaperprofiel kan je volgens mij sowieso geen meerdere platen hebben.
    Wij gebruiken dan : sheetSPOTcmyk, dat profiel kan je downloaden op http://www.certifiedpdf.net

Daar hebben we nooit problemen mee gehad.
    Wat je ook kan doen is gewoon kleurgescheiden pdf’s aanleveren.

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

grtz

Bijdrager
    WOZ

Met newspaperprofiel kan je volgens mij sowieso geen meerdere platen hebben.

Ja dat dacht ik eigenljk eerst ook! Maar in de omschrijvingen is het niet terug te traceren. Is het ‘sheetSPOTcmyk’ wel geschikt voor kranten? Ik ga hem even opzoeken.

Bijdrager
    iSnokkus

Advertenties met steunkleur stuur ik altijd zo naar kranten.
    Ze hebben er nog nooit over geklaagd + de advertenties staan er altijd mooi in.

Bijdrager
    WOZ

:D
    Ja, zwart met 1 steunkleur. Maar dit is er één met twee PMS’sen. Da’s andere koek… Stuk minder standaard.

Bijdrager
    iSnokkus

Oke je hebt gelijk, ik gaf dit voorbeeld ook omdat je het over newspaper had.
    Maar heb dit profiel ook gebruikt voor duotoon mailingkaarten en dat is probleemloos verlopen.
    Duotoon voor in de krant heb ik nog nooit gehad.

Maar ik zou zeggen. Lever hem gewoon aan met het sheetspot profiel + kleurgescheiden pdf-jes voor de zekerheid. Verder zou ik het ook echt niet weten.

Heb je ook al overlegd met de ontvanger? Had laatst zelf dat ik een advertentie met steunkleur moest aanleveren als CMYK. Ook raar eigenlijk.

Ieder geval veel succes ermee! En zou graag horen hoe je het uiteindelijk opgelost hebt!

grtz

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”iSnokkus”

Heb je ook al overlegd met de ontvanger? Had laatst zelf dat ik een advertentie met steunkleur moest aanleveren als CMYK. Ook raar eigenlijk.

”Zora

Lange tijd heeft Adobe het principe gehuldigd dat PDF backwards compatible moet zijn, maar met transparantie, en de opkomende .otf fonts is dat niet meer haalbaar.
    Werk je met de allernieuwste versie PDF, zorg en dan voor dat je productielijn ook op hetzelfde niveau is.

En dat is dus hier niet het geval.

Bijdrager
    WOZ

En dat is dus hier niet het geval.

Nee want de krantenwereld accepteerd alleen pdf 1.3 Op zich geen probleem. Het probleem zit m in de voorwaarden van het profiel. De foutmelding is “ERROR: Spot ccolour Pantone 130 C has different CMYK values. ”

So what? Het is PANTONE géén CMYK!!! AaaAhhh.

Bijdrager
    was frans
    ”iSnokkus”

Klinkt vreemd, maar wij hebben het nu ook al een paar keer gehad dat we CMYK moesten uitleveren voor een adv. met twee kleuren.

Wat ze doen is dan dat je advertentie terecht komt op een full color pagina. Je betaald voor twee kleuren (en de beperking daarvan) en moet dus iets aanleveren dat eruit ziet als twee kleuren maar wat wel opgebouwd is in CMYK.

Ik heb zelf een probleem met een twee kleuren adv. met daarin een twee kleuren DCS.
    Nu moet die adv. ook met newspaper profiel gemaakt worden maar met geen mogelijkheid krijg ik mijn adv. goed. Als ik hem probeer te maken gaat het mis op de dcs, de items die in quark staan staan netjes in twee kleuren, maar de dcs wordt in omgezet in full color. (ik heb de laatste versie van newspaper)

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Verder vroeg ik mij af of het nog gelukt is met je bestand WOZ?

Bijdrager
    servir frais

ik kan enkel maar zeggen uit ervaring dat je de opmaak het beste omzet naar zwart + cyaan en magenta, dit ter vervanging van de steunkleuren.

meerdere steunkleuren geven ook bij mij erg veel problemen, zeker in combinatie met oudere opmaakprog’s zoals quark 4.

ofwel lever ik voor dergelijke opdrachten de native files dus de quark 4 + beelden en logo’s, ofwel de methode met alles omgezet naar quadri opbouw, waarbij pantone x kleur magenta is bv.

succes

Bijdrager
    was frans

zou op zich een oplossing zijn, maar ik snap niet waarom die dcs niet werkt. Zou toch graag willen weten waarom dat is:)

Bijdrager
    QriZ24
    ”servir

ik kan enkel maar zeggen uit ervaring dat je de opmaak het beste omzet naar zwart + cyaan en magenta, dit ter vervanging van de steunkleuren.

meerdere steunkleuren geven ook bij mij erg veel problemen, zeker in combinatie met oudere opmaakprog’s zoals quark 4.

ofwel lever ik voor dergelijke opdrachten de native files dus de quark 4 + beelden en logo’s, ofwel de methode met alles omgezet naar quadri opbouw, waarbij pantone x kleur magenta is bv.

succes

dit lijkt een makkelijke oplossing, maar er ontstaan vaak fouten doordat je adv dan ook echt geplaatst wordt in die kleuren. bij veel uitgevers worden adv namelijk ingeplant naar kleuren. Achteraf geld terug vragen helpt dan ook niet, want er wordt dan gezegd dat je de kleuren maar goed hebt moeten benoemen.

Wat misschien kan helpen; ga naar je duotone in photoshop; copieer je naam, ga naar illustrator naar het document van je pms beeld, open je ‘swatches’ en dubbelklik daar op je pms kleur, plak in het naamveld de naam van de pms kleur die je het gecopieerd in je duotone in photoshop en probeer het dan nog eens.

Bijdrager
    reaction

Wat servir frais zei werkt vaak wel, alleen kom je in de problemen als je een opmaak doet in meer dan 4 kleuren, zo had ik laatst iets in Quadri (full colour) + 3 pms’en. Komt voor kranten volgens mij nooit voor, maar toen heb ik alles maar native aangeleverd, gezien ik niet wist hoe ik dat in godsnaam moest doen qua pdf. Eigenlijk waren het 5 pms’en i.p.v. 3, doordat 1 pms een stans/kapvorm moest zijn:( en de ander een SPOT-UV lak vorm:( erg irritant in opmaak.

Ik moet binnenkort ook een krantenadvertentie voor een cliënt aanleveren in 2 pms’en. Als ik dit lees kan dat nog leuk worden… Ben toch nog steeds de persoon die weet hoe het in native bestanden als basis moet, maar met pdf, maken ze het in mijn ogen veel te moeilijk. Eigenlijk zou er een optie moeten staan van hoeveel kleuren en precies welke kleuren er alleen maar in dat betreffende document moeten zitten.

Bijdrager
    QriZ24

daar ben ik het helemaal mee eens, ik doe het ook het liefst ‘The old fashion way’:)

Bijdrager
    appleholic
    ”QriZ24″

daar ben ik het helemaal mee eens, ik doe het ook het liefst ‘The old fashion way’:)

Films laten draaien?:P

Bijdrager
    reaction

en ik maar denken dat ik verlost was van die (rot) films..

Heeft iemand er al een goede oplossing voor 2 pms’en, of zwart + 1pms kleur goed te kunnen omzetten naar pdf formaat?

Bijdrager
    was frans
    ”reaction”

Heeft iemand er al een goede oplossing voor 2 pms’en, of zwart + 1pms kleur goed te kunnen omzetten naar pdf formaat?

dat lukt me wel, maar bij mij gaat het alleen de mist in als ik een dcs gebruik, als ik een duotoon heb of gewoon allemaal quark items in twee kleuren dan gaat het goed. (newspaper 1v2)

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”reaction”

Controleer de naamgeving van de PMS kleuren in de pakketten onderling, maar ook de cmyk vertaling ervan. Trek dit ten alle tijden recht. Moet lukken zo.

Bijdrager
    servir frais

wat misschien een mogelijke oplossing zou kunnen zijn, is om in acrobat via de functie ‘global change’ de pmskleur van fotoshop te selecteren en alle teksten en logo’s met dezelfde pmskleur omzetten naar de photoshopkleur…is volgens mij het proberen waard!

Bijdrager
    was frans
    ”Zora
    ”reaction”

Controleer de naamgeving van de PMS kleuren in de pakketten onderling, maar ook de cmyk vertaling ervan. Trek dit ten alle tijden recht. Moet lukken zo.

heb je ook een oplossing voor het dcs verhaal?

Bijdrager
    WOZ

Verder vroeg ik mij af of het nog gelukt is met je bestand WOZ

Jep. Gewoon aangeleverd met een rood kruis. Hij was immers wel goed. De foutmelding sloeg nergens op… Maar wel even gebeld voor alle zekerheid.

Maak je InDesign document correct. Als je de pdf maakt doe dat via export, kleuren ongewijzigd laten. Check je platen in Acrobat. And, you’re done mate! Je zou m kunnen checken met instantPDF voor alle zekerheid.

Helaas. Bij pdfjes gechecked door InstantPDF werkt dit niet. Die ziet een andere cmyk-waarde. OOK AL IS HET GEEN CMYK, maar een PMS. Dit is erg frustrerend. grrr… De cmyk- waardes voor een pms zijn in de CS paketten niet gelijk. Balen.

Het DCS probleem?
    Je zou kunnen proberen je PSD file op te slaan als Photoshop PDF of gewoon als PSD. Plaats dit in je opmaak. Zo omzeil je de vertaling naar DCS. (Weet niet of dit ook bij xpress 6 kan).

Bijdrager
    was frans
    ”…….”

Het DCS probleem?
    Je zou kunnen proberen je PSD file op te slaan als Photoshop PDF of gewoon als PSD. Plaats dit in je opmaak. Zo omzeil je de vertaling naar DCS. (Weet niet of dit ook bij xpress 6 kan).

In indesign kan ik wel een psd plaatsen, in quark niet (alleen met extra plugin). De bestanden zijn allemaal in quark gemaakt, omzetten naar indesign is geen optie, wat ik zeker wel even ga doen is morgen proberen met indesign of het dan wel wil lukken als ik de dcs vervang door psd (goed idee). Denk namelijk dat dat best wel eens zou lukken. Blijf het raar vinden van die dcs, gebruik geregeld dcs files voor brochures etc. nog nooit problemen mee gehad.

Verder voor de mensen die moeite hebben zwart plus steunkleur vanuit quark als newspaper 1v2 pdf te maken: probeer eens als je een postscript file maakt om dan bij uitvoer te kiezen voor deviceN of als je naar een pdf printer print hetzelfde. Je kleuren van bijvoorbeeld je duotoon zullen dan niet worden geconverteerd naar cmyk.

Bijdrager
    was frans

kon niet wachten tot morgen, heb net even wat zitten proberen.
    Ik heb met twee profielen (sheetspot en newspaper) pdfjes gemaakt en de kleurscheidingen bekeken.

Conclusie, weer een extra reden om quark definitief vaarwel te zeggen!

Als ik een psd file met zwart en een steunkleur in indesign importeer en vervolgens met beide profielen een pdf maak dan gaat het goed. In alle gevallen blijft mijn steunkleur gewoon steunkleur en wordt geen cmyk. Wat ik wel weer jammer vind is dat je blijkbaar geen multikanaal kunt importeren in indesign. Er moeten in mijn geval dus drie lege cmyk kanalen inzitten. cyaan magenta en geel. zwart plaat was wel in gebruik plus dan nog pms 1935. Op zich geen ramp maar had wel leuk geweest als je gewoon in een keer een multikanaal kunt plaatsen.

Verder heb ik het net ook geprobeerd om mijn foto op te slaan als pdf met behoud van steunkleuren, vervolgens geimporteerd in indesign en ook dat lijkt goed te gaan. Een nadeel is wel dat je in je voorvertoning in indesign je steunkleur niet ziet (tenzij je voorvertoning overdruk aanzet), maak je vervolgens een cpdf dan wordt die pms weer zichtbaar.

Het einde van de DCS files is voor mijn langzaam maar zeker in zicht geloof ik:)

iedereen bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    WOZ

Weet je wie het DCS format heeft bedacht?

Juist, Quark…

Bijdrager
    was frans

even los van het pdf verhaal werkt een dcs wel heerlijk, zeker in vergelijking tot de beperkingen van een duotoon.

Bijdrager
    WOZ

Er is/was eigenlijk geen alternatief he? Maar PDF is altijd wel een ‘beetje’ de zwakke schakel geweest van Quark. Misschien daarom ook bij de DCS?

Bijdrager
    was frans

Ik weet niet of het aan quark ligt dat je met een dcs geen goeie pdf kunt maken, indesign lukt het ook niet, ik denk eerder dat het met de distiller settings ofzo te maken heeft.

In ieder geval weet ik nu dat ik in de toekomst gewoon met psd files kan werken in indesign met steunkleuren. Ben nu net met de overstap begonnen dus dat komt goed uit.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.